حمایت مجلس شورای اسلامی از بازنشستگان فولاد

حمایت مجلس شورای اسلامی از بازنشستگان فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - قطع بیمه و پرداخت نشدن حقوق بازنشستگان فولاد منجر شد تا آنها برای سومین بار به نشانه اعتراض مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کنند. این افراد با در دست داشتن پلاکاردهایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضای همکاری داشتند.

به گزارش ماین نیوز، حدود دو سالی است که بیمه بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان و پرداخت حقوق آنها با اختلال همراه است و آنها خواستار دریافت مطالبات خود هستند. نمایندگان مجلس نیز با واکنشی مثبت در برابر این خواسته بازنشستگان به اختصاص مبلغ ۱۸ هزار میلیارد ریال برای پرداخت معوقات آنها رای دادند.

تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس

به دنبال اعتراض بازنشستگان فولاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به وضعیت این افراد شدند. ناصر موسوی لارگانی، نماینده مردم فلاورجان گفته است تعداد زیادی از بازنشستگان صنعت فولاد مقابل مجلس تجمع کردند و به دنبال احقاق حقوق‌شان هستند. درواقع بازنشستگان فولاد ۳۰ سال کار کرده‌اند و حالا به دنبال حقوق خود هستند. از طرفی پیگیری وضعیت برخی از بازنشستگان خواسته تعداد زیادی از نمایندگان ازجمله ابوترابی فرد نائب رییس مجلس شورای اسلامی بود.

در پی تذکر منظری توکلی نماینده بافت، حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر و تعدادی دیگر از نمایندگان برای حل مشکل بازنشستگان فولاد؛ حجت‌الاسلام ابوترابی فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت، اظهار کرده اراده مجلس شورای اسلامی و دولت این است که مشکل بازنشستگان فولاد برطرف شود. سید هادی حسینی یکی از نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن نیز این‌باره گفته که قرار است در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ۳ پیشنهاد درباره پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد مطرح شود تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه تصمیم‌گیری کنند. محمدرضا پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز دقایقی در میان تجمع‌کنندگان حاضر شده و توضیحاتی درباره اینکه مشکل این بازنشستگان از محل اعتباراتی که در نظر گرفته شده حل خواهد شد، ارائه داده است.

تسنیم نیز خبر داد قرار است مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات پرداخت حقوق و بیمه بازنشستگان صنعت فولاد تصمیم‌گیری کند. در این خبر اعلام شده درحالی پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد قسطی شده که ۵۰ درصد حقوق اسفند ۹۴ کارگران ۲۷ فروردین پرداخت شده و اختلال در پرداخت حقوق بازنشستگان زیرپوشش صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از سال ۹۰ همچنان ادامه دارد. در پی این اختلال، حقوق بازنشستگان با یک تا ۳ ماه تاخیر و گاه به صورت اقساطی پرداخت می‌شود.

پیشنهاد پرداخت حقوق بازنشستگان از سوی تامین اجتماعی

مجید منصوری بیدکانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره قطع بیمه درمانی بازنشستگان ذوب‌آهن اصفهان و پرداخت حقوق آنها اظهار کرد: در سال‌های گذشته این تکلیف بر عهده دولت گذاشته شد که صندوق فولاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده شود و تمامی بدهی‌های آن را دولت تقبل و پرداخت کند. نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال‌های ۹۱ و ۹۲ یعنی در دولت گذشته صندوق فولاد به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شد اما متاسفانه بدهی‌ها به طور کامل پرداخت نشد درواقع سهامی به جای پرداخت پول به بازنشستگان تعلق می‌گرفت و این سهام‌ها نیز سهام‌های ضعیفی بود. منصوری بیدکانی گفت: در حسابرسی‌هایی که به تازگی انجام شده، مشخص شده که باید چند هزار میلیارد دیگر به بازنشستگان فولاد پرداخت شود یا از طریق بودجه طلب آنها را پرداخت کنند زیرا بازنشستگان به دنبال سهام نیستند بلکه به دنبال دریافت طلب خود هستند و درصورتی که طلب آنها از سوی دولت پرداخت شود دیگر دولت وظیفه‌ای نخواهد داشت اما اگر دولت مشکل نقدینگی و مالی داشته باشد از طریق بودجه کشور می‌تواند طلب آنها را به صورت سالانه پرداخت کند.

وی عنوان کرد: سال گذشته در یکی از جداول بودجه نیز این موضوع درنظر گرفته شده بود اما به دلیل اینکه شفاف نبود به صورت تنخواه و مشروط این موضوع آمده بود تا درصورتی که سهام دولتی به بخش خصوصی به فروش برود دولت بدهی بازنشستگان را پرداخت کند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال گذشته با همکاری محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی به صورت علی‌الحساب طلب بازنشستگان فولاد پرداخت شد. وی تصریح کرد: برای پرداخت حقوق بازنشستگان فولاد، سازمان تامین اجتماعی نیز می‌تواند اقدام کند اما بازنشستگان از این بابت نگران هستند که درصورت پرداخت حقوق آنها به وسیله سازمان تامین اجتماعی این امکان وجود دارد که میزان حقوق آنها کاهش پیدا کند.

منصوری بیدکانی افزود: یک ردیف در جدول شماره ۱۸ بودجه کل کشور درنظر گرفته شده البته پیشنهادهای خوبی در دستور کار است و درصورتی که این پیشنهادها رای بیاورد وضعیت بازنشستگان فولاد بهبود پیدا خواهد کرد.

مصوبه جدید مجلس برای حل مشکلات بازنشستگان فولاد

مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد درباره تجمع چند روزه بازنشستگان فولاد در مقابل مجلس شورای اسلامی به تسنیم گفته این تجمع به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق نبوده بلکه خواسته و مطالبه اصلی بازنشستگان فولاد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این است که به جای اختصاص ۲هزار میلیارد تومان بودجه اعتبار به صندوق فولاد در جدول شماره «۱۸» سال ۹۵ بودجه کل کشور، این اعتبار را نمایندگان از محل درآمدهای عمومی دولت درنظر بگیرند تا هر ماه پرداخت حقوق این قشر دچار مشکل نشود. به گفته اکبر نوروزی بر اساس جدول شماره «۱۸» بودجه‌ای که پیش‌بینی شده ابتدا باید به خزانه دولت واریز شود، سپس از طریق خزانه، اعتبار یادشده به صندوق پرداخت شود تا حقوق بازنشستگان فولاد داده شود البته این در شرایطی است که برای همین بودجه هم دیگر دستگاه‌های اجرایی درخواستی ندهند.

پرداخت حقوق اسفند

این اظهارات و واکنش‌ها در حالی مطرح می‌شود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از پرداخت حقوق اسفند نیمی از بازنشستگان صندوق فولاد خبر داده و گفته است حقوق نیمی دیگر نیز تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی ربیعی با اشاره به تصمیم‌گیری برای استقلال صندوق فولاد در دولت گذشته، گفته است این تصمیم درحقیقت مبتنی بر این بوده که این صندوق بتواند از نظر مالی خود را اداره کند، البته درحال حاضر هزینه صندوق در ماه ۱۶۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین برای اینکه این صندوق بتواند از نظر مالی خود را اداره کند باید محاسبات اکچوئری (محاسبات بیمه‌ای) - (تلفیقی از مجموعه عوامل مخاطره‌آمیز و عواملی که میزان ارزش پول پرداختی را در زمان مقرر تعیین می‌کند) صندوق انجام شده و منابعی در اختیار آن قرار گیرد که از محل درآمد منابع خود را اداره کند. به گفته ربیعی متاسفانه منابعی که تاکنون در اختیار صندوق فولاد قرار گرفته به نوعی ایجاد یک مسئله بحران‌زا برای حل یک بحران بوده است، زیرا درمجموع منابع زغال‌سنگی را در اختیار گذاشتند که این منابع نه‌تنها سودی را نمی‌تواند پرداخت کند، بلکه خود این منابع باید احیاء شده و از زیان آنها جلوگیری شود. وی تاکید کرده است که قسمتی از سنگ‌آهن بافق نیز واگذار شده بود که در حال حاضر متاسفانه قیمت جهانی سنگ کاهش پیدا کرده است، بنابراین نوع واگذاری به شکلی نبوده که این صندوق بتواند خود را اداره کند، از این رو این صندوق بیشتر از ۲ درصد بازدهی سرمایه نداشته است.

ربیعی با اشاره به اینکه حقوق اسفندماه نیمی از بازنشستگان صندوق فولاد پرداخت شده است، تصریح کرده است نیمی دیگر هم تا پایان هفته جاری پرداخت خواهد شد، بنابراین با مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره صندوق فولاد پیش‌بینی می‌شود، مطالبات صندوق را دولت پرداخت کند، بنابراین مشکلات این صندوق تا یک‌سال حل می‌شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا