پهنه هاي سرمايه گذاري استان يزد زمينه اي مناسب براي هيات هاي خارجي

پهنه هاي سرمايه گذاري استان يزد زمينه اي مناسب براي هيات هاي خارجي

يزد - ايرنا - يزد يكي از استان هاي هدف و از ضلع هاي مثلث گردشگري در مركز ايران و جزو نخستين استانهاي صنعتي كشور به حساب مي آيد و در اين حوزه ها آماده پذيرش شركتهاي خارجي به منظور سرمايه گذاري در طرحهاي بزرگ است.

به گزارش ايرنا ، يزد جزو استانهاي غني از نظر معدني است و در كنار استانهاي كرمان، آذربايجان شرقي و خراسان رضوي 92 درصد از ذخاير و موادمعدني كشور را در اختيار دارد و از اين مقدار 5 ميليارد تن ذخيره معدني شناسايي شده كه بيش از دو ميليارد تن آن به قطعيت رسيده است.
معادن يزد متنوع و وجود معادن سنگ آهن، سرب، روي، مس، سنگهاي زينتي و خاكهاي نادر در استان قابل توجه است و زمينه هاي سرمايه گذاري براي انواع صنايع فلزي و غيرفلزي مهياست.
در استان يزد در زمينه صنايع پايين دستي نيز زمينه هاي خوبي وجود دارد و احساس ما اين است كه باتوجه به ظرفيت مشخص معادن زمينه براي سرمايه گذاري در اين بخش نيز فراهم است.
رئيس مركز خدمات سرمايه‌گذاري استان يزد در ارزيابي از چشم‌انداز سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي اين استان، گفت: با توجه به اينكه در استان زمينه‌هاي گردشگري، استفاده از انرژي خورشيدي، معادن گسترده استان و علم و فناوري كه در استعدادهاي استان وجود دارد قطعا چشم‌انداز خوبي در استان در اين زمينه داريم و شاهد رونق سرمايه‌داري در استان بيش از پيش خواهيم بود.
استاندار يزد با اشاره به فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در استان يزد اظهار كرد: شايسته است در معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري استان برندسازي دارالعباده و دارالعلم بودن يزد بدرستي صورت گيرد.
سيدمحمد ميرمحمدي افزود: امروز نبايد بر مبناي روال سنتي با سرمايه گذاران برخورد و مسير گرفتن مجوزها را طولاني كرد بلكه بايد با آزاد كردن پهنه هاي سرمايه گذاري مسير كار آنان را تسهيل كنيم.
وي اظهار كرد: شايسته است با تعيين كاربري اين پهنه ها بر اساس آمايش سرزميني و هدايت سرمايه گذاران به مركز سرمايه گذاري استان با استقرار مشاور در اين مركز به آنان كمك كنيم.
رئيس مركز خدمات سرمايه گذاري يزد درباره وضعيت هيات هاي خارجي علاقمند به سرمايه گذاري در اين استان اظهار كرد: برخي افراد خيلي شيفته به حضور اين هيات ها و سرمايه گذاري آنها هستند ولي استانداري ابتدا اهليت، وضعيت و توان اين سرمايه گذاران را رصد و سپس با آنها وارد مذاكره مي شود.
ميرمحمدي خاطرنشان كرد: در اين بخش هم سفر هيات هاي خارجي به استان را داريم و هم سفر هيات هاي داخلي به خارج از كشور كه در هر دو مورد بايد از نتايج سفر بهره برداري مناسب شود.
** سرمايه گذاري خارجي زمينه ساز توسعه پايدار، متعادل و متوازن استان
رئيس سازمان مديريرت و برنامه ريزي استان يزد درباره برنامه هاي استان در جذب سرمايه هاي خارجي گفت: باتوجه به تصميم دولت درباره وارد كردن منابع ارزي حاصل از آزادشدن تحريم در امر توليد و سرمايه گذاري خارجي، اين سازمان برنامه هايي را براي هدايت و تخصيص منابع مالي در امر توليد و جذب سرمايه هاي خارجي در نظر گرفته است.
حميدرضا نصيري زاده افزود: طبيعي است برنامه سازمان مديريت در خصوص مسائل پساتحريم، كاملا تابع برنامه هاي كلي دولت و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور خواهد بود، ليكن از بعد استاني اين سازمان خواهد كوشيد تا منابع مالي ناشي از دوران پساتحريم بويژه سرمايه گذاري هاي خارجي در جهت محورهاي اصلي توسعه استان (مصرح در چشم انداز و نظريه پايه توسعه) بكار گرفته شود تا زمينه توسعه پايدار، متعادل و متوازن استان را در پي داشته باشد.
وي اضافه كرد: در اين راستا توسعه گردشگري سلامت، طبيعي و تاريخي، صنايع هايتك و دانش بنيان، علم و فناوري، بازرگاني و تجارت نوين، فرآوري مواد معدني، كشاورزي نوين و ارگانيك، مديريت منابع آب و توسعه انرژي هاي نو در اولويت استان قرار دارد.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد ، اعطاي كمك هاي فني اعتباري، كاهش بوروكراسي اداري، ايجاد هماهنگي و انسجام سازماني در جهت فراهم سازي بسترهاي سرمايه گذاري از جمله زيرساخت هاي مورد نياز مانند آب، برق و زمين و اولويت در اعطاي تسهيلات بانكي را از جمله راهكارهاي استان براي دستيابي به اهداف بالا عنوان كرد.
اين مسئول همچنين با بيان اينكه متغيرهاي اقتصادي مانند زنجير به هم پيوند يافته اند و نمي توان اقتصاد را به حالت دستوري مديريت كرد، ادامه داد: سالهاي گذشته، شرايط اقتصادي كشور چندان مطلوب نبود و اگر با اراده مردم، دولت تدبير و اميد بر روي كار نمي آمد با شرايط دشوار و جبران ناپذيري در آينده روبرو مي شديم.
نصيري زاده با اشاره به تدوين سندهاي توسعه اي در شهرستانهاي استان اظهار كرد: بايد سندهاي توسعه بروز شود و دوباره مورد بازنگري قرار گيرد و مباحث توسعه اي شهرستان ها مرور و زمينه ها و برنامه هاي لازم براي تحقق و اجرايي شدن آنها مهيا شود.
** مذاكره استان يزد با سرمايه گذاران كشورهاي آلمان ، ايتاليا، فرانسه ، ژاپن ، كره جنوبي و چين
نايب رئيس مركز خدمات سرمايه گذاري استان يزد گفت: هم اكنون استان يزد به لحاظ رونق فضاي كسب و كار در رتبه دوم كشور قرار دارد كه بيانگر سرمايه گذاري و ورود آنها به فضاي توسعه كسب و كار در استان است.
علي نمازي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا درباره فعاليتهاي اين مركز براي معرفي ظرفيت هاي استان تصريح كرد: در سال گذشته در مجموع 10 جلسه اين مركز با حضور استاندار به عنوان رئيس مركز ، معاونان استاندار و مديران كل اقتصادي و مرتبط برگزار شد و 45مصوبه در پي داشت.
وي افزود: در اين خصوص لوح فشرده اي كه با استفاده از نظرات دستگاهها تهيه شده بيش از 73 فرصت سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با همكاري دستگاههاي اجرايي و شركت مشاور تهيه شده و در قالب لوح فشرده با عنوان 'يزد سرزمين فرصت هاي سرمايه گذاري' با قابليت ترجمه به زبان انگليسي تهيه شده است.
مديركل اقتصاد و دارايي استان يزد اضافه كرد: اين لوح در نوع خود باكيفيت ترين و بروزترين مجموعه كشور است و اميدواريم بتوانيم بزودي آن را در قالب كتاب نيز منتشر كرده و ظرفيت هاي سرمايه گذاري استان را در زمينه هاي كشاورزي، صنعت ، انرژي و ميراث فرهنگي معرفي كنيم.
نايب رئيس مركز خدمات سرمايه گذاري استان يزد درباره استقبال شركت هاي خارجي از سرمايه گذاري در اين استان گفت: در سال گذشته 9 نشست با متقاضيان سرمايه گذاري و عمدتا از كشورهاي آلمان ، ايتاليا، فرانسه ، ژاپن ، كره جنوبي و چين مذاكراتي صورت گرفت .
نمازي افزود: هم اكنون يك مجوز سرمايه گذاري خارجي از سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي اقتصادي و فني ايران با سرمايه مصوب 3 ميليون و 200هزار دلار در زمينه كاشي و سراميك از كشور چين صادر شده است.
** توسعه استان در گرو جذب سرمايه گذاران خارجي
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد گفت: توسعه استان در گرو جذب سرمايه گذار و واگذاري طرح هاي عمراني به آنان است و براي تحقق اين مهم بايد بروكراسي اداري به شدت كاهش يابد.
محمدرضا سيدحسيني درباره راهكارهاي تشويق سرمايه گذاران براي مشاركت در فعاليت هاي عمراني افزود: دولت بايد از فعاليت هاي عمراني كنار بكشد و آن را به بخش خصوصي واگذار كند.
وي خاطرنشان كرد: بايد صدور مجوز و انتقال خدمات در مسيرهاي مورد درخواست بخش خصوصي براي سرمايه گذاري به راحتي صورت گيرد و سرمايه گذاران درگير بروركراسي نشود.
سيد حسيني توضيح داد: اكنون طي كردن مسيرهاي قانوني از جمله صدور مجور، آب، برق و گاز و تسهيلات براي سرمايه گذاران زمان بيشتري نسبت به اجراي طرح مي برد؛ به طور مثال اخذ مجوز طرحي كه بهره برداري از آن 10 ماه طول مي كشد بايد دو سال پيگيري نياز دارد و در اين صورت توجيه اقتصادي طرح از بين مي رود كه بايد اين مدت براي سرمايه گذار به يك هفته كاهش يابد.
معاون استاندار يزد همچنين با بيان اينكه سرمايه گذار نبايد دغدغه رفتار دولت را داشته باشد اظهار كرد: رفتار ما بايد بگونه اي باشد كه سرمايه گذاران بدانند كه پشتيبان آنها هستيم.
سيدحسيني تاكيد كرد: نبايد سرمايه گذاران را چنان درگير بروكراسي كنيم كه از تصميم خود منصرف شوند.
وي خاطر نشان كرد: هر استاني كه بتواند اين مسيرها را كوتاه تر و آسان تر كند و مديران با همدلي بيشتر، درك مناسبي از سرمايه گذار داشته باشند موفق تر است.
اين مسئول تاكيد كرد: بايد بيشتر هزينه هاي قانوني كه توسط دستگاه هاي مختلف سرمايه گذار مي شود به پس از بهره برداري از طرح موكول شود تا سرمايه گذار طرح خود را زودتر به اتمام برساند؛ با توجه به محدوديت هاي استان از جمله آب با چنين فعاليت هايي مي توان سرمايه گذار جذب كرد.
** بافت تاريخي يزد فرصتي طلايي براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي
مديركل ميراث فرهنگي استان يزد درباره اولويت هاي اين استان و زمينه هاي جذاب سرمايه گذاري گفت: قابليت و زمينه ثبت بافت تاريخي يزد در يونسكو و جهاني شدن آن مهيا شده و فرصتي طلايي براي سرمايه گذاران داخلي و خارجي به حساب مي آيد.
محمدمهدي شرافت در گفت وگو با ايرنا با بيان اينكه نقش اساسي سرمايه گذاري در گردشگري استان يزد بر افزايش درآمد ملي امري غير قابل انكار است افزود: صنعت گردشگري در برنامه چشم انداز ‎2‎0ساله به عنوان يكي از صنايع جذب درآمد شناخته شده و در آينده نيز جايگزيني مناسب براي صنعت تك محصولي نفت خواهد بود.
وي با اشاره به ظرفيت هاي بالاي استان يزد در بخش گردشگري تصريح كرد: استفاده از موقعيت هاي گردشگري استان نظير آثار متعدد تاريخي ـ فرهنگي و مذهبي پيش از اسلام و دوره اسلامي، خانه هاي سنتي و قديمي، آب انبارها و بادگيرها، جاذبه هاي طبيعي منحصر به فرد اقليمي و زيست محيطي در فاصله اي اندك كوير و كوهستان برخوزدار است كه نگاه جهانگردان را جلب و مجذوب خود مي كند.
مديركل ميراث فرهنگي استان يزد با اشاره به مراحل ثبت جهاني بافت تاريخي يزد هم گفت: سرمايه گذاري براي آماده سازي بافت هاي تاريخي بويژه بافت تاريخي شهر يزد با مساحت ‎7‎4‎3هكتار، به عنوان اولين شهر خشتي جهان زمينه خوبي براي جذب سرمايه گذاران محسوب مي شود .
شرافت خاطرنشان كرد: در كنار اين امر ، وجود كوير و بيابانها به عنوان پديده هاي طبيعي در اين استان بايد تلقي شده و مسئولان و مردم با نگرشي مثبت و جهت گيري سرمايه هاي سرگردان در توسعه زيرساختهاي صنعت گردشگري، گام مهمي در مسير اشتغالزايي و فقرزدايي از منطقه و كشور بردارند.
** صنايع با فناوري بالا و خدمات برتر اولويت نخست سرمايه گذاري در يزد
در همين خصوص معاون اقتصادي مديركل امور اقتصادي و دارايي استان يزد نيز معتقد است كه با توجه به اسناد بالا دستي اولويت نخست استان در جذب سرمايه گذاري صنايع با فناوري بالا و كم آب خواه و خدمات برتر همچون گردشگري، بهداشت و درمان، آموزش و پژوهش و فناوري اطلاعات و ارتباطات تعريف شده است.
محمد دهقان منشادي به خبرنگار ما گفت: همواره نام يزد با فعاليت‏هاي توليدي و صنعتي همراه بوده و صنعتگران اين استان از گذشته‏هاي دور در تامين كالاهاي مورد نياز كشور نقش قابل توجهي داشته‏اند.
وي اظهار كرد: اين زمينه خوب فرهنگي همراه با مزيت‏هاي نسبي ديگر مانند مديران و كارآفرينان كاردان و باتجربه، رشد مطلوب آموزش عالي، خدمات درماني و بهداشتي مناسب، معادن غني، قرار گرفتن در مركز جغرافيايي كشور، وجود زيرساخت‏هاي مناسب در زمينه راه، راه‏آهن، فرودگاه، انرژي و مخابرات، بستر مناسب را براي توسعه استان در زمينه‏هاي مختلف فراهم كرده است.
وي از بهبود روند سرمايه گذاري در استان پس از اجراي برجام خبر داد و اضافه كرد: اميد مي رود با اجراي برجام و برنامه ريزي و هماهنگي ايجاد شده براي جذب سرمايه گذاري، شاهد جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي بيشتري در استان باشيم.
معاون مديركل اقتصاد و دارايي استان يزد در عين حال گفت: درسال گذشته هيات هاي خارجي مذاكراتي درباره سرمايه گذاري در حوزه هاي انتقال آب، انرژي خورشيدي، لوله هاي انتقال اب، فرايند اكواپونيك، نورد، توليد تجهيزات پزشكي و مديريت پسماند در استان انجام داده اند.
اين مسئول لزوم تامين مالي طرح هاي سرمايه گذاري را يادآور شد و اضافه كرد: يكي از بهترين روش‏هاي مطرح در زمينه نظام تأمين مالي طرح‏هاي سرمايه‏گذاري، بهره‏گيري از سرمايه‏گذاري مستقيم خارجي است كه غير از تامين مالي پروژه‏ها، دستاوردهاي ديگري همچون انتقال تكنولوژي، ارتقاء سطح فناوري و كيفيت عرضه كالا و خدمات، توسعه مهارت و مديريت، افزايش بهره‏وري، توسعه صادرات، افزايش رشد اقتصادي و بهبود سطح رفاه عمومي جامعه را به همراه خواهد داشت.
دهقان منشادي ادامه داد: آگاهي از جايگاه سرمايه‏گذاري خارجي در توسعه اقتصادي و عوامل تأثيرگذار بر جذب سرمايه‏گذاري مستقيم خارجي مي‏تواند بر تصميم‏گيري و اتخاذ سياست‏هاي كارآمد اقتصادي در راستاي بهبود فضاي كسب و كار، شفاف‏سازي قوانين مربوط به سرمايه‏گذاري و در نهايت توسعه و جلب سرمايه‏گذاري خارجي در كشور مفيد باشد.
يزد با يك ميليون و 74هزار نفر جمعيت و متوسط 1.63 درصد رشد سالانه، نخستين استان كشور از لحاظ سرانه صنعتي ( كل سرمايه گذاري تقسيم بر جمعيت) ، چهارمين استان كشور از لحاظ كشت گلخانه اي ، 22 سال متوالي جايگاه نخست قبولي كنكور سراسري ، 51 درصد از توليد سنگ آهن كشور ، توليد 45 درصد كاشي و سراميك ، 27 درصد توليدات نساجي كشور ، ظرفيت بالاي ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان دومين شهر تاريخي جهان بعد از ونيز ايتاليا و نخستين شهر خشتي جهان، داراي بالاترين پتانسيل انرژي خورشيدي و پزشكي به عنوان رتبه نخست كشور در زمينه پزشك و تخت بيمارستاني نسبت به جمعيت است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا