مشکلات بازار سنتی قراضه آهن

مشکلات بازار سنتی قراضه آهن ماین نیوز: بازار آهن قراضه در گذشته بازار منسجمی نبود و فضای بسیار آشفته‌ای بر آن حاکم بود و مسائل پشت پرده فراوانی داشت.

آهن قراضه کالای استراتژیکی در صنعت فولاد به‌شمار می‌آید و می‌تواند در بهای تمام‌شده محصول نهایی بسیار اثرگذار باشد. به این ترتیب با عرضه آهن قراضه در بورس کالا شرایطی فراهم شده تا کارخانه‌های بزرگ بتوانند از منابع و بازار خوبی که در این بورس به وجود آمده، بهره مناسبی ببرند و درنهایت بتوانند از آثار مثبت آن روی بهای تمام‌شده کالاهای تولیدی خود استفاده کنند.

در روش سنتی شفافیت در نرخ‌گذاری حاکم نیست و همچنین استانداردهای مناسب نیز در این زمینه از سوی فروشندگان رعایت نمی‌شود و همواره خلأ یک مرجعی که نرخ‌ها را اعلام کند و همه افراد از آن مطلع شوند، بر این بازار حاکم است. بر این اساس این مسئله نیز موجب می‌شود ناآگاهی در بازار به وجود بیاید و شفافیت در آن از میان برود.

وجود رانت اطلاعاتی مسئله دیگری است که بر این بازار حاکم بوده و همچنین فضای نامناسبی را به وجود آورده که همه این موارد موجب می‌شود به صورت ناخودآگاه شرایط برای ایجاد رانت در این بازار مهیا شود و درنتیجه این رانت موجب شود قراضه آهن در اختیار افراد خاصی که از نفوذ بیشتری برخوردار هستند، قرار گیرد و درنهایت این موضوع یکسری هزینه‌هایی را به وجود می‌آورد و بهای تمام‌شده را برای خریداران واقعی افزایش خواهد داد.

از سوی دیگر تا پیش از ورود قراضه آهن، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در بورس کالا، بازاری منسجم که خریداران و فروشندگانی واقعی در یک مکان جمع شوند نیز وجود نداشت و خریدار باید تلاش بسیاری می‌کرد تا بتواند با فروشنده واقعی ارتباط برقرار کند و به عبارت دیگر معامله‌گران به روش سنتی به معامله می‌پرداختند و هزینه‌های زیادی را به آنها متحمل می‌کردند.

اما در حال حاضر راه‌آهن ایران به‌عنوان بزرگترین تامین‌کننده آهن قراضه پا پیش گذاشته و وارد بورس کالا شده و همه قراضه خود را در این بازار به فروش می‌رساند و در این زمینه بسیار موفق بوده و شرایط مناسبی را برای معامله‌گران فراهم کرده است.


سیدعلی موسوی 
مدیر کالایی کارگزاری پارس نمودگر
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا