عزم جدی هند برای مقابله با معدنکاری غیرقانونی

عزم جدی هند برای مقابله با معدنکاری غیرقانونی

گروه معادن - یکی از احزاب هند، به مردم کشور خود وعده داد که در صورت افزایش قدرتش در انتخابات‌های بعدی پارلمان و ریاست‌جمهوری هند، دست منفعت‌طلبان را از معادن هند کوتاه کرده و معدنکاری غیرقانونی را در این کشور ریشه‌کن کند.

به گزارش ماین نیوز، حزب «دی‌ام‌کی» اعلام کرده که با افزایش شفافیت در روندهای اجرایی و حکومتی و همچنین تسهیل ارائه مجوزهای فعالیت، باعث می‌شود که معادن هند از چنگال مافیای این کشور خارج شده و هر فردی بتواند به فعالیت قانونی در این حوزه بپردازد. با آنکه بسیاری از کارشناسان هندی نسبت به توان اجرایی چنین طرحی خوشبین نیستند، حزب هندی می‌گوید: تمام تلاش خود را در این راه انجام خواهد داد و به این وسیله اشتغالزایی فراوان و درآمدهای زیادی را برای کشور خود به ارمغان خواهد آورد.

اعلام علنی چنین وعده‌ای نشان می‌دهد که هند تا چه اندازه گرفتار فعالیت‌های غیرقانونی معدنکاری شده فعالیت‌هایی که بسیاری از ثروت‌های ملی این کشور را به باد داده و کار دولت را برای برنامه‌ریزی دشوارتر کرده است. بیشتر معادن غیرقانونی هند در حوزه‌های سنگ‌آهن و شن و ماسه است.

دولت هند، پیش از این برای محدود کردن این فعالیت‌ها تلاش کرده بود اما نتیجه خاصی حاصل نشده بود. در حقیقت چند سال پیش، هند به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان سنگ‌آهن جهان محسوب می‌شد اما تنها درصد کمی از این معادن با مجوزهای قانونی به فعالیت مشغول بودند. تلاش دولت هند برای مقابله با آنها باعث شد که هند به یکباره، جایگاه خود را در فهرست صادرکنندگان سنگ‌آهن جهان از دست بدهد. بازرسی‌های نیروهای انتظامی به مناطق مختلف کشور و صرف بودجه و توان بسیار برای مقابله با این پدیده، تنها باعث کاهش فعالیت‌ها شد و نتیجه‌ای برای دولت و مردم هند به همراه نداشت؛ دست کم در کوتاه مدت.

از دیگر راهکارهایی که هند در چند سال گذشته، در دستور کار خود قرار داده، استفاده از ماهواره‌های مخابراتی و هواشناسی برای نظارت بر فعالیت‌های معدنی به‌ویژه در حوزه شن و ماسه است. سال گذشته، این خبر برای نخستین بار در مقیاس گسترده منتشر شد که دولت «نارندرا مودی»، رییس‌جمهور هند به دنبال آن است که از مدرن‌ترین ابزارهایش برای مقابله با معدنکاری غیرقانونی استفاده کند. دلیل این تصمیم آن بود که برداشت غیرقانونی از منابع شن و ماسه که بیشتر آنها هم در بستر رودخانه‌ها قرار دارند، باعث می‌شد که خطر سیلاب، جوامع محلی را تهدید کند.

چندی پیش، خبر دیگری مبنی بر نهایی شدن این طرح و طی شدن مراحل اجرایی آن انتشار یافت. در هر صورت و فارغ از آنکه دولت هند یا احزاب این کشور در مبارزه با معدنکاری غیرقانونی موفق می‌شوند یا نه، اخبار به گوش رسیده در ماه‌های گذشته، چه از هند و چه از دیگر کشورها، نشان می‌دهد که تا چه اندازه جهان امروز نسبت به پیامدهای این فعالیت‌ها هوشیار شده و برای مقابله با آنها مصمم است. ضمن آنکه هر روز، راهکارجدیدی در مبارزه با معدنکاری غیرقانونی مطرح می‌شود که در کشورهای دیگر هم امکان استفاده از آنها وجود دارد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا