كنفرانس «توسعه روابط تجاری ایران و روسیه» در آستاراخان؛

مبادلات تجاری ایران و روسیه در بخش مواد غذایی توسعه می یابد

مبادلات تجاری ایران و روسیه در بخش مواد غذایی توسعه می یابد

تهران- ایرنا- فعالان صنایع غذایی و كشاورزی ایران و روسیه در كنفرانس سه روزه «توسعه روابط تجاری» دو كشور كه در آستاراخان در حال برگزاری است، برنامه‌ها و همكاری‌های جدیدی برای تقویت روابط در صنایع لبنی، شیرینی و شكلات، دانه های روغنی و دیگر محصولات مطرح كردند.

در سفر دو ماه پیش هیات اقتصادی روسیه به سرپرستی معاون وزیر كشاورزی به تهران، ضمن بررسی زمینه های همكاری دو كشور، از فعالان صنعت غذا و كشاورزی ایران دعوت شد تا در كنفرانس «توسعه روابط تجاری ایران و روسیه» حضور داشته باشند.
در این كنفرانس كه دوم اردیبهشت ماه كار خود را در آستارخان آغاز كرده است، جمعی از فعالان صنایع غذایی و تجار حوزه غلات ایران به دعوت اتحادیه غلات روسیه، در قالب هیاتی اقتصادی در این كنفرانس به روسیه سفر كرده اند.
«كاوه زرگران» دبیركل كانون انجمن های صنایع غذایی ایران در این كنفرانس به معرفی ظرفیت های دو كشور در حوزه صنایع غذایی و كشاورزی پرداخت و گفت: دو كشور می توانند متناسب با مزیت هایی كه نسبت به یكدیگردارند از طریق همكاری های اقتصادی به رشد و توسعه كشور خود كمك كنند.
وی اظهارداشت: حضور نمایندگان بانك اینداستریال از روسیه كه یكی از قدرتمندترین بانك های این كشور است و دو بانك ایرانی خاورمیانه و توسعه تعاون در این كنفرانس، بیانگر عزم جدی دو طرف در رفع موانع بانكی و پولی همسو با توسعه مناسبات اقتصادی است.
رئیس كمیسون كشاورزی اتاق تهران با نگاه به لازمه های توسعه مناسبات اقتصادی بین كشورها یادآورشد: یكی از مهمترین عوامل رشد روابط بین المللی یك كشور، نبود موانع پولی و بانكی است تا تجار و فعالان اقتصادی بتوانند نقل و انتقالات ارزی خود را به سهولت انجام دهند.
زرگران، با بیان توانمندی ها و زمینه های كاری مشترك، اطلاعات آماری از میزان تولید و نیازهای كشور در زمینه غلات، جزئیات مربوط به میزان سطح زیر كشت، نوسانات تولید و واردات محصولات كشاورزی و غذایی به ایران در طول یك دهه گذشته، سیاست های فعلی كشور در خصوص تولید و واردات گندم، ذرت و جو، وضعیت كارخانه های روغن كشی كه دانه های روغنی مصرف می كنند از جمله دانه آفتاب گردان و سویا و برنامه های تعیین شده در راستای تقویت این بخش را عنوان كرد.
دبیركل كانون انجمن های صنایع غذایی گفت: ظرفیت ذخیره گندم در بندر ماخاچ كالا روسیه در حدود 60 هزار تن است كه با احتساب انبارهای جانبی، ظرفیت بیشتری دربرمی گیرد؛ همچنین ابن بندر در حوزه صادرات الوار نیز فعال است.
وی با مهم خواندن منطقه آستاراخان در امر مراودات تجاری بین دو كشور افزود: رویكرد بخش خصوصی و دولتی دو كشور در توسعه مناسبات اقتصادی خلاصه می شود كه در همین رابطه روسیه تلاش می كند امكانات و تاسیسات لازم را در آستارخان فراهم سازد به گونه ای كه دو كشور تامین كننده كالاهای یكدیگر باشند.
براساس این گزارش، وزارت جهاد كشاورزی ایران با توجه به توانمندی های كشور در بخش روغن كشی در سیاست های جدید مبنی بر واردات دانه های روغنی به جای روغن خام و توسعه اشتغال اقدامات موثری انجام داده است؛ بر این اساس در كنفرانس یادشده پیشنهاد شد روسیه به جای فروش روغن خام به ایران، به فكر فروش دانه های روغنی باشد.
همچنین در این كنفرانس، نمایندگان شركت های بزرگ غذایی و كارخانه های خوراك دام حضور دارند كه در زمان برگزاری نشست های تخصصی، ضمن آشنایی با ظرفیت های روسیه، از كارخانه های تولیدی و تجهیزات بندری از جمله بنادر آستارخان و ماخاچ كالای روسیه و بندرهای شخصی دیگر با ظرفیت های مختلف ذخیره سازی گندم بازدید كردند.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا