اولویت های سال 95 و دلیل افت بازار از نگاه قالیباف اصل؛

بورس وارد مرحله دوم پسابرجام شد/ سهامداران منتظرند

بورس وارد مرحله دوم پسابرجام شد/ سهامداران منتظرند

بازار سرمایه در حال حاضر وارد دومین مرحله در پس از برجام شده و منتظر اثرات واقعی این اتفاق بر عملکرد شرکتها است.



بازار سرمایه در حال حاضر وارد دومین مرحله در پس از برجام شده و منتظر اثرات واقعی این اتفاق بر عملکرد شرکتها است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسن قالیباف اصل، مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، در گفت و گو با "عصرمالی"، در خصوص جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی با اشاره به توسعه بازار سرمایه در سال های اخیر گفت: در این سال ها بازار سرمایه بزرگ و بزرگ تر شده است.

وی به ورود شرکت های جدید و آغاز به کار نهادهای جدید در بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در حوزه ابزارهای مالی ، ابزارهای جدیدی از جمله بازار بدهی در بازار سرمایه راه اندازی شده است.

این مقام مسوول به تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه به عنوان یک اتفاق مهم اشاره کرد و ادامه داد: تمام این برنامه های توسعه ای در کنار هم نشان می دهد که بازار سرمایه از جایگاه ویژه ای در اقتصاد ملی برخوردار است.

وی به یکی دیگر از ویژگی های مهم بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: نقدشوندگی ویژگی بسیار مهمی برای بازار است.

مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به اینکه نقدشوندگی در سایر بازارها بسیار پایین است، ادامه داد: در گذشته برخی وارد بازارهایی مثل خودرو، موبایل، سکه یا ارز برای سرمایه گذاری می شدند که این سرمایه گذاری ها کوتاه مدت است و سرمایه گذاری واقعی نیست بلکه بهره مندی از یک تورم مقطعی است که در این بخش ها وجود دارد.

به گفته قالیباف اصل سرمایه‌گذاری واقعی در بازار سرمایه شکل میگرد که نظارت و نقدشوندگی بالایی دارد.

وی با تاکید بر اینکه نقدشوندگی ویژگی مهمی است که در هر بازاری وجود ندارد، ادامه داد: به عنوان مثال مسکن در روزگاری بازاری برای سرمایه گذاری بود که از ویژگی نقد شوندگی برخوردار نیست و به همین دلیل صدمات زیادی به سرمایه گذران خود وارد کرد.

وی بازار سرمایه را مکانی دانست که باید مورد توجه ویژه سرمایه گذاران قرار بگیرد و تاکید کرد: البته این بازار با توجه به تنوع ابزارها و بازارها، مکانی بسیار پیچیده است و سرمایه گذاران باید با مطالعه و کارشناسی وارد آن شوند.

مدیر عامل شرکت بورس ادامه داد: در حال حاضر و با اتفاق هایی که پس از اجرای برجام رخ داد سرمایه گذاران زیادی وارد بازار سهام شدند که این یک پیغام مهم برای دولت، شرکت ها و ناشرانی است که قصد تامین مالی از بازار سرمایه را دارند.

به گفته وی آنها باید به این نکته توجه کنند که بازار سرمایه مکانی مورد اعتماد برای مردم و بازاری مناسب برای تامین مالی است.

مدیر عامل شرکت بورس در ادامه گفت و گو با عصرمالی در خصوص چشم انداز بازار سرمایه به ورود نقدینگی های جدید پس از اجرای برجام به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در مرحله اول پس از اجرای برجام ، یک شوک مثبت به بازار وارد شد و رشدی پر سرعت را شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون و در مرحله بعدی، بازار در انتظار آشکار شدن اثرات واقعی برجام در عمکلرد شرکت ها و صنایع است،گفت: سهامداران قصد دارند پس از تحلیل و بررسی تاثیر این اتفاق بر عملکرد شرکت های بازار سرمایه ، اقدام به سرمایه گذاری کنند.

مدیر عامل شرکت بورس همچنین در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار سرمایه نیز گفت: پس از کاهش ریسک های سیاسی و اجرای برجام گروه های زیادی برای بازدید و آشنایی از بازار سهام ایران وارد کشور شدند.

وی با اشاره به بازدید گروه های متعددی از بازارسرمایه کشور افزود: این گروه ها ابراز علاقه برای سرمایه گذاری در بازار سهام ایران را کردند و اقداماتی نیز برای سرمایه گذاری آنها در حال انجام است اما حضور واقعی آنها منوط به رفع محدودیت های کامل در نقل و انتقال پول است که در حال انجام است.

وی در خصوص برنامه های بورس در سال 95 به اضافه شدن صنعت جدید به صنایع بورسی اشاره کرد و گفت: با عرضه اولین تامین سرمایه در سال 95 تعداد صنایع بورس به 38 صنعت می رسد که همچنان عنوان متنوع ترین بورس منطقه را حفظ خواهد کرد.

به گفته قالیباف برنامه ریزی برای پذیرش اوراق جدید مانند اوراق رهنی (MBS) و متنوع سازی ابزار تامین مالی از اولویت های بورس تهران در سال 95 است.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا