سنگ‌آهن ایران به قله ۵۷ دلاری بازگشت

سنگ‌آهن ایران به قله ۵۷ دلاری بازگشت
شاخص قیمت سنگ آهن ایران که در هفته‌های اخیر روند صعودی به خود گرفته بود بار دیگر در پی افزایش قیمت جهانی سنگ آهن به بیش از 57 دلار رسید.


بازار جهانی سنگ آهن از اواخر سال 2014 در پی مازاد عرضه فولاد چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور درگیر رکود شد تا قیمت این ماده معدنی به‌طور مستمر تا هفته‌های پایانی سال 2015 کاهشی باشد.

در همین زمان کارشناسان حوزه معدن پیش‌بینی می‌کردند که بازار سنگ آهن تا دو سال آینده یعنی تا اوایل 2017 شاهد بهبود خاصی نباشد و رکود در این حوزه کماکان پایدار بماند.

کشور چین که دامپینگ‌های زیادی را برای صادرات فولاد خود در دنیا ایجاد کرده بود با افزایش تعرفه‌های واردات فولاد از سوی کشورهای خارجی مواجه و همین امر سبب شد این کشور تصمیم بگیرد از سال 2016 میزان تولید فولاد خود را کاهش دهد؛ خبری که جنبه روانی آن باعث افزایش قیمت فولاد در بازار شد.

البته کارشناسان معتقدند کماکان در این حوزه مازاد عرضه وجود دارد و افزایش قیمت‌ها مقطعی خواهد بود.

در پی افزایش قیمت جهانی فولاد چین قیمت‌های سنگ آهن نیز روند صعودی به خود گرفت؛ به‌طوری که در هفته گذشته قیمت این ماده معدنی در دنیا از مرز 70 دلار هم گذشت و به همین دلیل سنگ آهن ایران نیز به روند افزایشی خود ادامه داد.

براساس اعلام موسسه بین‌المللی متال بولتن متوسط قیمت سنگ آهن ایران در هفته گذشته یعنی شاخص قیمت این ماده در رقم 57 دلار و 27 سنت قرار گرفت.

این در حالی است که در هفته گذشته این شاخص با رشدی بیش از دو دلاری به 54 دلار و 50 سنت رسیده بود.

هرچند که گفته می‌شود افزایش قیمت‌ها واقعی نیست و بازار به زودی به شرایط طبیعی خود باز می‌گردد اما روند صعودی قیمت سنگ آهن از دو هفته پایانی 2015 آغاز شده و تاکنون نیز ادامه پیدا کرده است. از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده کشور هند در زمینه‌ مصرف سنگ آهن جای چین را بگیرد و به عنوان اولین مصرف‌کننده سنگ آهن در دنیا مطرح شود که در این صورت بازار سنگ آهن بار دیگر رونق خوبی پیدا خواهد کرد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، در عین حال ایران برنامه تولید 55 میلیون تن فولاد برای 10 سال آینده را تدوین کرده است که هرچند این هدف‌ از سوی کارشناسان و تولید‌کنندگان غیرمنطقی به نظر می‌رسد، اما مسئولان بر رسیدن به آن تاکید دارند و در صورتی که این امر محقق شود ایران نه تنها به سنگ آهن خود برای تولید فولاد نیاز دارد، بلکه نیازمند واردات این ماده معدنی نیز خواهد شد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا