درگفت وگو بورس پرس با مدیرعامل تامین سرمایه امید:

الزامات روش جدید تأمین مالی خودروسازها/ خودرو هم در بورس کالا پذیرش می شود

الزامات روش جدید تأمین مالی خودروسازها/ خودرو هم در بورس کالا پذیرش می شود

مدیرعامل تامین سرمایه امید با اعلام الزامات تأمین مالی خودرو سازها از طریق انتشار اوراق سلف خودرو گفت: یکی از شروط پذیرش خودرو در بورس کالا است که در آینده ایی نزدیک نهایی می شود.

حبیب رضا حدادی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، با اشاره به هماهنگی های به عمل آمده با بورس کالا برای انتشار اوراق سلف خودرو اظهار داشت: صنعت خودروسازی جزء سه رشته صنعتی اول جهان (دومین رشته صنعتی پس از نفت) و جزء صنایع مادر و یکی از اجزای مهم و لاینفک تجارت و صنعت در دنیا است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت خودروسازی در ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده ، لازم است از جدیدترین شیوه های مدیریت تولید و عملیات و تأمین مالی جهت ارتفاء جایگاه آن بهره جوید. در ایران روند رو به رشد تولیدات خودرو طی سال های اخیر، با داشتن ارزش افزوده بالا در زنجیره تولید و داشتن سهمی حدود 1.2 درصد در جهان رشد شایان توجهی را سپری کرده است .

وی افزود:در این بین بالا بودن رقابت در این صنعت همراه با فشارهای محیطی و الزامات خودروسازان داخلی برای کاهش قیمت و زمان تحویل، افزایش کیفیت و توانایی تأمین کنندگان در تولید قطعات متنوع و جدید در زمان کوتاه تر و همچنین پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و امکان ورود رقبای خارجی به عرصه صنعت خودروی ایران سبب نیاز به عملکرد مطلوب تر نسبت به سایر رقبا در این صنعت است.

این مدیر خاطر نشان کرد: بنابراین صنعت خودرو با توجه به چرخه عظیم اقتصادی در کشور،‏ سهم 5 درصدی در تولید ناخالص ملی،‏ دارا بودن بالاترین میزان اشتغالزایی در بین مجموع حوزه‌های صنعتی و وابستگی اقتصادی 5 میلیون نفر از افراد جامعه به این صنعت، یکی از صنایع راهبردی و پیشران بسیاری از صنایع بزرگ و کوچک کشور است و تقویت مالی این بخش،‏ رونق سایر حوزه‌های مرتبط را به دنبال دارد و هرگونه ایجاد اختلال در آن،‏ دستیابی به اهداف 20 ساله کشور در افق سال 1404 را دشوار خواهد کرد.

به گفته حدادی به همین دلیل تأمین مالی صنعت خودرو همواره و مخصوصاً در شرایط موجود اقتصادی و تنگناهای اعتباری داخلی و بین‌المللی،‏ یکی از دغدغه‌های اصلی نهادهای سیاست‌گذار و اجرایی کشور و شرکت‌های خودروسازی بوده است. با توجه به تصویب اوراق سلف موازی خودرو در کمیته فقهی سازمان بورس و طبق معیارهای مالی و اقتصادی،‏ اوراق سلف موازی استاندارد خودرو می‌تواند به عنوان ابزاری مناسب در جهت تأمین مالی صنعت خودرو کشور بکار گرفته شود.

وی افزود: اوراق سلف خودرو طبق معیارهای اقتصاد خرد شامل تطابق با اهداف‎ و انگیزه‌های مشتریان‌،‏ تناسب با روحیات و سلایق سرمایه‌گذران،‏ میزان نقدشوندگی اوراق و درجه کارایی می‌تواند به عنوان ابزار مالی مناسب در بازار سرمایه کشور،‏ جهت تأمین مالی صنعت خودرو کشور بکار گرفته شود و از جهت معیارهای اقتصاد کلان شامل اثرگذاری بر روی رشد و توسعه اقتصادی،‏ عدالت توزیعی و قابلیت برای اجرای سیاست‌های پولی و مالی،‏ به مصلحت جامعه بوده و با سیاست‌گذاری مناسب‌،‏ می تواند در خدمت ارتقای تولید ملی به کار گرفته شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: بنابراین تأمین مالی خودروسازان از طریق یک ابزار مناسب در بازار سرمایه همانند اوراق سلف، در راستای حمایت از تولید داخلی و تحقق شعار سال 1395 " اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" مقام معظم رهبری خواهد بود و با توجه به اهمیت نقش صنعت خودرو در اقتصاد کشور، تأمین سرمایه امید قصد انتشار اورق سلف خودرو دارد چرا که رونق اقتصادی کشور و  طراحی و انتشار ابزارهای نوین تأمین مالی از جمله اهداف استراتژیکی است که شرکت تأمین سرمایه امید تلاش دارد به خوبی آنها را محقق سازد.

حدادی گفت: یکی از شروط انتشار این اوراق، پذیرش کالا (خودرو) در بورس کالا است تا از این طریق زمینه جهت قیمت گذاری شفاف و عادلانه محقق شود. از آنجا که بازار سرمایه (بورس) بهترین محل جهت ایجاد یک مکانیزم عرضه و تقاضا و کشف قیمت منصفانه است، در سایه همراهی مسئولان، زمینه جهت تأمین مالی خودروسازان از طریق اوراق سلف به زودی فراهم خواهد شد.  

براساس این گزارش، طبق اعلام حامد سلطانی نژاد مدیرعامل  بورس کالا قرار است اوراق سلف خودرو در آینده ایی نزدیک عرضه شود و طی آن متقاضیان می‌توانند با خرید چندین برگه که معادل قیمت یک خودرو است، اقدام به خرید خودرو کرده و در این فرایند بتوانند ضمن عدم پرداخت همه قیمت خودرو در یکجا، در صورت داشتن برآوردی از افزایش قیمت در آینده ؛ بخشی از قیمت خودرو را به قیمت امروز پرداخت کنند.

به گفته سلطانی نژاد، مسئولان سایپا در گام نخست پراید را برای تأمین مالی از طریق اوراق سلف تعیین و معرفی کرده‌اند.

انتهای پیام
 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا