عربستان برای جبران کسری بودجه بی‌سابقه ۱۰ میلیارد دلار وام می‌گیرد

عربستان برای جبران کسری بودجه بی‌سابقه ۱۰ میلیارد دلار وام می‌گیرد

سقوط بهای نفت و کاهش درآمدهای نفتی، عربستان را با مشکلات اقتصادی جدی روبرو کرده است. عربستان قصد دارد برای جبران کسری بودجه خود میلیاردها دلار وام بگیرد.

 

به نقل از بلومبرگ،با استناد به سه منبع آگاه که نامشان فاش نشده عربستان سعودی قصد دارد برای نخستین بار در ۱۵ سال گذشته از بانک‌های خارجی تقاضای وام کند.
بر اساس این گزارش، قرار است قرارداد وام‌های پنج‌ساله میان ریاض و شماری از بانک‌های آمریکا، اروپا، ژاپن و چین تا پایان ماه جاری به امضاء برسد.
مبلغ کل این وام‌ها ۱۰ میلیارد دلار اعلام شده که عربستان قصد دارد آن را صرف کسری بودجه کند. این کشور بزرگترین صادر کننده نفت جهان محسوب می‌شود و بیشترین زیان را از سقوط قیمت نفت متحمل شده است.
بعد از افت بیش از 60 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی که منجر به کاهش بی‌سابقه درآمدهای نفتی عربستان شد،‌ مسئولان این کشور به کسری بودجه 98 میلیارد دلاری اقرار کردند، در حالی که بعد از آن صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد عربستانی‌ها رقم کسری بودجه را بسیار کمتر بیان کرده‌اند.
این صندوق در گزارشی تاکید کرد که کسری بودجه این کشور 140 میلیارد دلار است که این رقم حدود 1.5 برابر آنچه که مسئولان سعودی اعتراف کرده بودند، است.
عربستان تلاش می‌کند با گرفتن وام از بانک‌های بین‌الملللی تا حدودی کسری بودجه این کشور را کاهش دهد و از نارضایتی‌های مردمی بکاهد.
این کشور همچنین به دنبال این است تا شرکت ملی نفت عربستان سعودی(آرامکو) را به فروش رسانده و در صندوق ملی این کشور ذخیره کند، همچنین کارشناسان زبده بانکی را از کشورهای مختلف برای مدیریت این بانک استخدام کند،‌این کشور قصد دارد با این کار منابع درآمدزایی غیر از نفت را به خدمت بگیرد، ظاهرا اتکاء صرف عربستان به منابع نفتی دیگر جواب نمی‌دهد.
شرکت آرامکو تحت تملک دولت مرکزی عربستان است و در سال ۲۰۰۵ ارزش بازار آن، معادل ۷۸۱ $ میلیارد دلار برآورد شد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا