قیمت شمش فولادی به 400 دلار و به سنگ آهن 70.50 دلار رسید

قیمت شمش فولادی به 400 دلار و به سنگ آهن 70.50 دلار رسید

قيمت سنگ آهن از مرز 70 دلار برای عيار 62 درصد عبور كرد و به 70.46 دلار تحويل چين برای شاخص متال بولتن و 70.50 برای شاخص پلاتس رسيد.

 

به گزارش نرخ باکس، در روز جاری (پنجشنبه 2 اردیبهشت 95)، قیمت شمش فولاد فوب دریای سیاه از 400 دلار گذاشت و بطور بی سابقه ای نیز قيمت سنگ آهن از مرز 70 دلار برای عيار 62 درصد عبور كرد و به 70.46 دلار تحويل چين برای شاخص متال بولتن و 70.50 برای شاخص پلاتس رسيد.
در خصوص شرایط حاکم بر بازار سنگ آهن و فولاد، آقای کیوان جعفری طهرانی، مدیرامور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در یادداشتی شرایط بازار را تشریح کردند...
1.  در اوايل ماه مارس دولت پكن پروژه های ساختمانی و زير بنايی زيادی اعلام نمود و ضريب رشد پروژه های ساختمانی در ماه گذشته ميلادی در چين 19 درصد‏ بوده است.
2.  در ماه مارس كارخانجات توليد كننده سيمان چين مقدار حدود 25 درصد افزايش توليد داشته اند تا بازار تشنه چين را بعد از ركود طولانی ساختمان سازی در نيمه دوم سال 2014 و كل سال 2015 تغذيه كنند. متعاقباً بازار مصرف سيمان در چين در ماه مارس با رشد 24.7 درصد‏ همراه بوده است.
3. بازار مصرف فولاد بويژه مقاطع طويل و فلزی برای ساختمان سازی در طول ماه مارس بسيار داغ بوده است بطوريكه اكثر كارخانجات فولادسازی موجودی أنبار هايشان به صفر رسيد.
4. به علت كاهش شديد قيمت سنگ آهن در ماه دسامبر سال گذشته كه به زير 40 دلار رسيد و متعاقباً قيمت فولاد بسيار افت كرد، فولاد سازان چينی با احتياط در 3 ماهه اول سال 2016 توليد كردند و هنوز عرضه فولاد از تقاضا كمتر است.
5. تعداد قابل توجهی از كارخانجات كك سازی چين در ماه دسامبر به علت كاهش شديد قيمت فولاد بسته شدند و الان كه نياز بازار چين به فولاد بيشتر است، كارخانجات فولاد، كك كافی برای توليد ندارند. با شروع بكار مجدد كارخانجات كك سازی، قيمت فولاد كاهش خواهد يافت .
6. عرضه سنگ آهن 4 غول بزرگ سنگ آهنی برزيل و استراليا جوابگو بازار تشنه حال حاضر نيست و شايد افزايش مجدد توليد آنها در ماه آينده بتواند بازار را به يك ثبات نسبی و سپس كاهش برساند.
7. به دلایل فوق فولادسازان چينی بيشتر راغب به خريد سنگ آهن با عيار بالا هستند كه از آن برای توليد فولاد مرغوب تر و در زمان كوتاه تر اقدام نمايند.
8. شوك هيجانی بازار سنگ آهن و فولاد پايدار نخواهد بود و هيچ كس نمی تواند بگويد تا كی ادامه خواهد داشت. اين فرضيه باعث احتياط برخی از فولادسازان كوچك چينی خواهد شد تا نسبت به خريد سنگ آهن گران قيمت با احتياط عمل نمايند.


 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا