مديركل دفتر بهره برداري معادن :

استفاده از سنگ هاي قيمتي در ساخت صنايع دستي نهادينه نشده است

استفاده از سنگ هاي قيمتي در ساخت صنايع دستي نهادينه نشده است

شهركرد -ايرنا- مديركل دفتر بهره برداري معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت با تشريح ظرفيت هاي معادن سنگ هاي قيمتي گفت: استفاده از اين ظرفيت در توليد صنايع دستي هنوز در كشور نهادينه نشده است.

به گزارش ايرنا، عباسعلي اقبالي زارچ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در شهركرد اظهار داشت: براي استفاده از سنگ هاي معدني قيمتي داخلي از جمله جاسپر، عقيق و ياقوت در صنايع دستي فرهنگ سازي نشده و بخش عمده سنگ هاي قيمتي مورد استفاده ‌درصنايع دستي به صورت قاچاق وارد كشور مي شود.
وي استفاده از ظرفيت معادن سنگ هاي قيمتي به خصوص در توليد صنايع دستي را از اقداماتي دانست كه در راستاي اهداف اقتصاد مقاومتي بوده و زمينه ايجاد اشتغال با سرمايه گذاري اندك را هموار مي كند.
به گفته اقبالي، در راستاي استفاده از ظرفيت سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي كشور و كاربرد آنها در صنايع دستي، توافقاتي براي همكاري با كشور تايلند كه در زمينه استفاده از سنگ هاي قيمتي داراي تجربه است، صورت گرفته است‌ .
اقبالي زارچ همكاري با كشور تايلند در زمينه استفاده از سنگ هاي قيمتي را زمينه خوبي براي ايجاد فرصت هاي شغلي عنوان كرد، ادامه داد: با فرآوري و كاربرد سنگ هاي قيمتي در صنايع دستي با كمترين ميزان سرمايه گذاري مي توان اشتغال ايجاد كرد.
مديركل دفتر بهره برداري معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: در اين بخش با 100 ميليون ريال سرمايه گذاري مي توان يك شغل ايجاد كرد و اين در حالي است كه ايجاد هر فرصت شغلي در صنعت فولاد بيش از 2.5 ميليارد ريال سرمايه گذاري نياز دارد.
اقبالي زارچ از آمار دقيق معادن سنگ هاي قيمتي اظهار بي اطلاعي كرد و افزود: در كشور معادن كشف شده سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي نظير فيروزه، جاسپر و عقيق وجود دارد.
به گفته وي، بيشترين نياز كشور در زمينه سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي براي ياقوت و زمرد است كه در زمينه اين سنگ هاي معدني اكتشافات كافي در كشور انجام نشده است.
وي افزود: هم اكنون 9 هزار معدن در كشور وجود داراي پروانه بهره برداري يا مجوز بهره برداري است كه از اين تعداد معدن، هم اكنون 6 هزار و 400 معدن فعال بوده و سالانه 500 ميليون تن مواد معدني از اين معادن استخراج مي شود.
به گزارش ايرنا، هم اينك 183 معدن در استان چهارمحال و بختياري فعال است كه سالانه حدود 7.5 ميليون تن مواد معدني از اين معادن استخراج مي شود و يكهزار و 560 نفر نيز به صورت مستقيم در بخش معدن در استان مشغول به كار هستند.
مديركل دفتر بهره برداري معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت براي بازديد از معادن چهارمحال و بختياري روز سه شنبه به شهركرد سفر كرده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا