شاخص درجا زد و اقبال به لیدر بورس کم شد/ سایه تردید بر بازار

شاخص درجا زد و اقبال به لیدر بورس کم شد/ سایه تردید بر بازار

امروز که شاخص بورس بعد از روند صعودی با کاهش ۴ واحدی درجا زد،کاهش اقبال صنعت لیدر بازار و کوچ سهامداران خودرو به گروه های دیگر مخصوصا" معدنی ها و فلزات اساسی بیشتر شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آخرین روز بورس از اولین ماه سال جاری در حالی به پایان رسید که اکثر سهامداران با تکیه بر روند صعودی دیروز و کمرنگ شدن آثار رویدادهای منفی و پیش رو بودن مسائل امیدبخش مانند کاهش نرخ سود بانکی و اخذ مالیات از سپرده بانکی و ورود اولین صندوق بزرگ اروپایی و خرید سهام در فردا و ... ، به تکرار روند صعودی دیروز قیمت ها دل بسته بودند.

این انتظار در 10 دقیقه اول معاملات با رشد 310 واحدی شاخص و افزایش قیمت اکثر شرکت های بزرگ و مطرح برآورده شد اما در ادامه خبری از پایداری این وضعیت نشد و در نهایت دماسنج بازار به دلیل کاهش 126 شرکت از 198 شرکت حاضر در تابلوی بورس، با 4 واحد کاهش در عدد 78 هزار 430 واحد درجا زد.

این رویداد ناشی از اثر مثبت 104 تا 33 واحدی شرکت های فولادمبارکه، گل گهر، گروه توسعه ملی، پالایشگاه بندرعباس و توسعه معادن و فلزات و نقش منفی 55 تا 28 واحدی ایران خودرو، سایپا، بانک تجارت، پارسان و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بود.

براساس این گزارش، در این میان علاوه بر موضوع خرید سهام توسط سرمایه گذار خارجی در فردا ، آنچه امروز بیش از دیگر مسائل مورد توجه سرمایه گذاران و فعالان بازار قرار گرفت، باور عمومی به اتمام دوره صعود صنعت خودرو تا اطلاع ثانوی و خروج از این صنعت و از دست رفتن جایگاه لیدری آن از یک سو و شروع دوره رشد دیگر گروه ها و ورود به شرکت های تازه نفس تر از گروه های مختلف مخصوصا" دو صنعت معدنی و فلزات اساسی از سوی دیگر بود.

به باور گروهی از فعالان حرفه ایی به دلیل رشد شارپی سهام صنعت خودرو در ماه های گذشته و عدم وقوع رویدادی خاص در مشارکت با سرمایه گذاران خارجی و همچنین احتمال قطع موقتی حمایت ها از این صنعت ، به جز برخی شرکت ها، کلیت این صنعت دیگر مانند سابق جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارد . به طوریکه طی روزهای اخیر برخی از این گروه خارج و به دیگر صنایع روی آورده اند.

اما گروه دیگری معتقدند هرچند ممکن است دوره صعود صنعت خودرو به پایان رسیده باشد اما این دوره لازم و موقتی بوده و بعد از مدتی با رویدادهایی، مجددا" به صنعت اول بازار تبدیل خواهد شد.

در این میان انتشار اخباری مثبت از صنعت معدن مخصوصا" درباره سنگ آهنی ها مانند بهبود قیمت های جهانی ، اصلاح مصوبه سه سال پیش دولت و امکان عرضه سهام بزرگترین معدن کشور با مالکیت گل گهر، سرمایه گذاری های امید، توسعه معادن و فلزات و غدیر، تصویب عوارض 20 درصدی معدن در سال جاری توسط مجلس و ارزان بودن قیمت سهام گروه معدنی و... باعث شده تا برخی به آینده میان مدت شرکت های معدنی و در درجه بعد به فلزات اساسی چشم امید داشته باشند.

با این همه آنچه در شرایط کنونی محسوس است عدم قطعیت در انتخاب صنعت یا صنایع برتر هفته ها و ماه های بعدی است که باعث شده تا بازار سهام در وضعیت فعلی با تردید و نوسان همراه شود. در این میان حضور عملی سرمایه گذاران خارجی در بازار سهام ایران می تواند ضمن ایجاد نشاط و تحرک  و افزایش طرف تقاضا به رفع تردید سهامداران کمک کند.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا