رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

آیین‌نامه فعالیت معادن بزودی ارائه می‌شود

آیین‌نامه فعالیت معادن بزودی ارائه می‌شود

گروه معادن - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح انتقال لوله گاز 16 اینچ دماوند به منطقه کوهستانی لاریجان، مصوبه ارزیابی اثرات زیست محیطی را کسب کرده و در صورت افزایش مسیر، طبق قانون نیازمند دریافت مصوبه لازم است.

به گزارش ماین نیوز، معصومه ابتکار با اشاره به طرح گازرسانی به منطقه کوهستانی لاریجان، اظهار کرد: با توجه به شعار 'همه محیط بان باشیم' از سوی اداره محیط زیست دماوند، داشتن دغدغه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی توسط مردم منطقه بسیار ارزشمند است.

وی با بیان اینکه طرح انتقال لوله گاز 16 اینچ دماوند به منطقه کوهستانی لاریجان مراحل ارزیابی زیست محیطی را در استان بر اساس مقررات گذرانده است، افزود: طی مراحل اجرای این پروژه شاهد اشکالاتی در طرح بودیم که مطرح و بازنگری شد و در نهایت این پروژه مصوبه ماده 2 که مصوبه ارزیابی اثرات زیست محیطی است را کسب کرد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه بعد از تایید مصوبه ارزیابی، مرحله نظارت در اجرای طرح مورد توجه سازمان محیط زیست خواهد بود، ادامه داد: البته با آغاز اجرای طرح شاهد اعتراضی از سوی مردم و مسئولان منطقه بودیم که هیات های بازرسی استان و سازمان با حضور در محل اجرای پروژه و دریافت گزارش هایی در خصوص میزان اجرا، آن را بررسی کردند.

ابتکار با اشاره به اینکه در مرحله اجرای مصوبه، در صورت مشاهده تخلف قطعا ادامه کار متوقف می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست هایی که در اجرای این پروژه وجود داشت، هم اکنون عملیات پروژه متوقف شده است و امکان بازنگری نیز وجود دارد تا اینگونه عملیات ها با حداقل آسیب همراه باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ملی و یا استانی بودن طرح نیز گفت: میزان عملیاتی که از سوی کارفرما به سازمان محیط زیست واگذار شده به میزان 17 کیلومتر است که همین میزان هم اکنون دارای طرح ارزیابی زیست محیطی است و اگر مسیری به این میزان افزوده شده باید بر اساس قانون در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: تمامی طرح های عمرانی نیازمند داشتن مصوبه ماده 2 بوده و نتایج آن نیز در اجرا مورد توجه قرار می گیرد که این مهم از سیاست های دولت یازدهم است و با جدیت نیز دنبال می شود.

آیین‌نامه فعالیت معادن بزودی ارائه می شود

ابتکار در ادامه با اشاره به فعالیت معادن در سطح کشور نیز گفت: در بخش معادن لازم است با همکاری شورای عالی معادن و وزارت ثبت، استعلامات جدی تر در ابعاد زیست محیطی صورت گیرد که با ارائه آیین نامه فعالیت معادن، قطعا فعالیت آنان جدی تر مورد بررسی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: معدن چه داخل مناطق حفاظتی و چه منطقه ایی بدون حساسیت فعالیت کند، همچون فعالیت های راهداری، صنعت، کشاورزی و ... باید ضوابط زیست محیطی را رعایت کند.

معاون رئیس جمهوری در دستور کار قرار گرفتن ارتقای مناطق حفاظت شده توسط سازمان محیط زیست اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت های این نهاد افزایش محیط بانان در مناطق حفاظت شده و ارتقای منطقه شکار ممنوع کوه سفید دماوند به عنوان یک منطقه بکر و ارزشمند در بخش گردشگری و محیط زیست است.

در مدیریت شهری باید به محیط زیست توجه ویژه ای شود
معصومه ابتکار در نشست شورای اداری دماوند اظهار داشت: جهت گیری اصلی دولت یازدهم تعالی و پیشرفت کشور و در ابعاد مختلف بوده و این محقق نمی شود مگر با توجه به ابعاد توسعه پایدار.

وی با اشاره به اینکه ما باید سیاست حفظ محیط زیست را در کنار برنامه های توسعه ای و عمرانی کشور درونی سازی کنیم و باید تمام این فعالیت ها در مشی خود به محیط زیست توجه ویژه ای معطوف گردد، افزود: با توجه به ابلاغ سیاست های کلان ابلاغی در 15 بند توسط مقام معظم رهبری در سال گذشته ضرورت دارد که سیاست های توسعه پایدار محقق شود.

ابتکار ادامه داد: با تصویب سیاستهای جهانی توسعه پایدار با اهداف و شاخص گزاری های آن در سال گذشته و همچنین پیوستن ما به ابعاد جهانی توسعه پایدار، جای بسی خرسندی است که این سیاستها در برنامه ششم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کشور به سمت قانون گرایی و تحقق اهداف قانونگذار در حال حرکت است ، افزود: محیط زیست در کنار همه این اهداف و اقدامات موضوع بسیار مهم و دارای اولویتی است که همواره در سخنان رئیس جمهور کشور بیان شده است.

وی تصریح کرد: محیط زیست در همه زمینه ها از فعالیت های صنعتی و کشاورزی گرفته تا راهداری و ساخت و ساز موضوع قابل تاملی است که باید در مدیریت شهری و در حوزه های برنامه ریزی توجه ویژه ای به آن شود.

معاون رئیس جمهور در ادامه به محدودیت ظرفیت منابع طبیعی و ظرفیت های زیستی در کشور اشاره و اظهار کرد: این منابع و ظرفیتها باید شناسایی شود و نباید با اقدامات نسنجیده باعث از بین رفتن ظرفیت ها و توان بازیابی طبیعت شویم.

وی ادامه داد: در نقاطی مانند تهران و دماوند با بارگزاری سنگینی بلحاظ جمعیت، صنعت، راه و دامداری مواجه هستیم و باید بتوانیم برای همه اینها بر اساس ظرفیت موجود برنامه ریزی کنیم تا همگام با توسعه در بخشهای مختلف صنعت و گردشگری و اشتغال و دیگر موارد، شاخص های محیط زیست و ظرفیتهای زیستی بخوبی حفاظت و صیانت گردند.

ابتکار در بخشی از بیانات خود با اشاره به اینکه هیچ چیز دور ریختنی نیست، اظهار داشت: همه مواد قابلیت استفاده مجدد داشته و امروز در کشور ما بسیاری از کالاها و پسماندهای خشک دارای بخش فعال و اقتصادی خود بوده و در این راستا باید توجه ویژه ای به موضوع مدیریت پسماند شود و برنامه ریزی ها در این حوزه باید زیست محیطی- اقتصادی باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه امروز نباید هزینه برای حل و فصل مشکلات زیست محیطی قائل بود بلکه باید به فرصتها و ظرفیتهای درآمد زا که یکی از آنها پسماندها می باشد، توجه کرد، گفت:این شهرستان ، به لحاظ مبارزه با ساخت و سازهای غیر مجاز و زمین خواری شهرستان مهمی می باشد که ما در مناطق تحت مدیریت خود بشدت این موضوعات را پیگیری می کنیم و می طلبد که در سایر عرصه ها نیز با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری، با جدیت مدیران شهرستان، از زمین خواری و ساخت و سازهای غیر مجاز بطور جدی جلوگیری شود.

ابتکار با تشکر از فعالیت سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست در سطح استان تهران و همچنین شهرستان دماوند گفت: همه ما باید در حوزه محیط زیست دغدغه طبیعت را داشته باشیم و برای ما ارتقاء مناطق تحت مدیریت در سطح شهرستان بلحاظ افزایش ضریب حفاظتی بسیار اهمیت دارد و این موضوع با جدیت از سوی سازمان پیگیری می شود.

وی در خصوص پروژه احداث خط لوله گاز لاریجان نیز گفت: این پروژه مراحل اولیه ارزیابی خود را در تهران گذرانده و بعد از اشکالات وارده بر طرح و تغییرات صورت گرفته بر آن گزارش ارزیابی تایید شد، ولی آنچه مهم است بعد از هرگونه تایید در خصوص پروژه ها، مسئله نظارت و بررسی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح است که در صورت هرگونه انحراف و تخطی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در حال حاضر متوقف شده است ، اظهار داشت: ارزیابی زیست محیطی باید در تمام پروژه های کشور صورت گیرد و این سیاستی است که در دولت یازدهم بطور جدی پیگیری می شود.

براساس گزارش پام، ابتکار در بخشی از سخنان خود در خصوص فعالیت معادن با اشاره به اینکه آیین نامه زیست محیطی معدن از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به دولت ارائه خواهد شد، افزود: معادن باید تمام ضوابط زیست محیطی را به مانند هرگونه فعالیتی مثل راه و صنعت بدقت رعایت نمایند، خواه در منطقه آزاد باشد، خواه در زیستگاههای حیات وحش، خواه در مجاورت شهر.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا