شوک اعراب به بازار‌های جهانی

شوک اعراب به بازار‌های جهانی

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.




پایان هیجانی اصلاح سهام

دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد 919 واحدی (معادل 2/ 1 درصد) مواجه شد. پس از سپری کردن 8 روز افت مداوم، هجمه تقاضا در معاملات دیروز نشانگر پایان روند اصلاحی سهام بود. شایعات منتشرشده در برخی نمادها و همچنین امیدواری نسبت به بهبود تقاضای کالا و قیمت‌های جهانی مانند فولاد در قیمت سهام منعکس شد. با این حال، رشد دسته‌جمعی نمادهای بورسی بار دیگر به حضور هیجان اشاره دارد. در این خصوص، در نمادهای خودرویی موج افزایش تقاضا، برخی نمادها را تا صف خرید پیش برد. با حاکم بودن فضای هیجانی، می‌توان انتظار نوسانات شدید شاخص را در کوتاه‌مدت داشت. فشار عرضه‌ها در نتیجه شناسایی سود از جانب خریداران کنونی با رشد قیمت سهام و از سوی دیگر کمین برای قیمت‌های پایین پس از پایان روند صعودی می‌تواند دامنه تغییرات شاخص را افزایش دهد.


تمرکز بر سیاست‌های حاکم بر ارز

دیروز، هر دلار آمریکا با رشد اندک 2 تومانی مواجه شد. در جدال فشار عرضه و همچنین حمایت عوامل بنیادین شاهد حبس دلار زیر سطح روانی 3500 تومان هستیم. فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها علاوه بر اثر واقعی، سدی روانی را در برابر دلار ایجاد کرده است. در این خصوص، با انتظار عرضه‌های سنگین از سوی این بازارساز‌ها با نزدیک شدن دلار به سطح 3500 تومان، سایر معامله‌گران بازار نیز اقدام به عرضه می‌کنند. این موضوع فشار زیادی را بر دلار اعمال کرده است. از سوی دیگر، عوامل بنیادی همچنان سطح حمایتی را برای نرخ دلار ایجاد کرده‌اند. در نتیجه، کمترین افت قیمتی و نزول در کانال 3400 تومانی با افزایش تقاضا مواجه می‌شود. در حالی که عوامل بنیادی در بازار حضور دارند، به نظر می‌رسد تغییرات نرخ ارز معطوف به تغییر سیاست بازارساز در این بازار است.


رشد همگام سکه با بازارهای اثرگذار

دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد 2 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 29 هزار تومان معامله شد. در روز گذشته اونس طلای جهانی و همچنین نرخ دلار با رشد اندکی مواجه شدند. انعکاس رشد بازارهای اثرگذار در بازار طلای داخلی رشد سکه را به دنبال داشت. در شرایط کنونی مقدار حباب سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) در سطوح بیش از 15 هزار تومان قرار دارد. فاصله قیمت با ارزش ذاتی سکه همچنان به تداوم خوش‌بینی‌ها به بازارهای اثرگذار اشاره دارد. در این خصوص، می‌توان به ارزیابی از کف قیمتی در بازار ارز و همچنین کاهش انتظارات نسبت به ریزش قیمت اونس در وضعیت نگران‌کننده اقتصاد جهانی اشاره کرد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد افزایش تقاضای مناسبتی در ماه رجب مطابق روند تاریخی عاملی برای افزایش تقاضا در بازار سکه است.


فشار «فد» بر رشد اونس

دیروز ساعت 16، هر اونس طلا به قیمت 1237 دلار معامله ‌شد. عدم توافق نفتی در نشست دوحه موجب ریزش قیمت طلای سیاه شد. با نزول قیمت نفت شاخص بازارهای سهام نیز در مسیر نزولی قرار گرفتند. گرچه در ادامه نفت از کف خود فاصله گرفت اما کاهش ریسک‌پذیری، افزایش تقاضای محافظه‌کارانه طلا را به دنبال داشت. در این میان، همچنان سایه سنگین افزایش نرخ بهره در بازار طلا محسوس است. این در حالی است که با آمار مناسب اقتصادی اخیر بار دیگر احتمال افزایش چندباره نرخ بهره آمریکا مطرح می‌شود. این موضوع سدی مقاوم را در برابر طلا ایجاد کرده است. در این شرایط، سخنرانی اعضای فدرال رزرو در روزهای آتی می‌‌تواند مسیر افزایش نرخ بهره را روشن‌تر سازد. علاوه بر احتمال افزایش نرخ بهره، ضعف تقاضای فیزیکی نیز احتمال صعود قیمت طلا را کاهش داده است.

نزدیک شدن «تسه»ها به کانال جدید

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 93 (تسه9312) با رشد 1/ 1 درصدی به قیمت 78 هزار و 24 تومان معامله شدند. این اوراق که اوایل فروردین کانال 80 هزار تومانی را به سمت پایین شکستند، بیش از دو هفته زیر این کانال معامله می‌شوند. موضوعی که نرخ سود واقعی دریافت وام مسکن از طریق اوراق فرابورس را به 22 درصد محدود کرده است. به دنبال کاهش نسبی تقاضای مسکن در دوران تعطیلات نوروز، انتظار می‌رود به تدریج و با افزایش تقاضای فصلی مسکن، قیمت این اوراق نیز رشد نسبی را تجربه کند. در این میان، افزایش سقف وام به 100 میلیون تومان در تهران نیز می‌تواند این تقاضا را بیش از پیش افزایش دهد. با این حال، انتظار کاهش نرخ سود در اقتصاد، عاملی است که در برابر رشد پرشتاب قیمت «تسه»ها مقاومت خواهد کرد.


رفت و برگشت نفت در مدار منفی

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 39 معامله شد. نشست بزرگان نفتی در دوحه قطر بدون نتیجه به پایان رسید. پافشاری عربستان به شرکت ایران در طرح توقف سطح تولیدات نفتی موجب شد این توافق به سرانجام نرسد. پیش از این کشورمان بر افزایش سطح تولیدات تا دستیابی به مقدار صادرات قبل از زمان تحریم تاکید کرده بود. عدم توافق میان تولیدکنندگان بزرگ عضو و غیر‌عضو اوپک شوک قیمتی را به نفت وارد کرد (افت نزدیک به 7 درصدی). کارشناسان به بی‌تاثیر بودن توافق احتمالی اشاره کرده بودند. علاوه بر این، عدم توافق به‌عنوان عاملی مثبت برای رسیدن به تعادل عرضه و تقاضا در بلندمدت عنوان شده است. این موضوع در کنار اعتصاب کارکنان صنعت نفت کویت و افت 9/ 1 میلیون بشکه‌ای سطح تولیدات این کشور موجب بازگشت قیمت نفت از کف شد.



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا