پتروشیمی بندر امام به چرخه تولید بنزین یورو ٤ پیوست

پتروشیمی بندر امام به چرخه تولید بنزین یورو ٤ پیوست

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد که از نیمه دوم پارسال روزانه ٨٠٠ هزار لیتر بنزین یورو ٤ از پتروشیمی بندر امام خریداری می شود.



عباس کاظمی، با بیان این که واحد پتروشیمی بندر امام تنها واحد پتروشیمی در کشور است که توان تولید بنزین یورو ٥ را دارد، گفت: با توجه به اصلاح روند تولید بنزین در پتروشیمی بندرامام، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران روزانه ٨٠٠ هزار لیتر بنزین از این مجتمع پتروشیمی خریداری می کند و از دیگر واحدهای پتروشیمی بنزین نمی خرد.
به گفته وی، طبق ادعای مجتمع پتروشیمی بندر امام مبنی بر تولید بنزین یورو ٤ و دارا بودن توان تولید بنزین یورو ٥  از پارسال بررسیهای متعددی از این واحد انجام شد و سرانجام با تایید کارشناسان، از نیمه دوم پارسال خرید بنزین یورو ٤ را از این مجتمع آغاز کردیم.
کاظمی ادامه داد: پتروشیمی بندر امام با نصب سیستم «بنزن استراکشن» و نصب سیتیزن در بحث فرآیند و تغییر فید خودش از نفتا و هگزان به ان جی ال موفق به اصلاح در فرآیند تولید بنزین شد و توانست روزانه ٨٠٠ هزار لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ تولید کند که اگر توان تولید بیشتر هم داشته باشد، خریداری خواهیم کرد.
وی، با تاکید بر این که فرآورده دریافتی ما از پتروشیمی بندر امام ریفرمیت نیست و بنزین یورو ٤ است، گفت: این پتروشیمی در بخش خوراک و نصب سیستم اصلاحات انجام داد و با تایید کارشناسان ما و هدف حمایت از منابع داخلی و تقویت ظرفیت صنعتی کشور اقدام به خرید ٨٠٠ هزار لیتر بنزین یورو ٤ کردیم.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با بیان این که فرآورده ای که در گذشته از پتروشیمی ها تحت عنوان بنزین دریافت می شد، به هیچ عنوان بنزین نبوده است، گفت: پیش تر ٦,٥ تا هفت میلیون لیتر از پتروشیمی ها ریفرمیت تحویل می گرفتند که بنزن و اکتانش خیلی بالا بود، اما بنزین پتروشیمی بندر امام هم اکنون کمتر از ٢ درصد بنزن دارد که پیشتر ١١ درصد بود، میزان آروماتیک آن از ٦٠ به کمتر از ٣٠ رسیده است، گوگرد این فرآورده کمتر از  ppm  ١٠ و عدد اکتانش ٩٥ است، به آن معنا که ٢ پارامتر بنزن و آروماتیک که برای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای تولید بنزین با استانداردهای بین المللی، اصلاح شد و اکنون تنها این مجتمع بنزین یورو ٤ تولید می کند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام کرد: بقیه مجتمعهای پتروشیمی در زمینه تولید بنزین پیشرفت چندانی نداشته اند و تنها پتروشیمی بندر امام بنزین یورو ٤ تولید می کند که بدون شک هر کدام از پتروشیمی با انجام اصلاحات در روند تولید هر مقدار بنزین مطابق با ویژگیهای استاندارد یورو ٤ در کشور تولید کنند، پس از تایید کارشناسان شرکت خریداری می شود.
کاظمی ادامه داد: محصول بنزین یورو ٤ حاصل آمیختن (Blending) سه ماده پارافینی پایه عاری از سولفور با درصد حجمی ٥٠ درصد و ماده آروماتیکی عاری از بنزن و سولفور با درصد حجمی ٣٥ درصد و سرانجام ماده اکتان افزا (MTBE) به میزان ١٥ درصد است.
وی یادآور شد: امکانات دانش فنی و توانمندیهای موجود در پتروشیمی بندر امام امکان حذف کامل بنزن تا زیر ٠,٥ درصد حجمی و سولفور تا زیر ٢ PPM را دارد که در این صورت تولید و تحویل بنزین با استاندارد یورو ٥ نیز امکانپذیر است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا