مدیرعامل فولاد خوزستان: مواد اولیه فولادی صادر نمی‌کنیم

مدیرعامل فولاد خوزستان: مواد اولیه فولادی صادر نمی‌کنیم

مشکلاتی که فولاد خوزستان با آن مواجه است، ناشی از مشکلاتی است که اقتصاد و صنعت کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند. از جمله این مشکلات، هزینه‌های مالی است، زیرا هنگامی که قصد تامین منابع را از طریق بانک‌ها داریم، با شرایط فعلی بانک‌ها و رقم‌های بالای سودی که دریافت می‌کنند، چنین شرایطی با هیچ کشوری در دنیا قابل مقایسه نیست.

 

در چند روز اخیر خبرهایی مبنی بر صادرات مواد اولیه از سه شرکت بزرگ فولادسازی در کشور که فولاد خوزستان یکی از این شرکت‌ها است، به گوش رسید. در همین راستا محمد رضا مدرس خیابانی، مدیرعامل فولادخوزستان درباره وضعیت این شرکت و تولیدات و برنامه‌های آن گفت‌وگویی با «فرصت‌امروز» داشت که از نظر می‌گذرانید.
تولیدات فولاد خوزستان چیست؟
فولاد خوزستان از جمله تولیدکنندگان بزرگ فولاد در کشور و به نوعی بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولاد و جزو نخستین شرکت‌های فولادسازی در کشور است. سال گذشته با حدود 3‌میلیون و 500هزارتن تولید، رکورد ارسال و صادرات محصول کل عمر شرکت زده شد به طوری که ضمن ارسال 3میلیون و626هزار تن محصول، نزدیک به یک‌میلیون و 365هزار تن به کشورهای آسیایی، ‌اروپایی و آفریقایی صادرات داشتیم. محصولات تولیدی نهایی شرکت شمش (بلوم و بیلت) و تختال (اسلب) است.
متاسفانه با وجود اینکه فولاد خوزستان از جمله شرکت‌های سودده در زمینه فولاد است اما متاثر از بحرانی که سال گذشته مجموعه فولاد دنیا را در برگرفت این شرکت هم دچار گرفتاری‌هایی شد که امیدوار هستیم در سال جاری بتوانیم کلیه این عقب افتادگی‌ها و مشکلات را جبران کنیم.
با توجه به اظهارات شما و همچنین حال و روز بازار فولاد در جهان، در حال حاضر فولاد خوزستان با چه مشکلاتی مواجه است؟
مشکلاتی که فولاد خوزستان با آن مواجه است، ناشی از مشکلاتی است که اقتصاد و صنعت کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند. از جمله بزرگ‌ترین این مشکلات، هزینه‌های مالی است، زیرا هنگامی که قصد تامین منابع را از طریق بانک‌ها داریم، با شرایط فعلی بانک‌ها و رقم‌های بالای سودی که دریافت می‌کنند به جرات می‌توان گفت چنین شرایطی با هیچ کشوری در دنیا قابل مقایسه نیست.
از دیگر مواردی که برای ما دردسرساز شد، مشکلات مربوط به واردات محصولات فولادی بود که خوشبختانه از اواخر سال گذشته تعرفه 15درصدی برای واردات برقرار شد و امیدواریم با اجرای این تعرفه دیگر با دامپینگ کشورهایی مثل چین مواجه نباشیم. البته به دلیل اینکه چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان است تهدیدی بزرگ برای ما محسوب می‌شود.
درباره محدودیت‌هایی که پس از خصوصی‌سازی گریبانگیر فولاد خوزستان شده، بیشتر توضیح دهید؟
به‌طور معمول هر شرکت دولتی هنگامی که مشمول خصوصی‌سازی می‌شود برای هر تحولی اعم از اخذ تسهیلات، افزایش سرمایه، تغییرات کلیه حوزه‌ها و ساختار نیروی انسانی و سایر موارد، نیازمند دریافت مجوزهایی است که به نوعی با محدودیت همراه است. برهمین اساس با کمک دولت و سازمان خصوصی‌سازی و دیگر مراجع قانونی به دنبال حل این محدودیت‌ها هستیم، زیرا معتقدیم شاید در حال حاضر مشکلات جدی برای ما ایجاد نکند، اما به طور حتم در آینده این محدودیت‌ها گریبان کشور را خواهد گرفت. به‌عنوان مثال در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل کشور اشتغال است و اگر ما تنها باتوجه به خود و محدودیت‌های‌مان تصور کنیم به نیروی کمتری نیاز داریم، قطعا به دلیل اینکه در کشور بحران اشتغال وجود دارد باید از نیروهای شرکت استفاده کنیم.
برنامه آینده و بلند‌مدت فولاد خوزستان با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و اجرای برجام چیست؟
باتوجه به افق 1404 و سهمی که در آن زمان متناسب با سهم امروزمان از فولاد کشور خواهیم داشت، هدف‌گذاری تولید ما به میزان 13/5میلیون تن از افق 55میلیون تن در نظر گرفته شده برای تولید کل فولاد در کشور است، البته روند فعلی به ما نشان می‌دهد کشور به افق 55میلیون تنی در سال 1404 نخواهد رسید. از دیگر طرح‌های ما تولید اسلب عریض است تا بتوانیم محصولات متناسب با نیاز کارخانه نورد مجاور یعنی فولاد اکسین را با امکانات بیشتری تامین کنیم. گرچه در حال حاضر هم این امکان برای ما وجود دارد اما به دنبال توسعه و افزایش آن هستیم.
همچنین به‌دنبال تاسیس مجموعه دیگری با عنوان زمزم 3 که به نوعی مدول احیایی آهن اسفنجی است هستیم تا با ظرفیت 1.5میلیون تن در سال جاری کلنگ آن را بزنیم. البته علاقه‌مند هستیم تا به صورت EPCF (Engineering purchase Construction Finance) آن را اجرا کنیم. در واقع بیشتر مایلیم که طراحی، ساخت و تامین منابع مالی را بتوانیم با طرف‌های قراردادی که با انتقال تکنولوژی تعهد می‌کنند، اجرایی کنیم.
در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد مبنی بر تهاتر مطالبات دولت با فولاد خوزستان، در این باره توضیح دهید؟
مطالباتی که دولت از فولاد خوزستان دارد مربوط به دوره قبلی و پیش از خصوصی‌سازی شرکت است و با ساختار حقوقی فولاد خوزستان در امروز ارتباطی ندارد. در حقیقت این مطالبات، حساب و کتابی است که بدون رد و بدل کردن نقدینگی از طریق جا به جایی اسناد صورت می‌گیرد.
در حال حاضر به دولت بدهکار هستید؟
خیر. فولاد خوزستان در حال حاضر هیچگونه بدهی به دولت ندارد. البته بدهی جاری مثل مالیات و مانند آن وجود دارد، اما بدهی خاصی به دولت نداریم.
شنیده‌ها حاکی از این است که برخی کارخانه‌های تولیدی فولاد کشور از جمله فولاد خوزستان، مواد اولیه‌ای که به‌عنوان سهمیه در اختیارشان قرار می‌گیرد را صادر می‌کنند. این موضوع از سوی شما تایید می‌شود؟
سنگ آهن از سال گذشته دیگر سهمیه‌ای نیست و هرکارخانه‌ای می‌تواند این مواد را خریداری کند. البته نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که برخی شرکت‌های سنگ آهنی به سوی گندله‌سازی رفته‌اند که در آینده مشکل‌آفرین خواهد بود و باید سازمان‌های متولی که نقش راهبردی را در ساختار فولادسازی کشور دارند، تجدید نظری داشته باشند که افراد حقیقی و حقوقی در چه حوزه‌ای فعالیت کنند. به طور مثال آیا یک شرکت فولادسازی مناسب است که وارد حوزه گندله‌سازی شود یا خیر، که خوشبختانه با مدیریت درست ایمیدرو و آقای کرباسیان کلیه این روندها تصحیح شده است.
یعنی شما هیچ‌گونه صادراتی در زمینه مواد خام ندارید؟
خیر. ما صادرات محصول فولادی داریم نه مواد خام و اولیه که این یکی از افتخارات کشور در زمینه فولاد‌سازی است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا