سلب صلاحیت از بهره برداران غیرفعال معادن در گیلان

سلب صلاحیت از بهره برداران غیرفعال معادن در گیلان

گروه معادن - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از سلب صلاحیت بهره برداران غیر فعال، معادن خبر داد و گفت: این صلاحیت به بهره برداران واقعی واگذار می شود.

به گزارش ماین نیوز، مواد معدنی زیربنای اقتصاد و صنعت هر جامعه را تشکیل داده و بشر نیز در طول تاریخ، برحسب نیازمندی ها و شناخت خود از این نوع مواد استفاده کرده است.

بهره برداری اقتصادی از معادن کشور گرچه به دهه های گذشته بازمی گردد اما در سال های اخیر و به علل گوناگون نقش و اهمیت بخش معدن در اقتصاد فزونی یافته است.

معادن و نقش موثر آن ها در توسعه صنعتی گیلان

بخش معدن از عمده ترین بخش های تأمین کننده مواد اولیه صنایع محسوب شده و ذخایر غنی مواد معدنی به عنوان یک امکان بالقوه می تواند نقش اساسی را در توسعه صنعتی کشور ایفا کرده و راهگشای بسیاری از معضلات خودکفایی صنعتی کشور باشد.

اهمیت استفاده از مواد معدنی در صنایع مختلف تاحدی است که وجود برخی صنایع به چنین موادی وابسته شده است. صنعت سیمان به معدن سنگ آهک، صنعت ذوب آهن به سنگ آهن و زغال سنگ، صنایع شیشه و سرامیک به سیلیس و خاک های صنعتی از جمله صنایعی هستند که 80 تا 100 درصد فعالیت آن ها به وجود ذخایر معدنی وابسته است.

بسیاری از صنایع دیگر از جمله صنایع شیمیایی و ساختمانی به معادن آجر، گچ، سنگ، شن، ماسه وابسته هستند و تأمین برخی کودهای کشاورزی از طریق مواد معدنی چون فسفر و پتاس نشان دهنده اهمیت این نوع مواد و ذخایر موجود در کشور است.

گیلان با 68 معدن

در این میان استان گیلان اگرچه همواره به تولید محصولات کشاورزی مختلف از جمله برنج، چای، پرورش کرم ابریشم، فندق و بادام زمینی، پرورش و صید انواع ماهیان استخوانی و خاویاری مشهور بوده است اما در همین استان 68 معدن وجود دارد که عمده ترین مواد استخراجی از آن را «سنگ لاشه»، «واریزه کوهی»، «سنگ آهک»، «سنگ نما» و «سنگ ساختمان»، «شن و ماسه کوهی»، «میکا»،«مارن»، «زغال سنگ»، «سیلیس»، «سرب»، «مرمریت» و «گابرو» تشکیل می دهند.

وجود چنین معادنی در گیلان و بهره گیری از ظرفیت های آن می تواند در کنار سایر توانمندی ها و ظرفیت های استان و بخش صنعت آن، در رشد و توسعه اقتصادی و تأمین مواد مورد نیاز برخی صنایع استان موثر باشد.

با وجود چنین منابع ارزشمندی به نظر می رسد بخش معدن آن چنانچه که باید شناخته نشده و به علت شرایط طبیعی و زیست محیطی گیلان در کنار سایر مشکلا خاصی که هرمعدن با آن مواجه است، بهره برداری کاملی از ظرفیت های این معادن انجام نشده است. علل متعددی برای تعطیلی و یا نیمه فعال شدن معادن، وجود دارد.

کاهش تقاضا در بازار مصرف از علل تعطیلی فعالیت معادن گیلان

«علی منتظری» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان این که ابتدا باید بدانیم مشکلات واحدهای معدنی ناشی از چیست؟ گفت: در برخی موارد کاهش فروش به علت کاهش تقاضا در بازار مصرف علت تعطیلی فعالیت معادن است و در برخی موارد دیگر داشتن معارضین محلی و یا عدم نظر مساعد دستگاه های مختلف از جمله منابع طبیعی و محیط زیست می تواند دلیل این امر باشد.

وی با اشاره به این که در برخی موارد هم شاهد تعطیلی بی مورد واحدهای معدنی بوده ایم، افزود: با توجه به تنوع علل در تعطیلی معادن، مثلاً با ورود فرمانداری ها، بخشداری ها و دهیاری ها و ایجاد شرایط مناسب تعاملی میان فعالان معدنی و معارضین محلی می توان به برطرف کردن این مشکل برای متقاعد کردن آن ها و ادامه فعالیت معدن امیدوار بود.

رکود فروش مسکن موجب کاهش فعالیت معادن می شود

منتظری ادامه داد:همکاری و مساعدت دستگاه های اجرایی مانند منابع طبیعی و محیط زیست هم می تواند بخش دیگری از مشکلات این بخش را برطرف کند. البته رکود فروش به علت کاهش تقاضا که در پی کاهش ساخت و سازها حادث شده مقوله ای است که در سطح کلان باید برای برطرف کردن آن ها پرداخته شود.

وی در خصوص واحدهای معدنی بدون هیچگونه علت موجهی تعطیل شده است، تصریح کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان روندی را امسال آغاز کرده است و در این روش با سلب صلاحیت از بهره برداران غیر فعال، معدن را به بهره برداران واقعی واگذار می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان یادآور شد: توسعه اکتشافات مواد معدنی به ویژه انجام عملیات ژئو فیزیک هوایی برای شناسایی ظرفیت های معدنی استان و برنامه ریزی استخراج مواد معدنی جدید نیز یکی از برنامه های افزایش فعالیت های معدنی در گیلان در سالجاری است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا