انجمن جهاني فولاد (WSA) براي سال هاي 2016 و 2017 پيش بيني كرد :

رشد ملايم تقاضاي جهاني فولاد

رشد ملايم تقاضاي جهاني فولاد

گروه صنایع معدنی >فولاد - انجمن جهاني فولاد به تازگي در گزارشي پيش بيني خود از تقاضاي جهاني فولاد در دو سال آينده ميلادي را منتشر کرده است. اين انجمن پيش بيني مي کند که مصرف فولاد جهان در سال 2016 ميلادي حدود يک درصد افت داشته در سال 2017 نيز ثابت است يا رشد ناچيزي خواهد داشت.

به گزارش ماین نیوز،  که در تاريخ چهارشنبه 13 آوريل 2016 (25 فروردين) منتشر شده است، تقاضاي کل فولاد جهان در سال 2016 با افتي 8/ 0 درصدي نسبت به سال قبل به 1488 ميليون تن خواهد رسيد. همچنين پيش بيني شده است که اين عدد در سال 2017 با رشد 4/ 0 درصدي به 1494 ميليون تن برسد. پيش بيني انجمن جهاني فولاد براي ميزان مصرف در دو سال آينده در حالي است که در سال 2015 ميلادي مصرف فولاد جهان با 3 درصد افت به 1500 ميليون تن رسيده بود. در واقع چنانچه پيش بيني اين انجمن به واقعيت تبديل شود، ميزان مصرف جهاني فولاد در دو سال آينده ميلادي نسبت به سال 2015 کمتر خواهد بود.

بازار فولاد تحت تاثير کاهش رشد اقتصادي چين

سال 2015 براي اغلب مناطق دنيا با کاهش تقاضا و مصرف فولاد همراه بود. کشور چين که به تنهايي نيمي از فولاد دنيا را مصرف مي کند در اين سال با افت 4/ 5 درصدي مواجه بود که باعث شد معدل مصرف فولاد دنيا 3درصد کاهش داشته باشد. در اين ميان اما منطقه يورو وضعيت بهتري داشت و رشد 8/ 2 درصدي را در اين سال تجربه کرد. اما کشورهاي سي اي اس (شامل روسيه، بلاروس، قزاقستان، مولداوي، ازبکستان، ارمنستان، آذربايجان، تاجيکستان و قرقيزستان)، آمريکاي شمالي و جنوبي همگي با افت تقاضا مواجه بوده اند. شرايط اقتصادي در سال گذشته ميلادي به گونه اي بود که حتي منطقه خاورميانه که در سال هاي اخير همواره روند افزايشي در مصرف فولاد داشته است، در سال 2015 کاهش يک درصدي را در مصرف فولاد تجربه کرد.

چين: ضعف تقاضاي فولاد در دو سال پيش رو

در ادامه سياست هاي تعديل رشد اقتصادي چين، به نظر مي رسد که رشد اقتصادي اين کشور کماکان در سطوح پايين قرار بگيرد. از طرفي رکود شديد فعاليت هاي ساختماني در چين باعث رکود بخش توليد به ويژه در صنعت فولاد شده است.

اين در حالي است که بهبود بخش ساختمان در آينده نزديک نيز پيش بيني نمي شود. انتظار مي رود تقاضاي فولاد چين در سال هاي 2016 و 2017 به ترتيب با 4 و 3 درصد کاهش همراه شود و در سال 2017 به 626 ميليون تن برسد که 15درصد کمتر از سال 2013 است. همچنين بر اساس بررسي هاي انجمن جهاني فولاد سهم کشور چين از کل مصرف فولاد دنيا که از 9/ 47 درصد سال 2009 به 8/ 44 درصد در سال 2015 رسيده بود، در سال 2017 به رقم 9/ 41 درصد خواهد رسيد.

کاهش قيمت انرژي و بازار فولاد کشورهاي نفتي

افت بهاي نفت و کاهش بودجه دولت هاي کشورهاي نفتي در دو سال اخير، سرمايه گذاري اين دولت ها در پروژه هاي عمراني به خصوص حوزه نفت و گاز را به شدت تحت تاثير قرار داده است. به اين ترتيب با کاهش بودجه هاي عمراني، تقاضاي فولاد نيز در کشورهاي ياد شده با کاهش همراه شده است. اما از ديدگاه ديگر، کاهش بهاي نفت بخش زيادي از فشار مالي را از دوش کشورهاي واردکننده انرژي برداشته و امکان اعمال محرک هاي پولي جهت تحريک رشد اقتصادي و ايجاد فرصت براي اصلاحات ساختاري اقتصادي اين کشورها را فراهم کرده است. در عين حال به نظر مي رسد که قيمت هاي انرژي در حال حاضر در کمترين سطح قرار دارند.

کشورهاي در حال توسعه: کاهش سرعت رشد تقاضا

بر اساس آنچه انجمن جهاني فولاد بررسي کرده است، تقاضاي فولاد در برخي از کشورهاي در حال توسعه هنوز کمتر از پيش بيني ها است. شرايط منطقه اي، کاهش قيمت هاي انرژي، همچنين تنش هاي داخلي و منطقه اي که برخي از اين کشورها با آن دست به گريبان هستند نيز مزيد بر علت شده است. در حال حاضر برزيل و روسيه با مسائل داخلي و ساختاري دست به گريبان هستند و انتظار مي رود تقاضاي فولاد اين دو اقتصاد بزرگ به خصوص برزيل همچنان کاهشي باشد.

تقاضاي فولاد کشور برزيل در سال 2015 نسبت به سال قبل 7/ 16 درصد کاهش داشته است و پيش بيني مي شود در سال 2016 نيز با کاهش 8/ 8 درصدي مواجه باشد. در عين حال مصرف فولاد برزيل در سال 2017 کمي ترميم خواهد شد و 1/ 3 درصد رشد مي کند. اما در اين ميان، شرايط هند کمي متفاوت است و با توجه به کاهش قيمت هاي نفت و پروژه هاي توسعه زيرساخت ها در اين کشور انتظار مي رود مصرف فولاد هند در هر دو سال 2016 و 2017 معادل 4/ 5درصد رشد داشته و در سال 2017 به 3/ 88 ميليون تن برسد.در کشور ترکيه نيز پيش بيني مي شود تقاضاي فولاد 3/ 3 درصد در سال 2016 و 2/ 3درصد در سال 2017 افزايش پيدا کند.

رشد تقاضاي فولاد در کشورهاي آسه آن (تايلند، مالزي، ويتنام، اندونزي و فيليپين) نيز با وجود تاثيرپذيري از چين مثبت پيش بيني شده و رشدي 6 درصدي براي اين منطقه انتظار مي رود. در مجموع رشد تقاضاي فولاد براي کشورهاي در حال توسعه (به جز چين) براي دو سال آينده ميلادي به ترتيب 8/ 1درصد و 8/ 4 درصد پيش بيني مي شود و در سال 2017 به 457 ميليون تن مي رسد که حدود 30درصد از مصرف فولاد کل دنيا را شامل مي شود.

کشورهاي توسعه يافته: حفظ رشد باوجود باد مخالف

با وجود تاثيرپذيري از ضعف کلي تقاضاي فولاد جهان، پيش بيني مي شود که کشورهاي توسعه يافته روند کلي بهبود اقتصادي خود را حفظ کرده و رشد مصرف فولاد در اين کشورها در سال هاي 2016 و 2017 به ترتيب به 7/ 1درصد و 1/ 1درصد برسد. در منطقه يورو، رشد ملايم تقاضاي فولاد با توجه به بهبود شرايط سرمايه گذاري ادامه پيدا خواهد کرد، اگر چه وضعيت پناهجويان و بحران هاي اخير اروپا ابهاماتي را در اين خصوص ايجاد کرده است. در ايالات متحده نيز تقاضاي فولاد در پي افت قيمت هاي نفت و تقويت دلار کاهش پيدا کرده است، ولي بهبود وضعيت اشتغال و تقويت بخش مسکن، تقاضاي بازار فولاد را حمايت خواهد کرد. رشد مصرف فولاد در بازار ايالات متحده در سال هاي 2016 و 2017 به ترتيب 2/ 3 درصد و 7/ 2درصد پيش بيني مي شود.

ظرفيت استفاده شده واحدهاي فولاد جهان

اما در کنار پيش بيني مصرف فولاد دنيا در دو سال آينده، يک شاخص مهم ديگر نيز همه ماهه توسط انجمن جهاني فولاد پايش مي شود و آن ظرفيت استفاده شده واحدهاي فولاد جهان است. براساس آخرين آمار، ميزان اين شاخص در ماه گذشته ميلادي به 2/ 66 درصد رسيد که به معني وجود 34 درصد ظرفيت خالي (معادل 800 ميليون تن) در کل صنايع فولاد دنيا است؛ موضوعي که رقابت بين فولادسازان بزرگ را سخت تر خواهد کرد. در ماه مشابه در سال 2013 ميزان ظرفيت استفاده شده واحدهاي فولادي دنيا حدود 80 درصد بوده است.

به اين ترتيب در طول سه سال به ميزان 14 درصد به ظرفيت خالي فولادسازان دنيا اضافه شده است که خود معادل 300 ميليون تن فولاد در سال است. حال با تمام اين تفاسير و با توجه به اينکه شرايط فولادسازان کشورمان بعد از اجراي برجام با تحولاتي همراه خواهد بود، به نظر مي رسد در دست داشتن چشم اندازي که انجمن جهاني فولاد براي مصرف جهاني فولاد در دو سال آينده ترسيم کرده است، بتواند به برنامه ريزي هاي دقيق تر از سوي فولادسازان منجر شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا