اکتشافات معدنی استان مازندران، فرصتی برای اشتغالزایی

اکتشافات معدنی استان مازندران، فرصتی برای اشتغالزایی

گروه اكتشاف و زمين شناسي - یکی از اقدامات مهم در دست اقدام در حوزه معادن استان مازندران، اکتشافات است که سال گذشته در یک تفاهمنامه سه‌جانبه بین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر منعقد شد تا فرصتی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این استان به‌شمار رود.

به گزارش ماین نیوز، استان مازندران از دیدگاه معدنی دارای مزایای نسبی و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. نخستین نکته قابل توجه در بخش معدن استان مازندران، داشتن تنوع مواد معدنی است که از نظر داشتن برخی از مواد معدنی مانند زغال‌سنگ، فلورین، پوکه معدنی، سنگ‌آهک و سنگ لاشه، سنگ‌های ساختمانی، باریت، منابع دریایی و سیلیس دارای رتبه کشوری است اما از نظر استخراج این منابع دارای وضعیت مناسبی نیست. البته نکته قابل توجه به گفته کارشناسان این حوزه، بی‌توجهی به فرآوری و ارزش‌افزوده است. با توجه به ذخایر غنی زیرزمینی و معدنی، توسعه معدنکاری در استان مازندران، نیازمند برنامه‌ریزی، حمایت‌های قانونی و سرمایه‌ای، نظارت، استفاده از شیوه‌های با بهره‌وری بالا و استفاده از علوم و فناوری‌های روز دنیاست.

ظرفیتی بالا، اما سهمی پایین

درباره ویژگی‌های معدنی استان مازندران و اکتشافات بیشتر با معاون امور صنایع و معادن سازمان استان مازندران، به گفت‌وگو نشسته‌ایم. علیرضا یوسف‌نژاد اظهار کرد: استان مازندران در حوزه معادن سابقه طولانی‌مدتی دارد و تنوع مواد معدنی در این استان بالا است. البته سهمی که مواد معدنی و صنایع معدنی در تولید ناخالص داخلی استان دارند، به اندازه ظرفیت‌های موجود معدنی در این استان نیست. وی در ادامه با اشاره به اینکه تمام تلاش ما در افزایش سهم مواد معدنی در تولید ناخالص داخلی استان است، گفت: در استان مشکلاتی در حوزه معادن وجود دارد که سبب کم‌شدن این سهم شده است. وی با اشاره به اینکه تنوع مواد معدنی در استان مازندران بالاست، بیان کرد: بیشتر معادن استان مازندران مربوط به زغال‌سنگ، واریزه کوهی، سنگ آهک و سنگ لاشه است که میزان قابل توجهی از این معادن در حال استخراج است که با توجه به این مواد معدنی، حدود ۵۰ واحد زغال‌سنگ، ۸۰ واحد واریزه کوهی و ۵۰ واحد سنگ لاشه و سنگ آهک در حال حاضر در استان فعال هستند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان استان مازندران در ادامه با اشاره به حوزه اکتشافی در استان خاطرنشان کرد: در حوزه اکتشافات معدنی در استان در سال گذشته، همراه با سفر رییس‌جمهوری به این استان، اتفاق‌های خوبی روی داده است.

یوسف‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر نیز برای اکتشافات جدید معدنی با شرکت سرمایه‌گذاری غدیر تفاهمنامه و قراردادی منعقد شده که اکتشاف این پروژه ممکن است منجر به سرمایه‌گذاری چند میلیاردی در آینده شود که می‌تواند به نوبه خود سهم قابل‌توجهی در اشتغالزایی در منطقه نیز داشته باشد. وی در ادامه افزود: در حقیقت کارهای اکتشافی به‌ویژه از طریق ژئوفیزیک هوایی، ما را به این مسئله نائل خواهد کرد که کدام منطقه استان مازندران ماده معدنی باارزش دارد تا بتوان استخراج را از آن مناطق آغاز کرد، به‌گونه‌ای که در حوزه زغال‌سنگ که یکی از حوزه‌های مهم و باارزش استان مازندران به‌شمار می‌رود کارهای اکتشافی در دست اقدام داریم.

پسابرجام و فرصت سرمایه‌گذاری

معاون امور صنایع و معادن سازمان استان مازندران با تاکید بر این موضوع که شرایط پسابرجام، شرایط مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذار خارجی فراهم کرده است، بیان کرد: در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی چندین نشست مهم را در فروردین امسال برگزار کرده‌ایم که از چند کشور خارجی دعوت به عمل آمده است. از این‌رو در این جهت، سازمان ما تلاش می‌کند حد واسط خوبی برای سرمایه‌گذارهای خارجی و واحدهای معدنی باشد، چراکه فلورید و سنگ‌های تزئینی ما نیاز به سرمایه‌گذاری دارند. چندین سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای مختلف به‌ویژه کشورهای اروپایی در این راستا به استان آمده‌اند، اما مسئله این است که این سرمایه‌گذاری‌ها زمان بیشتری را می‌طلبد. از این‌رو مقدمات لازم برای سرمایه‌گذاری را آماده کرده‌ایم تا به مرحله اقدام و عمل در این زمینه دست یابیم.

یوسف‌نژاد با اشاره به مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه معدن استان وجود دارد، یادآور شد: مهم‌ترین مشکلات ما در حوزه معادن روباز است. برای برداشت از معادن روباز راه‌های ارتباطی به‌دلیل پلکانی‌نشدن با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده و مشکلاتی را برای معدن‌کاران به‌وجود آورده است. به‌دلیل اینکه استان مازندران از طبیعت بسیار خوبی برخوردار است، به همین دلیل نسبت به استان‌هایی که از این موهبت برخوردار نیستند، سختگیری‌های بیشتری در این زمینه برای استان ما وجود دارد و حساسیت زیست‌محیطی از سوی متولیان منابع طبیعی در این استان به مراتب بیشتر از استان‌های دیگر است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان استان مازندران در پایان با اشاره به کمبود نقدینگی در بنگاه‌های معدنی اذعان کرد: بنگاه‌های ما در حوزه معادن به گردش مالی احتیاج دارند که در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. بانک‌ها در این زمینه می‌توانند گام مهمی بردارند و تسهیلات لازم را ارائه کنند. در این مسیر بانک‌ها خیلی همگام نیستند و تولی‌گری بنگاه‌ها در حوزه معدن و صنعت را باید بانک‌ها در دست بگیرند و در این راستا ورود جدی‌تری داشته باشند.

اکتشاف یک‌چهارم مساحت مازندران

از زمان سفر رییس‌جمهوری به استان مازندران در مهر سال گذشته در یک تفاهمنامه سه‌جانبه قرار بر این شده که یک‌چهارم مساحت استان مازندران برای اکتشافات معدنی پیمایش شود. در حضور رییس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت، تفاهمنامه‌ای سه‌جانبه بین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر منعقد شد تا این شرکت مساحتی حدود ۵۳۰۰ کیلومتر از استان را پیمایش کرده و اکتشافات تکمیلی را انجام دهد. سپس برای بخش‌های استخراج و فرآوری مواد معدنی را در برنامه‌های آینده خود سرمایه‌گذاری کند.

در این رابطه محمد پورعمران، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران نیز اظهار کرد: میزان محدوده در نظر گرفته شده بسیار بالا است. محدوده در نظر گرفته شده برای فعالیت‌های اکتشافی به‌طور تقریبی یک چهارم مساحت کل استان است و برای نزدیک به ۲هزار کیلومتر خطی فعالیت ژئوفیزیک هوایی پیش‌بینی شده است. پورعمران درباره اینکه فعالیت‌های اکتشافی و کامل‌شدن چرخه تولید مواد معدنی در استان مازندران چه آثار و نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در صورتی که دستگاه‌های مختلف اجرایی همچون منابع طبیعی، سازمان محیط‌زیست، دهیاران، فرمانداران و بخشداران همکاری لازم را داشته باشند و کار با موفقیت پیش رود می‌تواند ۳هزار میلیارد تومان سرمایه را به خود جذب کرده و هزاران فرصت جدید شغلی را در این استان ایجاد کرده و باعث رونق اقتصادی منطقه شود. ‌

وی خاطرنشان کرد: رشته‌کوه البرز از تلاقی ۲صفحه زمین‌شناسی شکل گرفته و صاحب‌نظران درباره وجود منابع ارزشمند معدنی در این منطقه اتفاق نظر دارند. حال از آنجایی که مطالعات در منطقه البرز جنوبی به‌دلیل داشتن پوشش گیاهی، کمتر انجام شده فعالیت و بررسی در این مناطق می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد و برای کشور مفید و ثمربخش واقع شود.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا