رییس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد

شرکت معدنی ایران - ایتالیا در انتظار مکان‌یابی

شرکت معدنی ایران - ایتالیا در انتظار مکان‌یابی

گروه معادن - جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های معدنی و صنایع معدنی گامی اساسی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود. توسعه بخش معدن و اجرای طرح‌های مختلف صنایع معدنی باعث شد تا ایمیدرو پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌های وضع شده علیه ایران به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد.

به گزارش ماین نیوز، در سفر رییس‌جمهوری به همراه هیات اقتصادی ایران به ایتالیا قراردادهای بسیار خوبی به امضا رسید و در پی سفر نخست‌وزیر ایتالیا به ایران بخشی از این تفاهمنامه‌ها پیگیری و اقدامات جدیدی برای همکاری هرچه بیشتر در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور در دیدارهای ایمیدرو با شرکت‌های معتبر ایتالیایی دنبال شد. به همین دلیل به سراغ مهدی کرباسیان، رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران رفتیم تا درباره تصمیمات گرفته شده در این دیدارها با وی صحبت کنیم.

مهدی کرباسیان، رییس هیات عامل ایمیدرو در حاشیه مراسم امضای تفاهمنامه همکاری آموزشی فنی و حرفه‌ای کشور و نظام مهندسی معدن ایران که ۲۵ فروردین برگزار شد؛ درباره سفر اخیر نخست وزیر ایتالیا به ایران و همکاری این کشور با بخش معدن و صنایع معدنی ایران اظهار کرد: خوشبختانه در سفری که نخست‌وزیری کشور ایتالیا به ایران و در پی ملاقات‌های بسیار خوبی که با ریاست جمهوری کشورمان داشتند، یادداشت تفاهم‌ها و مواردی که در سفر رییس‌جمهوری به رم انجام شده بود را پیگیری کردند. وی ادامه داد: در سفر به رم، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) حدود ۵/۶میلیارد یورو تفاهمنامه امضا کرد. با توجه به این موضوع و درپی سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران، ایمیدرو سه‌شنبه هفته گذشته، ۳ ملاقات مهم با شرکت‌های معتبر ایتالیایی که پیش‌تر یادداشت تفاهم با آنها امضا کرده بود را در برنامه‌های خود داشت. بدون شک ایجاد شرکت‌های مشترک بین‌المللی می‌تواند در توسعه بخش معدن و اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌های بخش معدن و صنایع معدنی موثر باشد.

به همین دلیل در سفر هیات ایرانی به ایتالیا تاسیس چنین شرکتی در دستور کار هر دوطرف قرار گرفت. حال به گفته کرباسیان، با تاسیس شرکت معدنی و صنایع معدنی ایران- ایتالیا، که تصویب آن در مراحل آخر قرار دارد، تفاهم کرده‌ایم هر چه سریع‌تر با کمک مشاوران بین‌المللی حوزه سنگ‌آهن تا مراحل آخر فولاد را طراحی کنیم. اما مکان‌یابی صحیح برای اجرای یک پروژه از نکات بسیار مهم تلقی می‌شود، رییس هیات عامل ایمیدرو درباره این موضوع تصریح کرد: مکان‌یابی برای اجرای پروژه یاد شده نیز باید در ایران انجام شود. البته بدون شک این اتفاق در کنار دریای عمان و خلیج‌فارس رخ خواهد داد.

کرباسیان معتقد است با اجرای این طرح‌ها، چرخه تولید، عملیاتی خواهد شد. رییس هیات‌عامل ایمیدرو با اشاره به دیدارهای انجام شده در سفر نخست وزیر ایتالیا به ایران، بیان کرد: در کنار موضوع‌های مطرح شده، درباره پروژه فولاد مبارکه اصفهان و طرح توسعه فولاد هرمزگان به ۲برابر، تفاهمی انجام شد که در جلسه بررسی آن، مدیرعامل فولاد مبارکه نیز حضور داشتند. این موضوع به مناقصه بین‌المللی رفته و شرکت‌های ایتالیایی قرار است بحث تامین مالی، قیمت و شرایط را به صورت مناسب ارائه دهند تا بتوانیم پیرو یادداشت تفاهم به مرحله قرارداد دست پیدا کنیم. وی ادامه داد: البته درباره موضوع تامین مالی، خوشبختانه مشکلات صندوق بیمه «ساچه» نیز برطرف شده و در آینده نزدیک به صورت جدی اجرایی می‌شود. نکته مهم در دیدارها و تفاهمنامه‌هایی که میان ایران و کشورهای دیگر به‌ویژه کشورهای اروپایی- صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد، انتقال دانش فنی و فناوری‌های مورد نیاز است. یکی از موضوع‌هایی که امروز به‌عنوان نیاز صنعت نفت کشور مطرح است، تولید لوله‌های بدون درز است که اصلی‌ترین مصرف‌کننده آن صنعت نفت و گاز به شمار می‌رود. با توجه به اینکه تا به امروز بخش زیادی از نیاز صنعت نفت و گاز به لوله‌های بدون درز از طریق واردات برطرف شده در نتیجه عقد قرارداد برای تولید این محصول می‌تواند از اولویت‌های دیدار با سرمایه‌گذاران باشد.

مهدی کرباسیان درباره تولید لوله‌های بدون درز نیز افزود: جلسه‌ای درباره سرمایه‌گذاری در لوله‌های بدون درز نیز برگزار شد که پروژه ۸۰۰میلیون یورویی آن در یکی از تفاهمنامه‌ها آمده است. وی با اشاره به اهمیت این موضوع اظهار کرد: تولید لوله‌های بدون درز یکی از نیازهای اصلی کشور است زیرا در حال حاضر شرکت نفت و گاز جزو مصرف‌کنندگان اصلی این محصول محسوب می‌شوند اما متاسفانه میزان زیادی از آن از طریق واردات تامین می‌شود زیرا در حال حاضر فناوری تولید این محصول را در اختیار نداریم به همین دلیل در جلسه‌ای با حضور شرکت‌های ایتالیایی و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت این موضوع مطرح و براساس آن قرار شد برای این پروژه در ۲ماه آینده اقدامات مقدماتی انجام شود و به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم در این حوزه نیز فعالیت داشته باشیم.

کرباسیان درباره منطقه اجرایی برای پروژه لوله‌های بدون درز، تصریح کرد: باید چند نکته از دیدگاه مشاور بررسی شود؛ نخست آنکه موضوع بازاریابی و اقتصادی بودن طرح مورد بررسی قرار گیرد. همچنین محل تولید و مصرف باید به گونه‌ای باشد که مشکلی از لحاظ حمل‌و نقل وجود نداشته یا هزینه‌ها را افزایش ندهد. در نتیجه با توجه به اینکه مصرف‌کننده اصلی این محصول صنعت نفت و گاز است باید این پروژه در مکان‌هایی اجرایی شود که بحث حمل‌ونقل نیز به صرفه باشد.

در واقع از موضوع‌های مهم دیگری که ایمیدرو به آن توجه اساسی دارد بحث حمل‌ونقل و دستیابی به بازار هدف است زیرا هزینه‌های صرف شده در ارتباط با حمل‌ونقل می‌تواند بر میزان موفقیت در بازارهای صادراتی تاثیرگذار باشد.

درحال‌حاضر ایمیدرو سعی دارد با استفاده از توان بخش خصوصی و حمایت‌های این بخش بخش، حوزه معدن را به جایگاه واقعی خود رسانده و نقش این بخش در درآمدهای اقتصادی کشور را افزایش دهد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا