پیتر مارکوس اعلام کرد:

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ غیرممکن است

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا ۱۴۰۴ غیرممکن است

گروه صنایع معدنی >فولاد - گزارش World Steel Dynamics در مورد وضعیت صنعت فولاد ایران منتشر شد.

به گزارش ماین نیوز، به منظور تهیه این گزارش، پیتر مارکوس موسس و بنیانگذار ورلد استیل داینامیکس و از صاحب‌نظران برجسته صنعت و بازار فولاد جهان از شرکت‌های بزرگ فولادسازی و سنگ آهنی کشور بازدید کرده و با مدیران عامل و کارشناسان این مجموعه‌ها مصاحبه کرده است.

خلاصه گزارش به این شرح است:

➖ برنامه افزایش ظرفیت فولاد به 55 میلیون تن واقعی نیست و لازمه آن رشد 13.1 درصدی تولید است. این در حالی است که بالاترین ارقام رشد تولید فولاد دنیا فعلا مربوط به هند با رقم 6.8 درصد است. برای ایران به نظر می‌رسد ظرفیت چشم‌انداز 36 میلیون تن برای ایران واقعی‌تر باشد.

➖ تقویت ریال در برابر دلار، هزینه تامین مالی بالا، عدم کمک دولت، کمبود آب، اتمام ذخایر سنگ آهن روباز و حرکت به سمت معادن زیرزمینی، کمبود خطوط ریلی و بهره‌وری پایین منابع انسانی در آینده فشار هزینه‌ای زیادی به فولادسازان ایران وارد می‌کند.

➖ حاشیه سود (قبل از کسر مالیات و استهلاک) در فولاد مبارکه ناشی از افت قیمت و تقاضا از 30 به 5 درصد کاهش یافته است.

➖ چین قطعا قادر به حفظ قیمت‌های صادراتی پایین نبوده و در این راه شکست می‌خورد و قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

➖ هزینه تولید سنگ آهن در ایران و گندله تقریبا برابر با فروش شرکت واله برزیل و جزو پایین‌ترین‌ها در دنیا است.

➖ ذخیره معدنی گل گهر 650 میلیون تن است که تنها 240 میلیون تن آن روباز است (با هزینه تولید پایین)

در ادامه گزارش به مقایسه صنعت فولاد ایران و چین و جزییات مزایا و تهدیدهای توسعه فولاد ایران می‌پردازد و ضمن بررسی وضعیت معادن سنگ آهن ایران، آن‌را با رقبای بین‌المللی مقایسه می‌کند.

به گزارش ماین نیوز، پیتر مارکوس در حالی در گزارش خود تحقق هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا سال 1404 را بسیار بعید و غیرممکن توصف کرده که پیشتر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران نیز در گزارشی تحقق این هدف را زیر سوال برده بود. همچنین بسیاری از صاحب نظران و فعالان حوزه سنگ آهن و فولاد کشور نیز نسبت به تحقق هدف یادشده ابراز تردید کرده‌اند. با این وجود مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان بر تحقق هدف تولید 55 میلیون تن فولاد تا 1404 تاکید داشته و هرگونه اصلاحی را در طرح جامع فولاد رد کرده‌اند.

برای دریافت گزارش کامل پیتر مارکوس در مورد وضعیت صنعت فولاد اینجا کلیک نمایید.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا