در نشست هيات نمايندگان اتاق ايران؛

تاكيد حجتي برحفظ منابع آب و خاك و تعادل بخشي به منابع آب/نبود سازوكار صادرات محصولات كشاورزي

تاكيد حجتي برحفظ منابع آب و خاك و تعادل بخشي به منابع آب/نبود سازوكار صادرات محصولات كشاورزي

تهران- ايرنا- وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه نگاه اين وزارتخانه همواره حفظ آب و خاك و تعادل بخشي به منابع آبي بوده است، گفت: دولت يازدهم باوجود همه محدوديت‌هاي خود مانند محدوديت منابع و افزايش هزينه‌ها، بيشترين توجه را به حفظ منابع آب و خاك و چگونگي بهره‌وري از آن داشته است.

به گزارش ايرنا از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران، محمود حجتي امروز(يكشنبه) در نخستين جلسه هيات نمايندگان اتاق ايران در سال 95 با بيان اينكه نگاه ما در بخش كشاورزي، افزايش بهره‌وري با منابع آبي است، افزود: گذشتگان بر خلاف ما به منابع زيرزميني خود فشار بيش از حد نياورده و در سفره‌هاي زيرزميني عدم تعادل ايجاد نكرده‌اند.
حجتي اضافه كرد: ما نيز مي‌توانيم با همين شرايط طبيعي به خوبي افزايش بهره‌وري داشته باشيم.
وي با تأكيد بر ضرورت كشت گلخانه‌اي گفت: جايگزيني اين كشت به جاي كشت مزرعه فوايد بسياري دارد، زيرا كشت گلخانه‌اي فقط هشت تا 10 درصد آبي مصرف شده در مزرعه را استفاده مي كند.
وزير جهاد كشاورزي همچنين از اجراي طرح‌‌هاي بذرهاي مقاوم به شوري و كشت پاييزه خبر داد و تاكيد كرد كه اين وزارتخانه هيچ نوع كشتي را نفي نمي‌كند.
وي ادامه داد: مزيت نسبي كشت‌هاي مختلف براي ما اهميت دارد زيرا كشوري چهار فصل داريم و در هر منطقه‌اي محصولي ويژه داراي مزيت نسبي است.
حجتي همچنين به توضيح برخي از مواد مطرح شده در جلسه امروز هيات نمايندگان پرداخت و گفت: در مورد تعرفه اختصاصي به محصولات مختلف كشاورزي، شرايط متفاوتي وجود دارد و بايد در اين زمينه به‌گونه‌اي تصميم‌گيري شود كه در نهايت به سود همه باشد.
عضو كابينه دولت يازدهم ادامه داد: محصولاتي مانند هندوانه و سيب‌زميني خام ارزش صادراتي ندارند زيرا از نظر اقتصادي در سطح كلان به نفع كشور نيست.

** سازوكار صادرات محصولات كشاورزي در كشور نداريم
وي در ارتباط با توليد مرغ در كشور نيز گفت: ظرفيت‌هاي ايجاد شده در كشور براي توليد گوشت مرغ، بيشتر از ميزان تقاضا و ظرفيت مصرف آن است؛ همچنين با فاصله‌ كمي بعد از توليد بايد مصرف شود و نمي‌توان آن را در جايي ذخيره كرد.
حجتي با تأكيد بر لزوم حمايت جدي از صنعت توليد مرغ كشور گفت: همه تلاش ما در وزارتخانه، برقرار كردن مشوق‌هاي صادراتي براي مرغ بوده است اما سازو كار صادراتي محصولات كشاورزي در كشور ما وجود ندارد.
وي همچنين با اشاره به مشكلات لبنيات در كشور، راه برون رفت از مشكلات لبنيات را برقراري مشوق‌هاي صادراتي دانست.
وي همچنين بر ايجاد زنجيره توليد و صادرات در زمينه محصولات كشاورزي تاكيد كرد و گفت: وزارت جهاد كشاورزي آماده همفكري و تعامل با بخش خصوصي است؛ نبايد فقط به بيان مشكلات اكتفا كرد؛ بايد براي حل مشكلات راهكار ارائه داد.
وي با انتقاد از يكسو نگري در موضوعا هاي اقتصادي گفت: بايد نگاهي جامع به موضوعات مختلف داشته باشيم و همه‌ ابعاد را در نظر بگيريم.
وزير جهاد دولت يازدهم، با بيان اينكه ظرفيت‌هاي بسياري براي توليد و صادرات آرد در كشور با توليد گندم وجود دارد، گفت: بايد به دنبال راهكارهاي اين موضوع باشيم و موانع اين امر شناسايي شود.

** با واردات شكر مشكل نداريم
وزير جهاد كشاورزي پيرامون واردات شكر به كشور نيز گفت: ما با واردات شكر هيچ مشكلي نداريم، اما با اينكه اين محصول وارد شده و رسوب داده شود، مخالفيم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا