نايب رئيس اتاق تهران اعلام كرد:

حضور بانك و بيمه هاي جمهوري چك در ايران، لازمه همكاري دو كشور

حضور بانك و بيمه هاي جمهوري چك در ايران، لازمه همكاري دو كشور

تهران - ايرنا - نايب رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران گفت : حضور بانك‌ و بيمه‌هاي جمهوري چك در عرصه اقتصادي ايران و توسعه همكاري و مبادلات دو كشور الزامي است.

به گزارش ايرنا از اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي تهران، مهدي جهانگيري، حضور هيات‌هاي تجاري در ايران را نشانه عزم و اراده كشورها براي برقراري و توسعه روابط اقتصادي متقابل دانست و گفت: رويكرد جديد ميان ايران و ساير كشورها پس از اجرايي شدن برجام بوجود آمده و اكنون قرار است سومين هيات از جمهوري چك عازم ايران ‌شود.
وي افزود: حضور دومين هيات كه اكنون در تهران بسر مي برد، گواهي بر عزم جمهوري چك بر توسعه روابط است و جمهوري اسلامي نيز عزم و اراده خود را بر اين اصل استوار كرده كه شرايط را به گونه‌اي فراهم كند كه از رشد هشت درصدي برخوردار شود و مقدمه تحقق اين هدف جذب 50 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي است.
نايب رئيس اتاق تهران حضور بانك‌ها و بيمه‌ها در صحنه مراودات اقتصادي ايران و جمهوري چك را از الزامات توسعه مناسبات دو كشور برشمرد و گفت: البته بيمه‌ها و بانك‌هاي اروپايي كماكان با قدري تامل به همكاري اقتصادي با ايران مي‌نگرند و شايسته است دولتمردان جمهوري چك، زمينه فعاليت بانك‌ها در اين عرصه را تسهيل كنند.
جهانگيري گفت: روابط دو كشور در سال‌هاي گذشته به دليل اعمال سياست‌هاي تحريمي دچار نوسان شده و رو به كاهش گذاشت.
وي اضافه كرد: همكاري‌هاي خوب تجاري ايران با اروپا به دليل مشكلات بانكي، كاهش يافت بطوري‌كه ارزش تجارت ميان دو كشور در سال 2014 بر اثر تحريم‌ها حدود 30 ميليون دلار بود، كه اين رقم كمتر از حجم مبادلات دو شركت است.
نايب رئيس اتاق تهران اظهار اميدواري كرد: اجراي برجام، روابط اقتصادي ايران و اروپا و از جمله با جمهوري چك بهبود پيدا ‌كند و در آينده تبادل هيات‌هاي تجاري نيز افزايش يابد.
وي افزود: اتاق تهران از توسعه روابط با جمهوري چك استقبال كرده و انتظار مي رود موانع روابط تجاري دو كشور برداشته و با رفع تحريم‌ها مناسبات بهبود يابد.
جهانگيري اضافه كرد : برخورداري جمهوري چك از توان فني پيشرفته در صنايع مهم و زيربنايي، لزوم ارتباط مستمر دو كشور براي تكميل و راه‌اندازي طرح‌هاي در دست اجرا را ايجاب مي كند.
جهانگيري، پروژه هاي توسعه صنعتي در ايران به ويژه در بخش‌هاي ماشين‌سازي، حمل‌ونقل، نيروگاهي و انرژي‌هاي نو، نفت وگاز ، معادن، شيميايي و داروسازي را از جمله زمينه هاي مناسب همكاري بين تهران - پراگ دانست.
وي، امضاي موافقت‌نامه اجتناب از اخذ ماليات مضاعف كه در جريان سفر گذشته وزير امور اقتصادي و دارايي ايران به چك را يادآور شد و افزود : اين موافقتنامه مي‌تواند نسبت به توسعه روابط در آينده‌اي نه چندان دور ايجاد خوش‌بيني كند .
جهانگيري افزود: تاسيس دفتر تجاري چك در تهران كه در ديدار مقام هاي ارشد دو كشور در پراگ مطرح شده ،از جمله اقدام هاي زمينه‌ساز براي همكاري بيشتر تجار و شركت‌هاي دو كشور است و اتاق تهران آمادگي لازم را دارد.
وي اظهار داشت : بخش مديريت منابع آب، سيستم‌هاي فاضلاب و نيز مصرف بهينه انرژي ظرفيت بسيار مناسبي براي سرمايه‌گذاري و مشاركت در ايران وجود دارد و شركت‌هاي ايراني آماده همكاري با طرف هاي مربوطه در جمهوري چك هستند.
به گزارش ايرنا، هيات اقتصادي جمهوري چك صبح امروز (يكشنبه) در اتاق بازرگاني تهران به همراه فعالان اقتصادي در يك گردهمايي حاضر شدند و زمينه‌هاي همكاري ميان بخش‌خصوصي دو كشور مورد بررسي قرار گرفت.
هيات اقتصادي جمهوري چك متشكل از 25 شركت و بنگاه اقتصادي اين كشور است كه بيشتر آنها در حوزه صنايع معدني فعاليت دارند.
سرپرستي اين هيات را معاون وزير امور خارجه اين كشور برعهده دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا