پاسخ انجمن صنايع لبني به اظهارات رئيس اتاق مشترك ايران و روسيه

پاسخ انجمن صنايع لبني به اظهارات رئيس اتاق مشترك ايران و روسيه

تهران- ايرنا- انجمن صنايع فرآورده هاي لبني ايران در پي اظهارات اسدالله عسگراولادي رئيس اتاق مشترك ايران و روسيه درباره گران فروشي صنايع لبني، از وي درخوست كرد به دنبال منشأ گران فروشي با ارائه مدارك و مستندات قانوني باشد.

به گزارش ايرنا، عسگراولادي هفته پيش اعلام كرده بود «صنايع لبني، بسيار بيشتر از نرخ‌هاي بين‌المللي به مردم مي‌فروشند. صاحبان اين صنايع بايد براي صادرات به روسيه دست از گرانفروشي و منفعت‌طلبي بردارند. يكي از دلايلي كه محصولات كشاورزي و غذايي مانند لبنيات بسيار گران‌تر از نرخ‌هاي بين‌المللي است بالا‌بودن نرخ بهره بانكي در كشور و هزينه‌هاي فرعي است كه صاحبان اين صنايع براي خود مي‌تراشند.»
رضا باكري در نامه اي به عسگر اولادي، نسبت به اينكه وي بدون اطلاع از بهاي تمام شده فرآورده هاي لبني و دلايل گران تمام شدن اين محصولات در كشور نسبت به روسيه، مطالبي را بيان كرده، انتقاد كرد و گفت: بيان اين سخنان جاي بسي تعجب، تأسف و تأمل دارد كه بدون دليل و مستند و مدرك، صنايع لبني را به بازي با منافع ملي متهم مي كنند.
باكري در اين نامه اعلام كرده كه بهاي تمام شده چند قلم كالاي لبني از جمله شير پاستوريزه پرچرب، كم چرب، شير استريل پر چرب و كم چرب و سه قلم ماست پر چرب و كم چرب و همزده را براي عسگراولادي ارسال مي كند.
وي از عسگراولادي خواسته است مباني آناليز بهاي تمام شده محصولات لبني را كه وي نرخ آنها را گران دانسته را با قيمت تمام شده ارسالي از سوي انجم، مقايسه و نتيجه را رسانه اي كند.
باكري همچنين اعلام كرده كه دليل اصلي گران تمام شدن كالاهاي لبني در ايران به تغييرات تورمي غير متعارف بهاي تمام شده اقلام اصلي كالا و خدمات ناشي از تصميم هاي كلان اقتصادي دولتمردان پس از اجراي هدفمندي يارانه ها برمي گردد؛ مانند نرخ شير خام كه از چهار هزار و 500 ريال به 12 هزار و 500 ريال افزايش يافته كه به طور تقريبي 2 برابر قيمت هاي جهاني است؛ يا افزايش مواد بسته بندي تحت تأثيرافزايش بهاي مواد پتروشيمي و تعرفه ها و هزينه هاي مالي بانكي و غيربانكي، سوخت و انرژي و حمل ونقل و حقوق و دستمزد؛ همچنين سياست هاي حمايتي بخش كشاورزي دولت يازدهم و تأمين منابع مالي آن از طريق صنايع تبديلي است.
به گزارش ايرنا، صنايع لبني در سال گذشته، در حالي از پذيرش افزايش نرخ خريد شير خام از دامداران خودداري كرده اند كه در دو سال اخير چند بار اقدام به افزايش قيمت محصولات خود در بازار كرده اند.
طبق مصوبه سال گذشته دولت، صنايع لبني بايد هركيلوگرم شير خام را با نرخ 14 هزار و 400 ريال از دامداران خريداري مي كرده اند اما همچنان با قيمت 11 هزار تا 12 هزار و 500 ريال خريداري مي شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا