مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی خوزستان:

خداحافظی کشاورزان با نارسایی های مبادلات سنتی/طرح «قیمت تضمینی» گامی بزرگ برای توسعه بخش کشاورزی

خداحافظی کشاورزان با نارسایی های مبادلات سنتی/طرح «قیمت تضمینی» گامی بزرگ برای توسعه بخش کشاورزی

اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت خوزستان و جو کرمانشاه طی سال گذشته از طریق بورس کالای ایران، با استقبال کشاورزان و مسئولان بخش کشاورزی کشور روبه‌رو‌ شده به طوری که این طرح امسال نیز با قدرت ادامه می‌یابد.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیر تنظیم بازار کشاورزی استان خوزستان از اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا استقبال کرد و گفت: با جایگزینی قیمت تضمینی، خرید تضمینی کمرنگ تر شده و اکنون شاهد آن هستیم که کشاورزان رفته رفته با آشنایی از مزایای معاملات به شیوه جدید در بورس کالا، با نارسایی‌های مبادلات سنتی خداحافظی کرده و برای نخستین بار در استان های خوزستان و کرمانشاه ابزارهای جدید را جایگزین روش های قدیمی کرده اند.

استقبال وزیر جهاد کشاورزی از سیاست قیمت تضمینی

مسعود احمدی با اشاره به آیین نامه ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در سال گذشته از طریق بورس کالا، نظر بسیاری از مسوولان دولتی و بخش کشاورزی را جلب کرده است، اظهار داشت: بسیاری از متولیان و مسئولان بخش کشاورزی از جمله وزیر جهاد کشاورزی از این طرح استقبال کردند که این نشانگر موفقیت طرح قیمت تضمینی بوده است، بر این اساس امیدواریم با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه پس از بررسی کلی طرح، این نوع خرید در سال جاری نیز موفق باشد و ما شاهد فروش محصولات بیشتری در قالب بورس کالای ایران باشیم.

وی تصریح کرد: این اتفاق، گام بزرگی در مسیر بهبود بازار کشاورزی است و سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نیز توانسته با اجرای سیاست‌های جدید و کمک سایر دستگا‌ه‌های ذی‌ربط، محصول تولیدی کشاورزان را با قیمت واقعی به دست مصرف‌کنندگان برساند.

مدیر تنظیم بازار کشاورزی استان خوزستان در ادامه به کاهش بار مالی دولت اشاره کرد و افزود: با اجرای سیاست قیمت تضمینی، بار مالی دولت به میزان قابل توجهی که صرف خرید تضمینی می شد، کاسته می شود که این موضوع کشاورزان را نیز در اقدام مجدد برای کشت از نظر مالی آسوده خاطر کرده است.

احمدی یادآور شد: با توسعه طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا، یکی از مشکلات اصلی خرید تضمینی که در گذشته با عنوان دیرکرد در پرداخت وجه معامله از سوی دولت بود، برطرف خواهد شد.

وی با بیان این که براساس قانون، این طرح باید هرچه سریع تر روی سایر محصولات نیز اجرایی شود گفت: بهتر است با اجرای طرح‌های هدف دار برای محصولات کشاورزی مزیت‌دار، زمینه عرضه سایر محصولات کشاورزی در بورس کالای ایران را فراهم کنیم تا شاهد معاملات کارآمد و شفاف که به سود تولیدکننده و مصرف کننده است حرکت کنیم.

مدیر تنظیم بازار کشاورزی استان خوزستان درباره دیگر مزایای مثبت اجرای طرح قیمت تضمینی گفت: یکی از سریع‌ترین آثار این طرح در کشور، جلوگیری از کاهش نرخ محصولات کشاورزی خواهد بود، به‌طوری که کشاورزان دیگر مجبور به فروش محصولاتشان با قیمت‌های پایین به واسطه ها نبوده و به آسانی کالاهایشان را در بورس کالا با قیمت مناسب و واقعی به فروش خواهند رساند.

 به گفته احمدی ، این طرح به‌طور کامل از کشاورزان حمایت کرده و با فروش محصولات با قیمت واقعی و دریافت سریع وجه معامله، انگیزه آنها را برای تولید محصولات باکیفیت‌تر افزایش می‌دهد.

منبع: فارس

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا