کرمان، فرصت مناسبی برای ارزآوری

کرمان، فرصت مناسبی برای ارزآوری

گروه معادن - استان کرمان به‌دلیل داشتن منابع معدنی فلزی و غیرفلزی یکی از غنی‌ترین استان‌های معدنی کشور و به تعبیری به‌عنوان «بهشت زمین‌شناسان» شناخته شده است.

به گزارش ماین نیوز، با ورود سرمایه‌گذاران خارجی باید این فرصت را غنمیت شمرد و با شناسایی معادن استان کرمان هرچه بیشتر پای سرمایه‌گذاران خارجی همراه با فناوری و دانش روز را به این استان باز کرد.

معدنی‌ترین استان کشور

استان کرمان را به‌عنوان معدنی‌ترین استان کشور می‌شناسند. معادن استان در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور نقش ارزنده‌ای برعهده دارند. معادن سرشار آهن، زغال‌سنگ، مس و دیگر فلزات چرخ‌های صنعت استان و تا حدی کشور را به گردش در می‌آورند. معادن زغال‌سنگ قسمتی از نیاز کارخانه ذوب‌آهن اصفهان را تامین می‌کنند. منابع مس سرچشمه کرمان که به گواهی کارشناسان از غنی‌ترین و خالص‌ترین معادن مس در جهان به شمار می‌رود، از مشخصه‌های ویژه اقتصادی استان کرمان محسوب می‌شود.

درباره ویژگی‌های معدنی استان کرمان و سهم آن در کشور با معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به گفت‌وگو نشسته‌ایم. مهدی حسینی‌نژاد، درباره ویژگی‌های معدنی استان کرمان گفت: حدود ۴/۷میلیارد تن ذخایر قطعی و شناخته‌شده در استان کرمان وجود دارد. ۴۲ نوع ماده معدنی در این استان شناخته شده که سالانه حدود۶۰ میلیون تن از معادن استان استخراج می‌شود که ۲۱درصد استخراج کل کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۵۰۰ میلیارد تومان ارزش‌افزوده در بخش معدن مربوط به معادن استان کرمان است، خاطرنشان کرد: این میزان ۴۲درصد ارزش‌افزوده کل کشور به‌شمار می‌رود. همچنین ۳۶درصد از وصول دولتی کشور متعلق به معدن استان کرمان است. وی در مجموع استان کرمان را رتبه نخست معدنی برشمرد و گفت: استان کرمان، معدنی‌ترین استان کشور به‌شمار می‌رود که عمده معادن آن معدن مس سرچشمه، معدن گل‌گهر سیرجان، معدن زغال‌سنگ کرمان و معدن آهن جلال‌آباد و معادن فاریاب است. معدن تیتانیوم کهنوج نیز یکی از معادن مهم کرمان به‌شمار می‌رود.

معادن کرمان نیازمند سرمایه‌گذاری

معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به میزانی که هر یک از این مواد معدنی در استان دارند، گفت: از این ذخایر معادنی یادشده در استان ۴۴درصد آن مربوط به ذخایر مس، ۳۶درصد آن آهن و مابقی آن مربوط به مواد دیگر است.

حسینی‌نژاد با اشاره به اینکه در امسال هدف ما در معادن، جذب سرمایه‌گذار خارجی است، اذعان کرد: در حال حاضر به فکر این هستیم که پهنه‌های اکتشافی بیشتری را تعریف کنیم، چراکه پهنه‌های اکتشافی ما مربوط به ۳۰ تا ۴۰ سال قبل هستند. عمده سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش معدن از سوی کشورهای آلمان، یوگسلاوی، روسیه و امریکا مربوط به اکتشافات است که به ۴۰سال قبل برمی‌گردد. براساس قانون، متولی امور اکتشافات، سازمان زمین‌شناسی و سازمان ایمیدرو است که با توجه به اینکه محدودیت‌هایی در بودجه دولتی وجود دارد، کرمان به‌طور خاص از سمت بخش خصوصی مجوزهایی را از وزارتخانه دریافت کرده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه اکتشاف پهنه‌هایی را تعریف کردیم که حدود ۳هزار کیلومترمربع مساحت استان است که حوزه‌های معدنی آن بالای ۲۰درصد است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان درباره سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده گفت: سرمایه‌گذاری در استان کرمان از سوی شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران داخلی انجام می‌شود که عمده آنها در صنایع معدنی همچون فرآوری آهن، مس و زغال‌سنگ بوده است. حسینی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در زمینه اکتشاف ۲سرمایه‌گذار خارجی ورود پیدا کرده‌اند. ابتدا باید در زمینه اکتشاف سرمایه‌گذاری کنیم، اگر در این زمینه کارها به‌خوبی پیش رفت، پس از آن به سراغ استخراج خواهیم رفت.

معاون امور معادن و صنایع معدنی بر این باور است که در استان کرمان به دلیل برخورداری از ذخایر معدنی فراوان، استقبال قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. وی آشناشدن سرمایه‌گذاران خارجی با استان کرمان را یکی از ضرورت‌ها برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی چون شناختی از این منطقه و شرایط ایران ندارند، استقبال چندانی هم برای سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، امیدواریم شرایطی فراهم شود تا شاهد این استقبال از سوی سرمایه‌گذاران خارجی باشیم.

مشکلات دست‌وپاگیر

معاون امور معادن و صنایع معدنی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکلات حوزه معدن چیست، اظهار کرد: افت قیمت مواد معدنی در حال حاضر یکی از بزرگترین چالش‌های حوزه معدن است، چراکه قیمت جهانی مواد معدنی در سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده است. البته از سوی دیگر نیز ضوابط و آیین‌نامه‌هایی مربوط به حوزه معادن است که برای فعالان در این حوزه بسیار دست‌وپاگیر است، چراکه در بحث سرمایه‌گذاری و فرآیند اکتشاف معدنی این آیین‌نامه‌ها به‌شدت دست‌وپاگیر هستند.

کرمان قطب تولید گندله می‌شود

همچنین معاون برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز درباره وضعیت معدنی استان کرمان گفت: در حال حاضر استان کرمان با استخراج سالانه بیش از ۶۰میلیون تن در قالب ۴۲ نوع ماده معدنی، ۲۱درصد استخراج مواد معدنی کل کشور را به خود اختصاص داده است. براساس آمار سال۹۱ ارزش‌افزوده بخش معدن استان ۴۲درصد ارزش‌افزوده بخش معدن (غیرنفت)کشور است. ناهید کلانتری ادامه داد: ۳۶ پروانه بهره‌برداری معادن سنگ‌آهن با ذخیره قطعی ۷/۱میلیارد تن شناخته شده که مهم‌ترین آنها معدن سنگ‌آهن گل‌گهر با ذخیره قطعی ۲/۱میلیارد تن و سنگ‌آهن جلال‌آباد در شهرستان زرند با ذخیره قطعی ۱۸۷میلیون تن است.

کلانتری اظهار کرد: هم‌اکنون ظرفیت تولید کرمان در تکمیل زنجیره فرآوری آهن و تولید گندله ۵ میلیون تن یعنی معادل ۲۲درصد تولید گندله کشور است. همچنین از ۶ پروژه به ظرفیت ۲۸میلیون تنی که در دست اجراست با راه‌اندازی فاز دوم گل‌گهر به ظرفیت ۵میلیون تن در سال ۹۴، سهم تولید گندله استان ۴۵درصد تولید کشور خواهد شد. وی افزود: تا پایان سال ۹۵ با راه‌اندازی ۳ طرح در دست اجرا به ظرفیت ۷/۵میلیون تن، تولید استان در زمینه گندله آهن به ۱۷/۵میلیون تن خواهد رسید و استان کرمان قطب تولید گندله کشور خواهد شد.

کلام آخر...

شناسایی ظرفیت‌های معدنی استان‌ها در جهت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باید یکی از اولویت‌های دولت به‌شمار رود تا بتوان به بهترین شکل از این سرمایه‌های خدادادی بهره جست. از این‌رو در نخستین قدم باید معرفی درستی از این ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی ارائه داد تا بتوان زمینه‌های همکاری‌های لازم را در این راستا فراهم آورد. از آنجا که کرمان یکی از معدن‌خیزترین استان‌های کشور به‌شمار می‌رود باید در معرفی ظرفیت‌های معدنی این استان بیش از پیش اهتمام ورزید.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا