هوش و هیجان در بازارهای ارز و سهام

هوش و هیجان در بازارهای ارز و سهام

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.





افت شاخص با تشدید هیجانات

دیروز شاخص کل با افت 1603 واحدی (2 درصدی) همراه شد. اصلاح قیمتی شاخص 6 روز معاملاتی تداوم یافته بود؛ اما روز گذشته اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر اثرات ناچیز برجام بر اقتصاد کشور، با تشدید هیجانات منفی، بیشترین افت شاخص را از 26 اسفند 93 رقم زد. امری که در کنار صف‌های فروش سنگین با لیدرمحوری گروه خودرو، فضای کلی بازار را منفی کرد. خوش‌بینی‌ها نسبت به بازگشت رونق با رفع تحریم‌ها رشد شاخص را بدون تغییر عوامل بنیادین رقم زده بود؛ به ویژه شاهد ورود حجم بالای نقدینگی با اخبار مثبت در گروه خودرویی بودیم؛ بخشی از رشد این گروه، با اعتبارات کارگزاری‌ها صورت گرفت که هم‌اکنون به دلیل تسویه این اعتبارها، صف‌های فروش در سایر نمادها رقم خورد. تداوم اصلاح شاخص دور از انتظار نیست اما همچنان اخبار مثبت، امید به بورس را حفظ کرده است.


هوشمندی بازار و حرکت کم‌نوسان دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک 5 تومانی همراه شد. همچنان نرخ دلار در محدوده 3470 تا 3490 تومانی نوسانات اندکی دارد. با رفع تحریم‌ها، تغییر انتظارات نسبت به بازار ارز با تقویت چشم‌انداز کاهش تقاضا با کاهش هزینه‌های ارزی و فضای روانی برای تقویت سمت عرضه، مانع از رشد نرخ دلار شد. اما روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد رفع تحریم‌ها نتوانسته است موانع تجارت ارزی را از بین ببرد. وی همچنین اشاره کرد منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد نشده است. با اینکه تغییر عمده‌ای در عوامل بنیادین صورت نگرفته است اما انتظار می‌رفت اظهارات سیف بر نرخ دلار اثر بگذارد. اما روند کم‌نوسان دلار بر کمتر بودن هیجانات معامله‌گران ارز تاکید دارد. در واقع، سخنان سیف به منظور بالا ماندن قدرت چانه‌زنی در مقابل غربی‌ها ارائه شده که عدم هیجانی شدن دلار نشان از هوشمندی این بازار دارد.

 

خوش‌بینی سکه به بازارهای اثرگذار

دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 28 هزار تومان معامله شد. رشد اندک نرخ دلار در شرایط نوسانات اندک اونس طلا، قیمت سکه را با خود همراه کرد. در هفته اخیر اونس با افت اندک 3/ 0 درصدی همراه شد. اما همچنان شاهد حمایت سطح 1230 دلاری از اونس هستیم. علاوه بر این، نرخ دلار نیز طی سه هفته اخیر نزدیک به سطح روانی 3500 تومانی نوسانات اندکی دارد. همچنین شاهد حمایت سطح 3470 تومانی از نرخ دلار هستیم، به‌صورتی که با نزدیک شدن به سطح مزبور، رشد تقاضا با شناسایی کف صورت می‌گیرد. امری که چشم‌انداز رشد دلار را تقویت کرده است بنابراین خوش‌بینی‌ها به حمایت بازارهای اثرگذار از سکه باعث تداوم حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) سکه طی دو هفته اخیر شده است.



فشار ریسک‌پذیری بر اونس

اونس طلای جهانی با افت هفتگی 35/ 0 درصدی همراه شد. آمارهای اقتصادی مناسب چین و افت شاخص دلار و تقویت ریسک‌پذیری میان معامله‌گران در هفته اخیر عامل فشار بر اونس شد. اما روز جمعه افت شاخص دلار با آمار نامناسب اقتصاد آمریکا (افت شاخص تولیدات صنعتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها)‌ و فشار قیمت‌های پایین نفت بر بازارهای سهام، تقاضای محافظه‌کارانه اونس را تقویت کرد. طبق تحلیل UBS همچنان چشم‌انداز ضعف اقتصاد جهانی با وجود تقویت ریسک‌پذیری، بانک‌های مرکزی را به سمت سیاست‌های انبساطی سوق می‌دهد، بنابراین حتی در صورت تقویت ریسک‌پذیری، نرخ‌های سود پایین‌تر می‌تواند تقاضا برای اونس (که بدون بازدهی است) را برای کاهش ریسک افزایش دهد. با این وجود همچنان انتظار می‌رود فدرال رزرو در سال جاری 2 بار نرخ بهره را افزایش دهد که عامل فشار بر اونس است اما آمارهای اقتصادی آمریکا تصویر روشن تری از این امر ارائه می‌دهد. 

تداوم روند نزولی «تسه»ها

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت 8/ 1 درصدی به قیمت 76 هزار و 757 تومان معامله شدند. همچنان بالا بودن نرخ سود وام‌ها با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق، عامل فشار بر «تسه»ها است. با کاهش نرخ سود اسمی، انتظارات برای کاهش نرخ سود واقعی وام تقویت شده است. در شرایط کنونی نرخ سود وام به سطح 9/ 21 درصد رسیده است. بنابراین با توجه به روند نزولی نرخ تورم، نرخ سود کنونی چندان برای متقاضیان توجیه‌پذیر نیست اما افزایش سقف وام تا 100 میلیون تومان همچنان از «تسه»ها حمایت می‌کند. در شرایط کنونی اقدامات دولت برای تقویت سمت تقاضا با کاهش نرخ سود و طولانی کردن زمان بازپرداخت وام، در کنار اقدامات برای تقویت سمت عرضه، از جمله راه‌اندازی بازار ثانویه رهن مسکن، خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود 3 ساله را تقویت کرده است.


نگاه نفت به نشست دوحه

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 6/ 1 درصدی همراه شد. تشدید ابهامات در مورد نتیجه نشست دوحه، روز جمعه WTI را با بیشترین افت در 2 هفته اخیر همراه کرد. اما همچنان خوش‌بینی‌ها به توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی برای حفظ سطح تولیدات ژانویه در نشست مزبور در کنار خوش‌بینی به حمایت عوامل بنیادین را تقویت کرده است. کارشناسان توافق مزبور برای بازگشت تعادل به بازار را کم‌اثر می‌دانند. اما فشار قیمت‌های پایین بر تولیدکنندگان، خوش‌بینی به کاهش تولیدات غیراوپک را تقویت کرده است. در هفته اخیر تولیدات آمریکا به کمترین سطح در 18 ماه گذشته رسید؛ تعداد دکل‌ها نیز با کاهش سه موردی همچنان در کمترین سطح از نوامبر 2009 قرار دارد. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با اشاره به این امر، مازاد عرضه برای نیمه دوم 2016 را از 5/ 1 میلیون بشکه به 200 هزار بشکه در روز کاهش داد.



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا