عقب‌گرد 1602 واحدی شاخص کل بورس

عقب‌گرد 1602 واحدی شاخص کل بورس

بازار سهام در نخستین روز چهارمین هفته معاملاتی خود با افت دسته‌جمعی نماگرهای منتخب همراه بود. تداوم افت شاخص کل این بازار تا کانال ۷۷ هزار واحدی ادامه داشت، اما هنوز هیچ کس نمی‌داند دلیل ریزش امروز بازار چیست؟

 

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه 28 فروردین ماه 95 با کاهش 1602 واحدی به رقم 77 هزار و 985 واحد رسید.
شاخص کل هم‌وزن نیز با 276 واحد افت عدد 13 هزار و 375 واحد را تجربه کرد.
امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 2489 واحد ریزش عدد 88 هزار و 480 واحد را به نمایش گذاشت.
شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 1459 واحدی عدد 54 هزار و 406 واحد را تجربه کرد که شاخص بازار دوم به 1494 واحد ریزش به رقم 171 هزار و 532 واحد رسید.
امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه مپنا با 111 واحد، بانک ملت با 110 واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با 106 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بوس به دوش کشیدند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت صنابع پتروشیمی خلیج‌فارس با 130 واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 30 واحد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 24 واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.
ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 260 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 789 میلیون و 153 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 61 هزار و 541 نوبت دادوستد بود.
طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پلی‌اکریل ایران، فرآورده‌های نسوز پارس، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان، صنایع بسته‌بندی مشهد،‌ کارخانجات کابل‌سازی ایران، ایرانیت، سیمان مازندران، فرآورده‌های مواد معدنی ایران از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های پلی‌اکریل ایران، حق تقدم خرید سهام گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، حق تقدم خرید سهام کود شیمیایی اوره لردگان و اوراق مشارکت میدکو بازگشایی شدند.
امروز همچنین بورس تهران شاهد انتقال نماد معاملاتی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با نماد معاملاتی «پترول» از بازار دوم فرابورس به تابلوی معاملات بازار دوم بورس بود.
امروز در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران (صدرا) کمتر از 15 میلیون سهم به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی بیمه کوثر نیز بیش از 13 میلیون سهم به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده میان کدهای تابعه جابه‌جا شد.
امروز در نماد معاملاتی تاپیکو نیز بیش از 5 میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان از کد سهامدار حقوقی کد به کد شد.
امروز بازار سهام شاهد شوک ریزش دسته‌جمعی قیمت سهام و افزایش فشار فروش بر معاملات امروز بود.
بازار وحشت‌زده امروز در حالی با حجم پایین سهام مواجه بود که برای یافتن دلیل بنیادی این سقوط هیچ کس توضیحی برای ارائه نداشت.
برخی سخنان امروز رئیس کل بانک مرکزی در مورد نتایج توافق برجام را علت افت بازار عنوان می‌کردند.
در عین حال برخی از کارشناسان نیز موضوع مصوبه اخیر هیأت وزیران در مورد افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و نحوه ثبت حسابداری آن در بیلان شرکت‌ها را دلیل این وحشت‌زدگی عنوان می‌کنند.
آنچه که مشخص است افت دسته‌جمعی نماگرهای بورس و افزایش فشار فروش در بازار سهام امروز از هیچ منطق و رویه محاسباتی تبعیت نمی‌کند.
شاید بتوان گفت رفتار امروز بازار سهام ناشی از خبرهای منفی روزهای اخیر و به نوعی دهان‌کجی به متولیان بازار سرمایه در مورد تصویب برخی قوانین از جمله نحوه ثبت جدید افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هاست، چرا که مانع از انگیزه کوتاه‌مدت‌نگری برای اغلب سرمایه‌گذاران نوسان‌گیر می‌شود.
با این همه بیانیه ضدایرانی دیروز اجلاس سران کشورهای اسلامی در ترکیه نیز در شدت رفتار امروز بازار بی‌تأثیر نبوده است.
با این همه بازار سهام در حالی به استقبال معاملات فردا خواهد رفت که نتایج نشست اعضای اوپک بر سر فریز عرضه نفت خام اعضای این سازمان به شدت بر روی قیمت فلزات اساسی و کالایی تأثیرگذار خواهد بود.
هر چند که به نظر می‌رسد روی‌گردانی معامله‌گران کف بازاری بورس تهران از معاملات امروز به نوعی نشانه‌ای از دست نامرئی بازار در قبال برخی مصوبه‌ها و دستورالعمل‌های متضاد با انگیزه‌های رفتاری بازار باشد.
بورس تهران امروز شاهد معاملات کم‌حجم و پرنوسان بود که از میانه بازار امروز با شدت یافتن غلبه فروش بر خرید سهام به افت سراسری قیمت‌ها و کاهش دسته‌جمعی نماگرهای منتخب خود بود.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا