پيش بيني كارشناسان از توقف قيمت جهاني شمش در محدوده 400 دلار

فولاد در نقطه صفر

فولاد در نقطه صفر

گروه صنایع معدنی >فولاد - صد و چهل دلار رشد قيمت براي شمش فوب ايران طي نزديک به دو ماه گذشته اتفاقي است که نشانه هاي زيادي به همراه دارد. رشد قيمتي که به آن اشاره شد در شرايطي فضا را براي فولادسازان ايران قابل تحمل کرده است که روند صعودي قيمت ها در بازار جهاني از مدتي قبل آغاز شده بود. بر اين اساس شنيده ها حاکي از آن است که شمش توليد ايران در آخرين معاملات فوب سواحل خليج فارس با قيمت 385 دلار معامله شده است. همچنين مذاکرات خريد و فروش شمش از منطقه سي آي اس و چين، پيرامون قيمت 400 دلار و با شرط تحويل سريع در جريان است.

به گزارش ماین نیوز، اين قيمت در حالي اخيرا پيشنهاد شده است که بر اساس پيش بيني ها، رشد قيمت تا سطح 430 دلار نيز ادامه خواهد يافت. جهش قيمت شمش اما در بازارهاي جهاني طي دو ماه گذشته باعث شد تا قيمت اين کالاي مياني در صنعت فولاد از 210 تا 230 دلار به 360 تا 380 دلار فعلي برسد؛ رشد قيمتي که برخي کارشناسان را به بهبود شرايط اميدوار و برخي را نيز نگران کرده است. اما رشد قيمت فولاد و بازارهاي فيوچرز بر بازار سنگ آهن نيز تاثيرگذار بوده است و قيمت سنگ آهن خلوص 62 درصد استراليا در بازار واردات چين با 9 درصد رشد به 58 دلار و 50 سنت هر تن خشک سي اف آر رسيده است.

اما با توجه به دو نظر متفاوتي که در ميان کارشناسان نسبت به رشد سريع قيمت جهاني فولاد وجود دارد، اين سوال مطرح مي شود که پرده پاياني رشد قيمت فولاد بر اساس پيش بيني کدام گروه از کارشناسان رقم خواهد خورد؛ آنها که اين رشد قيمت را حبابي و به علت نبود تقاضا در بازار محکوم به بازگشت مي دانند يا آنها که با نگاهي به سياست هاي چين روند فعلي رشد قيمت ها را با ثبات ارزيابي مي کنند؟ سوال ديگري که در اين ميان مطرح مي شود اين است که بازار داخلي فولاد از اين رشد قيمت ها چگونه تاثير مي گيرد و از سويي واکنش فولادسازان نسبت به اين جهش قيمت ها چه خواهد بود؟

رهايي از کابوس افت قيمت

يک کارشناس صنعت فولاد در رابطه با رشد قيمت هاي اخير مي گويد: درست است که بازار جهاني فولاد از دو ماه گذشته تا کنون روندي صعودي داشته، با اين وجود از نظر شاخص قيمت ها در نقطه يک سال قبل هستيم. رضا زائرحيدري در ادامه مي گويد: به نظر مي رسد بعد از يک سال توليد همراه با زيان (حتي براي بعضي واحدهاي احياي مستقيم ايران)، چند هفته اي است که شرايط کابوس وار «توليد با زيان» در حال تمام شدن است؛ بنابراين هنوز هيچ اتفاق فوق العاده اي رخ نداده است. از نگاه زائرحيدري «به طور خلاصه قيمت ها افزايش پيدا نکرده اند بلکه به حالت يک سال پيش بازگشته اند که آن هم نسبت به مثلا24 ماه قبل بسيار پايين تر بود.» به اين ترتيب اگرچه اين کارشناس تاکيد دارد که «قيمت فولاد در شرايط کنوني در حدود قيمت هاي ارديبهشت سال گذشته است، اما همين ميزان بازگشت قيمت ها نيز باعث خروج بسياري از فولادسازان بزرگ از دره مرگ خواهد شد». اين کارشناس ميانگين رشد بهاي شمش را حدود 450 دلار در هر تن در بازارهاي جهاني و در بازار داخل نيز حدود 1500 تومان در هر کيلوگرم پيش بيني مي کند.

فولادسازان در آستانه رشد صادرات

يک مدير ارشد در صنعت فولاد اما در رابطه با رشد قيمت هاي جهاني فولاد و واکنش فولادسازان ايراني به اين روند مي گويد: با رشد قيمت هاي جهاني امکان بيشتري براي صادرات فولادسازان ايراني فراهم مي شود. معاون بازاريابي و فروش ذوب آهن اصفهان اين احتمال را از آنجايي مطرح مي کند که برخي بر اين باورند که تقاضاي مصرف در بازار داخلي هنوز آنطور که بايد و شايد با تحريک همراه نشده است. احسان دشتيانه در توضيح بيشتر مي گويد: برخي بر اين باورند که بازار داخل کشش قيمت هاي فعلي را ندارد، به همين دليل در چنين شرايطي فولادسازان براي صادرات اقدامات بيشتري انجام خواهند داد زيرا حالادر بازارهاي خارج از کشور هم تقاضاي بيشتري وجود دارد و هم قيمت ها تقويت شده اند.

دشتيانه با اين وجود عقيده دارد که بعد از اجراي برجام اميدواري به حرکت پروژه هاي عمراني بيشتر شده است، او با ابراز اين عقيده مخالفت خود با نظر آن دسته از کارشناساني که بازار داخلي را ضعيف مي دانند ابراز کرده و مي گويد: به نظر مي رسد بعد از اجراي برجام پروژه هاي عمراني وضعيت بهتري را تجربه کنند، همچنين رشد قيمت نفت و ورود سرمايه گذاران خارجي به کشور نيز باعث شده است تقاضا در بازار داخلي با افزايش همراه شود. اين کارشناس با تاکيد بر رشد «تقاضا » در بازار داخلي مي گويد: در حال حاضر مصرف در کشور افزايش پيدا نکرده است اما به دليل تزريق اميد به فضاي عمومي سياست و اقتصاد کشور و همچنين افزايش قيمت هاي جهاني، به نظر مي رسد اين پيش بيني در ميان فعالان بازار ايجاد شده است که به زودي و در پي افزايش قيمت هاي جهاني، مصرف داخلي نيز با رشد همراه خواهد بود، به اين ترتيب در حال حاضر تقاضا براي خريد به منظور مصرف در آينده افزايش پيدا کرده است. دشتيانه با اشاره به اين نکته که چين براي توليد فولاد برنامه کاهشي و براي مصرف آن برنامه افزايشي دارد و همچنين شکست برنامه دامپينگ چين مي گويد: با اين تفاسير به نظر مي رسد قيمت ها بعد از يک دوره افزايش روي يک نقطه با ثبات همراه خواهد بود. او در ادامه مي گويد: اگرچه رشد سريع قيمت ها ممکن است با کاهش سريع هم همراه باشد؛ اما با توجه به سياست هاي فعلي چين و اقدامات ضد دامپينگ که از سوي بسياري از کشورها در جريان است به نظر مي رسد شمش روي نقطه 400 دلار به ثبات برسد. در حال حاضر قيمت خام شمش توليد ايران بدون احتساب ماليات بر ارزش افزوده روي قيمت 1234 تومان است که با تبديل آن به دلار مي توان نزديکي آن به قيمت هاي جهاني را مشاهده کرد.

نياز فولاد به تعادل

اما در حالي که رشد قيمت فولاد از حدود دو ماه گذشته و به صورت مداوم آغاز شده است، برخي از کارشناسان نشريات تخصصي بين المللي در حوزه فولاد عقيده دارند اين جهش سريع به علت نبود تقاضا در بازار محکوم به ريزش در آينده اي نه چندان دور است. بر اين اساس شنيد ه ها حاکي از آن است که يکي از اين کارشناسان بدتر شدن قيمت فولاد را تا 2 ماه آينده پيش بيني کرده است زيرا تقاضايي در بازار وجود ندارد و اين رشد پشتوانه اي ندارد. با اين وجود فولادسازان عقيده دارند از آنجا که سياست هاي چين دچار تحول شده است و از سويي قيمت هاي پيشين ديگر ظرفيتي براي کاهش نداشتند، قيمت شمش در نهايت با ريزشي 20 تا 30 دلاري در محدوده 400 دلار باقي خواهد ماند. مهدي سرلک، کارشناس صنعت فولاد در اين زمينه مي گويد: پيش بيني هاي جهاني حاکي از آن است که قيمت ها تا هفته آينده ممکن است با رشد بيشتري نيز همراه باشد، اما در نهايت اينطور به نظر مي رسد که شمش بعد از تجربه رشدي حدود 80 درصدي از دو ماه قبل تا کنون به محدوده 420 تا 430 دلار برسد و بعد از کاهشي 20 تا 30 دلاري در محدوده 400 دلار ثابت باقي بماند. با تمام اين تفاسير به نظر مي رسد نظر آن گروه از کارشناساني که شرايط را براي ثبات قيمت ها فراهم مي بينند، بر پيش بيني هايي مبني بر ريزش قيمت ها از سوي گروه مقابل، غلبه بيشتري داشته باشد.

به اين ترتيب با توجه به احتمالات فعلي مبني بر ثبات رشد قيمت ها، زائرحيدري عقيده دارد در پيش گرفتن مسير تعادل مهم ترين اقدامي است که فولادسازان بايد در شرايط فعلي در نظر داشته باشند. او مي گويد: وظيفه صنايع فولاد ايراني اين است که تعادل را در بازار داخلي حفظ کنند چون در غير اين صورت ممکن است در صادرات محدوديت هايي ايجاد شود که موضوعي جدي به نظر مي رسد. در واقع فولادسازان بزرگ و انجمن توليدکنندگان فولاد وظيفه ايجاد تعادل را در شرايط فعلي بر عهده دارند، در اين ميان جلوگيري از افزايش راديکالي قيمت ها نيز اقدامي است که توجه به آن ضروري به نظر مي رسد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا