در گفت‌وگو با مشاور معاون اول رئیس‌جمهور ابراز شد؛

دولت شهامت ابطال مجوزهای فولادی غیراقتصادی را ندارد

دولت شهامت ابطال مجوزهای فولادی غیراقتصادی را ندارد

گروه صنایع معدنی >فولاد - مشاور معاون اول رئیس‌جمهور نسبت به بلاتکلیفی برخی مجوزهای واحدهای فولادی هشدار داد و گفت: دولت باید شهامت به خرج بدهد و تمام مجوزهای پروژه‌های غیراقتصادی صنعت فولاد را لغو کند.

به گزارش ماین نیوز، مصطفی موذن‌زاده اظهار کرد: باید دولت شهامت داشته باشد و به صاحبان مجوزها بگوید که واحدهای فولادی شان توجیه اقتصادی ندارد و راهی جز تعطیلی ندارند. در حالی که می بینیم نه دولت جرات دارد به صاحبان واحدها این موضوع را بگوید و نه آنها حاضرند چنین ارزیابی را بپذیرند.

مدیر عامل اسبق ایمیدرو گفت: صاحبان این واحدهای فولادی مجوزهایشان را به بانک‌های مختلف می‌برند و درخواست تسهیلات می دهند در حالی که اگر هم موفق به اخذ وام شوند، پروژه به لحاظ اقتصادی توجیه ندارد. این تجربه ثابت شده اما متاسفانه همچنان دست نگه داشته شده است. صاحبان این واحدهای فولادی نه کار را پیش می‌برند و نه تکلیفشان روشن است. در واقع دولت و خریداران این مجوزها اصلا از خودشان شهامت نشان نمی‌دهند.

او با بیان اینکه در اغلب این پروژه‌ها، عوامل سیاسی، استانی و منطقه‌ای دخیل هستند، بیان کرد: برخی تلاش می‌کنند این پروژه‌ها حتما ادامه پیدا کند و اصلا نمی‌توانند متوقف شدن این کارخانه‌ها را حتی اگر به دلیل جانمایی نامناسب و مشکل آب و برق باشد فاقد توجیه اقتصادی ببینند.

موذن‌زاده درباره اینکه آیا امکان دارد دولت برای جبران هزینه‌های صاحبان این مجوزها خسارتی تعریف کند نیز گفت: چنین چیزی اصلا ملاک نیست چرا که بخش خصوصی زمانی که کاری را شروع می‌کند باید تمام جوانب آن را بپذیرد. مطالعات بازار داشته باشد و قیمت‌ها و نوسانات را برآورد کند. تمام این موارد را باید محاسبه و ارزیابی مجدد کنند. متاسفانع دولت فقط مجوز می‌دهد و به همین دلیل است که شهامت باطل کردن ندارد. سرمایه گذار است که باید ریسک پذیر باشد و ضرر را متقبل شود.

او در ادامه افزود: بعضی از سرمایه‌گذاران این واحدها فقط دنبال این هستند که وامی از بانک بگیرند و اینکه بتوانند در آینده از پرداخت اقساط وام با توجه به عدم سودآوری واحدشان بربیایند، مشخص نیست. در حالی که نباید نگاهشان این باشد و باید توجه داشته باشند اگر پروژه اقتصادی نباشد، کاری پیش نرفته است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا