حمل رایگان نفت ایران به هند تبدیل به تخفیف شد

حمل رایگان نفت ایران به هند تبدیل به تخفیف شد

در حالی که ایران برای حمل محموله‌های نفتی هند، تخفیف های خوبی پیشنهاد کرده است اما رسانه های هندی تبدیل حمل رایگان محموله‌های نفتی به تخفیف در پساتحریم را دستاویزی برای نارضایتی و اعلام عدم افزایش واردات نفت ایران کرده‌اند.

 

در زمان تحریم های نفتی، ایران برای جذب مشتری امتیازاتی برای خریداران نفت خود قائل می شد. از جمله اینکه هزینه ارسال محموله های نفتی را خود به عهده می گرفت اما از زمان برداشته شدن تحریم ها طبیعی است که با بازتر شدن دست ایران، این امتیازات کاهش یابد؛ این امر سبب شده تا رسانه های هندی به صورت هماهنگ به این موضوع بپردازند.
روزنامه تلگراف چاپ کلکته در این باره نوشت: تصمیم ایران برای دریافت پول نفت به یورو و توقف ارائه هزینه حمل رایگان محموله‌های نفتی ممکن است برنامه پالایشگاه های هند برای واردات بیشتر نفت از این کشور را به خطر بیندازد.
یک مقام ارشد نفتی هند در این باره گفت: «شرکت ملی نفت ایران به شرکت های هندی اعلام کرده است که دیگر محموله های نفتی را رایگان حمل نخواهد کرد اما به حمل محموله های نفتی با تانکرهای خود با تعرفه‌های تخفیفی ادامه خواهد داد.»
ایران در نوامبر 2013 به پالایشگاه های هندی حمل و نقل رایگان محموله های نفتی را پیشنهاد داد. این اقدام به دنبال ممانعت خطوط کشتیرانی برای انتقال نفت خام ایران از ترس تحریم‌های آمریکا صورت گرفت، ایران از کشتی های خود برای ارسال محموله استفاده کرد و هیچ هزینه ای دریافت نکرد.
به نوشته این گزارش، پس از لغو تحریم ها، ایران سیستم 3 ساله پرداخت نیمی از دیون نفتی هند به روپیه را فسخ کرد.
در جریان سفر دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند به ایران، وزیر نفت ایران گفت تهران آماده است تا صادرات نفت به هند را از 350 هزار بشکه در روز بالاتر ببرد.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفت: «ما امید داریم اکنون که تحریم ها برداشته شده است، واردات نفت هند از ایران افزایش یابد.»
پالایشگاه های هند در نظر دارند تا واردات از ایران را افزایش دهند. گزارش ها نشان می دهد که شرکت ایندین اویل، شرکت پالایشگاهی و پتروشیمی مانگالور، بهارات پترولیوم و هندوستان پترولیوم در ماه فوریه به ایران اعلام کرده اند که تمایل دارند از ابتدای آوریل، روزانه حدود 240 هزار بشکه نفت از تهران خریداری کنند.
به گفته منابع آگاه، ایندین اویل روزانه 80 هزار بشکه و 40 هزار بشکه در مرحله بعد، مانگالور حدود 90 تا 100 هزار بشکه در روز و BPCL حدود 20 هزار بشکه در روز نفت از ایران خواهند خرید.
در همین راستا، بیزینس استاندارد، دیگر رسانه هندی نیز نوشت: ایران حمل و نقل رایگان محموله های نفتی هند را پایان داد و تصمیم دارد که در این زمینه به دهلی نو تخفیف دهد.
این روزنامه نیز با استناد به همان منبع آگاه تلگراف ادامه داد دیون معوق پالایشگاه های هندی به ایران به 6.5 میلیارد دلار می رسد که تهران قبول کرده است آنها را به صورت اقساط طی 6 ماه دریافت کند.
به نوشته این روزنامه، هزینه ارسال محموله ها از ایران به هند اکنون کمتر از نصف خواهد بود که این مقام آگاه افزود: «ممکن است این تخفیف 50 درصدی ادامه یابد.»
با این حال، ایران شرایط سالانه قراردادی جالب توجه خود مبنی بر پیشنهاد خط اعتباری 90 روزه را ادامه خواهد داد به این معنا که هند تا 3 ماه پس از دریافت فاکتور فرصت پرداخت دارد و پس از این مدت پرداخت ها تبدیل به دیون معوق می شوند.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا