معدنکاری غیرقانونی، بلای جان گوریل‌ها

معدنکاری غیرقانونی، بلای جان گوریل‌ها

گروه معادن - قاچاق و فعالیت‌های غیرقانونی اقتصادی همیشه به برنامه‌ریزی‌های دولتی ضربه زده و مانع از دستیابی به اهداف تعیین شده است؛ ضمن آنکه وجود آن بیشترین بی‌عدالتی در حق شهروندان کشور و دیگر فعالانی است که به صورت قانونی به فعالیت می‌پردازند. این موضوع برای بخش معدن هم صحت دارد و بلای جان معدنکاری است.

به گزارش ماین نیوز، همین چند وقت پیش بود که مسئولان دولتی و بسیاری از فعالان خصوصی بخش طلا به این موضوع اشاره کرده‌اند که حجم بالا و قابل توجهی از طلای مصرفی کشور از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. این میزان قاچاق باعث می‌شود که سالانه مبالغ بالایی به عنوان «فرصت ارزآوری» کشور از بین برود. این خبر نشان می‌دهد که تا چه حد گروه‌های منفعت‌طلب قدرت یافته‌اند و دولت برای مبارزه با آنها راه طولانی و دشواری در پیش دارد. با این حال، چنین مشکلی در هر کشوری مشاهده می‌شود و به نظر می‌رسد که نیازمند یک عزم جهانی برای مبارزه با آن است. تنها به چند گزارش از معدنکاری غیرقانونی در هفته گذشته اشاره می‌شود.

نقض حقوق بشر در امریکای لاتین

گاردین به‌تازگی گزارشی درباره معدنکاری غیرقانونی در امریکای لاتین منتشر کرد. براساس این گزارش، طلای تولید شده بدون مجوز در کشورهای پرو و کلمبیا، جای کوکائین را در این کشورها گرفته است. اکنون می‌توان تجارت فلز زرد را سودآورترین فعالیت غیرقانونی این منطقه به شمار آورد. این شیوه تجارت نه تنها منجر به آن شده که دولت و جامعه از درآمدهای برحق خود محروم شود، بلکه زمینه نقض حقوق بشر و فرسایش محیط‌زیست را هم در امریکای‌لاتین فراهم کرده است. براساس مطالعه‌ای که سازمان جهانی اقدامات پیشگامانه برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملیتی انجام داده است، معدنکاری غیرقانونی طلا همچنان در امریکای لاتین افزایش می‌یابد. این جرم اقتصادی منجر به تقویت مالی تروریسم، تسهیل فعالیت‌های پولشویی و فساد، آوارگی ساکنان محلی، قاچاق انسان، بهره‌کشی از کودکان و استثمار جنسی شده است.

گفته می‌شود که گسترش فعالیت‌های آنها در پی افزایش قیمت طلا در سال‌های گذشته بوده است. ضمن آنکه تلاش‌های دولتی و منطقه‌ای برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر باعث شد که فرصت‌طلبان به سمت زمین‌هایی هدایت شوند که دور از نظارت دولتی بود و می‌توانستند در آنجا اقدام به تولید بدون مجوز طلا کنند.

کنگو و خطر انقراض گوریل‌ها

وب‌سایت تخصصی ماینینگ هم گزارشی درباره معدنکاری غیرقانونی در کنگو و خطر انقراض گوریل‌ها منتشر کرد. بنابراین گزارش، جمعیت گوریل‌های کوهی جهان که بزرگترین زیرگونه جانوری به شمار می‌رود، در ۱۸ سال گذشته ۷۷ درصد کاهش‌یافته است. دلیل این فاجعه، معدنکاری غیرقانونی کولتان و دیگر مواد معدنی و همچنین جنگ داخلی طولانی بوده که به جمهوری دموکراتیک کنگو ضربه زده است.

هم‌اکنون تنها ۳۸۰۰ گوریل در حیات وحش زندگی می‌کنند. در حالی که در سال ۱۹۹۸م، این رقم به ۱۷ هزار می‌رسید. چنین وضعیتی باعث شده که جامعه جهانی محافظت از حیات وحش، آن را در فهرست حیوانات به شدت در خطر انقراض قرار دهد.

کارشناسان معتقدند که ناامنی‌های منطقه‌ای و جنگ‌های داخلی منجر به رشد معدنکاری غیرقانونی شد تا حیات گوریل‌ها به خطر بیفتد. به عبارت دیگر، کمپ‌های معدنکاری غیرقانونی زمانی گسترش یافتند که توجه دولت کنگو به مشکلات و مسائل دیگری معطوف شده بود. این گزارش پیشنهاد می‌کند که یکی از راه‌ها برای عبور از این بحران، اعطای مجوز به معادن سنتی است که به صورت دستی اقدام به استخراج مواد معدنی می‌کنند. خلع سلاح کردن معدنکاران غیرقانونی و ایجاد مراکز حفاظت شده جدید از دیگر پیشنهادهای آنها است.

خطر تخریب زیرساخت‌ها در نیجریه

یک رسانه محلی نیجریه‌ای از خطر بزرگ معدنکاران غیرقانونی برای مسیرهای ارتباطی ایالت «آکوا ایبوم» خبر داد. براین اساس، معدنکاری غیرقانونی نه تنها منجر به تخریب محیط‌زیست، افزایش حوادث معدنی و هدر رفتن بسیاری از فرصت‌های اقتصادی می‌شود، خطر تخریب زیرساخت‌ها را هم افزایش می‌دهد.

این ایالت ساحلی که رودخانه‌های زیادی در آن جریان دارند، برای ارتباطات مناطق مختلف کشور خود، از پل‌های متعددی استفاده می‌کند. برخی از این پل‌ها، تنها راه ارتباطی شهرهای و روستاهای اطراف خود هستند. با این وجود، رسانه نیجریه‌ای خبر می‌دهد که فعالیت‌های غیرقانونی معدنکاری در این ایالت و اقدامات نسنجیده موجب افزایش خطر تخریب برخی از این پل‌ها شده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا