در گفت وگو با ايرنا

صنعت گردشگري بستر مناسب اشتغالزايي و رهايي از اقتصاد نفتي/رشد 12 درصدي ورود گردشگران بعداز برجام

صنعت گردشگري بستر مناسب اشتغالزايي و رهايي از اقتصاد نفتي/رشد 12 درصدي ورود گردشگران بعداز برجام

تهران- ايرنا- مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ايرانگردي و جهانگردي، صنعت گردشگري را مهمترين مزيت اقتصادي ايران بر شمرد و گفت: اين صنعت بستر مناسب اشتغالزايي و رهايي از اقتصاد نفتي است و بايد حمايت از صنعت گردشگري را هدف ملي خود قرار دهيم و به طور همه جانبه از آن دفاع كنيم.

محسن قريب روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: گردشگري به عنوان صنعت پاك امروز نقش محوري در اقتصاد كشورها دارد. كشورهاي توسعه يافته منافعشان از صنعت گردشگري بيشتر است، زيرا زيرساخت هاي آنها براي پذيرايي از گردشگران داخلي و خارجي فراهم است.
وي توليد ثروت را مهمترين مشخصه صنعت گردشگري عنوان كرد زيرا مي تواند فرصت هاي شغلي متعددي را در كشور ايجاد كند. همچنين رشد اين صنعت مي تواند تعامل فرهنگي ايرانيان را با مردم ساير ملل، افزايش دهد.
رفع محروميت ها از جمله ويژگي هاي مثبت صنعت گردشگري بود كه قريب به آن اشاره كرد و گفت: حضور گردشگران موجب مي شود برخي از نقاط محروم كشور كه مورد غفلت قرار گرفته اند تحركي دوباره يابند و از مواهب و منافع صنعت گردشگري بهره مند شوند.
مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ايرانگردي و جهانگردي، توسعه صادرات كه نتيجه آن افزايش درآمدهاي ارزي است را از ديگر مزاياي توسعه صنعت گردشگري در كشور برشمرد.
قريب تاكيد كرد، رشد صنعت گردشگري در كشور گسترش فعاليت بخش هايي نظير هتلداري، رستوران داري، صنايع دستي، حمل و نقل درون و برون شهري و ساير خدمات را بدنبال دارد.

** ساخت هر اتاق 2.5 شغل ايجاد مي كند
قريب توسعه بخش هتلداري را پيش نياز گسترش صنعت گردشگري در كشور عنوان كرد و افزود: هم اكنون با بحران كمبود اتاق درهتل ها براي پذيرايي از گردشگران مواجه هستيم.
وي ادامه داد: رشد فعاليت هاي گردشگري در كشور اشتغالزاست. به طور نمونه با ساخت هر اتاق در هر هتل 2.5 شغل ايجاد مي شود.
وي تاكيد كرد، بي توجهي به صنعت گردشگري، هزاران فرصت شغلي را در كشور از بين مي برد.
براساس گزارش مركز آمار ايران، ميانگين نرخ بيكاري كشور در سال گذشته، 11 درصد و تعداد بيكاران نيز 2 ميليون و 729 هزار و 92 نفر بوده است.

** رهايي از اقتصاد نفتي
مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ايرانگردي و جهانگردي در ادامه گفت وگو با ايرنا افزود: ضروري است مديران كشور براي تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي و رهايي از اقتصاد نفتي براي توسعه صنعت گردشگري تلاش كنند و به ابعاد اشتغالزايي و درآمدزايي آن بيش از پيش توجه كنند.
قريب گفت: وقتي كه اقتصاد وابسته به نفت باشد با كاهش قيمت آن همواره در معرض تهديد قرار داريم. هم اكنون درآمدهاي نفتي كشور به دليل كاهش قيمت نفت براي انجام سرمايه گذاري هاي جديد كافي نيست.
وي با اشاره به هشت تريليون ريال (800 هزار ميليارد تومان) نقدينگي سرگردان در كشور گفت: باوجود اين ميزان نقدينگي سرگردان در كشور ، بخش بسيار ناچيزي از آن به صنعت گردشگري اختصاص مي يابد زيرا هنوز اين صنعت در كشور اقتصادي نيست.

** موانع گردشگري در ايران
وي با بيان اينكه صنعت گردشگري در كشور هنوز اقتصادي نيست، شفاف نبودن برخي قوانين در حوزه ماليات و كار را از موانع توسعه سرمايه گذاري در اين صنعت عنوان كرد.
قريب افزود: مديران كشور بايد براي بهبود سرمايه گذاري در صنعت گردشگري تلاش كنند. بانكها تسهيلات درازمدت كم بهره براي سرمايه گذاري در صنعت گردشگري تخصيص دهند. شهرداري ها زمين مناسب با اقساط پايين در اختيار فعالان حوزه گردشگري قرار دهند. معافيت از عوارض نوسازي يكي ديگر از كارهايي است كه در جهت حمايت از سرمايه گذاري در بخش گردشگري مي توان انجام داد.
به گفته وي گمركات كشور مي توانند براي حمايت از صنعت گردشگري، واردات اجناس لوكس هتلي را معاف از عوارض كنند.

** ورود پرشمار هيات هاي خارجي
وي درباره آثار اجرايي شدن برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) بر حضور سرمايه گذاران خارجي در كشور گفت: بعد از برجام قريب به 20 هيات خارجي علاقمند به سرمايه گذاري در صنعت گردشگري به ايران سفر كرده اند، اما هنوز موفق به عقد قراردادي در اين زمينه به دليل برخي ابهامات نشده ايم.
وي يكي از مهمترين مشكلات براي ورود گردشگران خارجي را تبديل ارز و مسائل بانكي عنوان كرد و گفت: دو نرخي بودن ارز در كشور (بانكي و آزاد) مشكلات متعددي براي گردشگران خارجي ايجاد مي كند و از سوي ديگر كارت هاي اعتباري آنها در ايران غيرقابل استفاده است.
قريب به نامشخص بودن وضعيت مالكيت سرمايه گذاري هاي جديد در صنعت گردشگري اشاره كرد و گفت، دولت بايد تدابيري براي اين موضوع اتخاذ كند. بتازگي شوراي ايرانيان تصميم هاي جديدي مبني بر اينكه مالكيت سرمايه گذاري خارجي به طور صد درصد به سرمايه گذار تعلق گيرد، اتخاذ كرده است.
وي تاكيد كرد، در بخش خارجي بايد موانع را رفع كنيم تا زمينه هاي سرمايه گذاري خارجي در اين حوزه فراهم شود.

** رشد 12 درصدي ورود گردشگران خارجي بعد از برجام
قريب گفت: بعد از اجرايي شدن برجام ميزان ورود گردشگران خارجي به كشور 12 درصد افزايش يافته است. اما به دليل نبود زير ساخت هاي مناسب نمي توانيم پاسخگوي مسائل رفاهي گردشگران خارجي باشيم.
وي در خصوص «گردشگري پست مدرن » كه بتازگي از سوي علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مطرح شده است، گفت: مي توان از خانه هاي روستايي براي پذيرايي از گردشگران ياري گرفت اما همين اماكن نياز به بازسازي و آماده سازي دارد كه براي اين مهم بايد تسهيلاتي تخصيص داده شود.
وي به ساخت هتل هاي سه و چهار ستاره در كشور تاكيد كرد و گفت: در بيشتر كشورهاي جهان هتل هاي پنج ستاره اغلب براي تاجران ساخته مي شود، در صورتي كه گردشگران نياز به هتل هاي سه و چهار ستاره استاندارد دارند.

** حوزه كشاورزي هم با صنعت توريسم رونق مي يابد
قريب، يكي ديگر از حوزه هاي تاثيرپذير از صنعت گردشگري در كشور را بخش كشاورزي نام برد و گفت: به غير از بخش هاي صنعت و خدمات، بخش كشاورزي نيز به دليل تنوع توليدات كشاورزي و غذايي با توسعه بخش گردشگري، رونق خواهد يافت.
به گفته اين مقام مسئول، گردشگران نياز به تنوع غذايي و همچنين سوغاتي هاي خوراكي دارند؛ بنابراين با توسعه گردشگري بخش كشاورزي نيز تحرك مي يابد.
وي ادامه داد: اين در حالي است كه ما نياز به صنعت بسته بندي داريم تا بتوان كالاهاي توليدي خود را به بهترين شكل ارائه دهيم.
به گفته قريب، صنايع تبديلي در جوار بخش كشاورزي مي تواند گسترش يابد كه اين خود اشتغال وسيع و متنوعي را در كشور رقم خواهد زد.
مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري ايرانگردي و جهانگردي تاكيد كرد، در صورتي كه صنعت گردشگري اولويت نخست كشور شود، علاقمندي براي سرمايه گذاري پيش مي آيد. در غير اين صورت تمايل و انگيزه براي سرمايه گذاري ايجاد نخواهد شد.

** ايران فرصت هاي زيادي براي گردشگري دارد
قريب بيان داشت: ايران توانمندي هاي بالايي به لحاظ شرايط تاريخي، فرهنگي، طبيعي،مذهبي و پزشكي دارد و مي تواند گردشگران متنوعي را در همه حوزه هاي ياد شده جذب كند.
اين مقام مسئول با بيان اينكه گردشگران در هر فصلي مي توانند از ايران ديدن كنند، تاكيد كرد: بايد از اين توانمندي بدرستي بهره بگيريم تا خروجي مناسبي داشته باشيم.
وي افزود: براي توسعه صنعت گردشگري در كشور همه نهادهاي اجرايي و قانونگذاري و قضايي و رسانه ها بايد همسو باشند تا شرايط جذب گردشگران فراهم شود و بتوانيم منابع اين بخش را جايگزين درآمدهاي نفتي بكنيم.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا