چرخش مسیر بورس

چرخش مسیر بورس

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند. همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.



افت شاخص به زیر 80 هزار واحد

دیروز با تداوم فضای اصلاحی، شاخص کل با افت 521 واحدی (65/ 0درصدی) به زیر سطح 80 هزار واحدی رسید. همانند روزهای پیشین فضای منفی بازار با فشار فروش گروه خودرویی تشدید شد؛ به این ترتیب از 37 صنعت، شاخص 32 گروه با افت همراه شد. با وجود تلاش حقوقی‌ها برای جمع کردن صف‌های فروش گروه خودرویی، همچنان شاهد تداوم صف‌های فروش سنگین در این صنعت هستیم. در این میان، خروج نقدینگی معامله‌گران حقیقی عامل فشار بر شاخص است. همچنین در زمان رونق بورس، منابع اعتباری از طریق شبکه کارگزاری با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت وارد بازار شد که تمایل به خروج از بازار در شرایط کنونی این حجم از اعتبارات، عامل افت بر شاخص است. در فضای منفی بازار شاهد کم واکنشی بازار به رشد قیمت نفت هستیم. در صورتی که در فضای مثبت، بازار به این اخبار واکنش سریعی داشت.


تغییر جهت دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی همراه شد. روز گذشته تشدید فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، همچنین عدم توانایی دلار برای شکست سطح تکنیکال عامل فشار بر نرخ دلار بود. باتوجه به قرار گرفتن دلار برای 6 روز متوالی در سطح 3480 تا 3490 تومانی و عدم توانایی برای عبور از سطح 3493 تومانی، دلار در سطح3470 تومانی متوقف شد. کاهش ارزش ریال با نرخ تورم و عدم افت ارزش ریال متناسب با تقویت ارزش دلار در سطح بین‌المللی بر حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار تاکید دارد. اما فضای روانی ناشی از افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها با عبور نرخ دلار از سطح 3500 تومانی مقاومت این سقف را تشدید کرده است. همچنین تاکید مسوولان بر یکسان‌سازی نرخ ارز، با توجه به اختلاف نزدیک به 500 تومانی احتیاط را میان معامله‌گران تقویت کرده است.


فشار دوجانبه بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 8 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 35 هزار تومان معامله شد. افت بازارهای اثرگذار عامل فشار بر قیمت سکه شد. روز گذشته تقویت شاخص دلار و رشد بازارهای سهام با تقویت ریسک‌پذیری میان معامله‌گران و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه قیمت اونس را از اوج 3 هفته‌ای(1262 دلاری) پایین آورد. روز گذشته نرخ دلار نیز کاهش داشت. فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و عدم توانایی نرخ دلار برای عبور از سطح تکنیکال 3493 تومانی، عامل فشار بر نرخ دلار بود. با این وجود همچنان عوامل بنیادین از نرخ دلار حمایت می‌کنند. همچنین چشم انداز ضعف اقتصاد جهانی و ریسک‌های ژئوپلیتیک نیز چشم‌انداز حمایت تقاضای محافظه‌کارانه اونس را حفظ کرده است. بنابراین خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل اثرگذار از قیمت سکه اندازه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) را بیشتر کرد.


نزول اونس از اوج 3 هفته‌ای

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1242 دلار معامله ‌شد. افت شاخص دلار و تقویت ریسک‌پذیری میان معامله‌گران اونس را از اوج 3 هفته‌ای (1262 دلار) پایین آورد. روز گذشته آمار تجاری اقتصاد چین (بیشترین رشد ارزش دلاری صادرات در سال گذشته) همچنین رشد قیمت نفت حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر را رقم زد. با این وجود همچنان با چشم‌انداز ضعیف اقتصاد جهانی و کند شدن روند افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شاهد حمایت سطح 1240 دلاری از اونس هستیم؛ روز گذشته صندوق بین‌المللی پول در گزارشی چشم‌انداز رشد اقتصادی را مجددا تا سطح 2/ 3 درصد (نسبت به 4/ 3 در ژانویه) کاهش داد. با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی احتمال افزایش نرخ بهره در نشست آوریل نیز دور از انتظار است. اما آمارهای آمریکا شامل خرده فروشی و نرخ تورم، همچنین تولید ناخالص داخلی چین می‌تواند بر اونس تاثیر بگذارد.

کم‌نوسانی اوراق

به گزارش استیل ایران به نقل از دنیای اقتصاد، دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند93(تسه9312) با رشد اندک 4/ 0 درصدی به قیمت 78 هزار و 155 تومان معامله شدند. افزایش سقف وام، رشد تقاضای «تسه»ها را به دنبال داشته است. اما مقاومت در مقابل رشد نرخ سود، با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، مانع از رشد پرشتاب اوراق می‌شود. افزایش سقف وام در کنار جذابیت بیشتر وام نسبت به وام‌های رقیب (صندوق سپرده یکم بانک مسکن) عامل حمایت از «تسه»ها است. وام جدید به اوراق جدید تعلق می‌گیرد اما امکان تامین بخشی از آن با اوراق پیشین، نرخ سود را تا حدی تعدیل کرده است. کاهش نرخ سود اسمی نیز انتظارات برای کاهش بیشتر نرخ سود واقعی را تشدید می‌کند. کارشناسان بر بالا بودن نرخ سود کنونی تاکید دارند. انتظار می‌رود دولت در راستای خروج مسکن از رکود، اقدامات موثرتری برای توجیه‌پذیری وام اجرا کند.

خوش‌بینی نفت به توافق

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 41 دلار معامله شد. روز گذشته تقویت شاخص دلار عامل فشار بر نفت شد. اما همچنان WTI نزدیک به بیشترین سطح از نوامبر(2/ 42 دلار) نوسان می‌کرد. خوش‌بینی‌ها به احتمال توافق برای حفظ سطح تولیدات صادرکنندگان بزرگ نفتی با اظهارات وزیر نفت عربستان و روسیه تقویت شد؛ با اینکه ایران قصد افزایش تولیدات را دارد، اما این کشورها اعلام کرده‌اند بدون ایران هم امکان توافق وجود دارد. در ماه‌های اخیر تولیدات عراق و روسیه رشد داشت. بنابراین حفظ سطح تولیدات کنونی ابهاماتی در مورد اثرگذاری این توافق برای بازگشت تعادل را رقم زده است. آمار مثبت تجاری چین نیز خوش‌بینی‌ها نسبت به تقاضای دومین مصرف‌کننده نفت را تقویت کرد. افزایش حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا می‌تواند بر نفت اثرگذار باشد.



بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا