افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت صنعت پتروشیمی در سال جاری

افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت صنعت پتروشیمی در سال جاری

وزیر نفت گفت: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی امسال ۲۵ درصد اضافه خواهد شد.

 

بیژن زنگنه در آیین افتتاحیه دهمین نمایشگاه ایران‌پلاست اظهار داشت: شاید مهمترین بخش سیاست‌های اقتصادی مقاومتی در حوزه کاری ما، کاهش خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش باشد و نمایشگاه دهم نیز در شرایطی برگزار می‌شود که تحریم‌های تحمیلی برداشته شده و در موقعیت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هستیم.
وی با اشاره به جهش مهم صنعت پتروشیمی در دولت اصلاحات گفت: تولید محصولات پتروشیمی که سال 76 ارزش آن به یک میلیارد دلار بالغ می‌شد، امروز 20 میلیارد دلار است و با اجرای طرح‌های در دست تکمیل، سال 1400 ارزش تولیدات پتروشیمی ایران بیش از 40 میلیارد دلار خواهد بود.
وزیر نفت‌ مهمترین نیاز صنعت پتروشیمی را تأمین مطمئن و درازمدت خوراک کافی با قیمت رقابتی دانست و گفت: با تلاشی که در این سالها شد، از نظر تأمین خوراک گاز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار داریم، تأمین اتان نیز در وضعیت خوبی است و ال‌پی‌جی و پروپان کافی نیز تولید می‌کنیم.
وی افزود: در عین حال، ان‌جی‌ال‌های متعددی نیز داریم که اجرای آنها با تغییر سیاست‌ها به بخش خصوصی و خصولتی واگذار شده است، چنانچه بیدبلند و ان‌ال‌های 3100، 3200 و 1700 را واگذار کرده‌ایم.
زنگنه ادامه داد: پتروشیمی یک صنعت سرمایه‌بر است و منابع عظیم مالی نیاز دارد که به همین دلیل ما به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری خارجی در قالب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و فاینانس نیاز داریم.
وی با بیان اینکه به فناوری پیشرفته هم نیاز داریم، گفت: برای سرمایه‌گذاری در الفین‌ها و دیگر صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت می‌کنم و تأکید ما به طور کلی بر تولیدات با ارزش بر پایه الفین‌ها است.
وزیر نفت ادامه داد: ما از تبدیل گاز طبیعی و متانول به پروپیلن حمایت می‌کنیم و علاقمند هستیم 6 یا 7 عضو پتروشیمی با زنجیره ارزش کامل برای تولید پروپیلن در اختیار داشته باشیم.
زنگنه با اشاره به تغییر وظایف شرکت ملی پتروشیمی گفت: شرکت ملی پتروشیمی در ساختار جدید، تولید دانش فنی به خصوص در بخش‌های اولویت‌دار مانند ام‌پی‌تی را در دستورکار دارد و برای ایجاد زیرساخت برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی تلاش می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه امسال سال ویژه‌ای برای صنعت پتروشیمی خواهد بود، گفت: امسال واحدهای بزرگی به تولید می‌رسند که از جمله آنها می‌توان به پتروشیمی دوم پردیس برای تولید اوره و آمونیاک و واحد جدید پتروشیمی مرودشت برای تولید اوره و آمونیاک هریک به ظرفیت 1.7 میلیون تن، پتروشیمی کاوه برای تولید 2.5 میلیون تن متانول، پتروشیمی‌های مهاباد، کردستان و لرستان برای تولید پلی‌اتیلن، اتیلن‌گلایکول مراورید به ظرفیت 500 هزار تن، فاز دوم کاویان با ظرفیت یک میلیون تن اتیلن و پلی‌‌استایرن‌های انتخاب، تخت جمشید و دالاهو اشاره کرد که با بهره‌برداری از این واحدها، ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران 20 تا 25 درصد افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: همچنین نیاز به ایجاد یک سازمان رگلاتوری برای پتروشیمی را در دولت احساس می‌کنیم که به تضمین رقابت و تخریب نکردن واحدها علیه هم کمک خواهد کرد.
زنگنه ادامه داد: سیاست دیگر ما کمک به بزرگ شدن اندازه بازیگران اصلی در صنعت پتروشیمی است چنان که در شرایطی که همه دنیا به سمت بزرگ شدن می‌رود، کوچک کردن ام‌پی‌تی شرکت ملی پتروشیمی و پراکنده کردن واحدها توجیه‌پذیر نیست.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا