افخمي‌راد: توانمندسازي بخش خصوصي اولويت‌ پسابرجام است/معاون وزير خارجه هلند: برقراري ارتباط بانكي با ايران گام اول ماست

افخمي‌راد: توانمندسازي بخش خصوصي اولويت‌ پسابرجام است/معاون وزير خارجه هلند: برقراري ارتباط بانكي با ايران گام اول ماست

تهران- ايرنا- رئيس سازمان توسعه تجارت ايران در ديدار با معاون وزير خارجه هلند گفت: اكنون بعد از برداشته شدن تحريم‌ها شرايط خوبي براي تجارت با ايران فراهم شده است؛ از اين رو تقويت بخش خصوصي و توانمندسازي بنگاه‌هاي تجاري براي موفقيت در مذاكرات خارجي از اولويت‌هاي نخست ماست.

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه تجارت، ولي‌الله افخمي‌راد در ديدار با «مارتين ون‌دن‌برگ» معاون وزير امور خارجه هلند كه در صدر يك هيات تجاري 30 نفره به تهران آمده است، گفت: تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران سبب فرصت‌سوزي در بخش‌هاي مختلف شده است اما اكنون با رفع نسبي اين تحريم‌ها، كشورهاي مختلف براي همكاري‌هاي تجاري روانه ايران شده‌اند و لازم است براي استفاده حداكثري از وضعيت موجود، بخش خصوصي تقويت و آماده مذاكرات شود.
وي با اشاره به تحريم‌هاي اقتصادي ايران اظهار داشت: مشكلاتي به‌ويژه در ارتباطات بانكي با كشورهاي ديگر داشته‌ايم و اكنون در تلاشيم فضايي را ايجاد كنيم كه اين موانع رفع شود؛ ضمن اينكه در زمينه برقراري روابط تجاري نيز ضعف‌هايي داريم زيرا بخش خصوصي ما به دليل تحريم‌هاي سخت چند سال اخير آمادگي لازم را براي استفاده از فضاي پس از برجام نداشته است.
وي تاكيد كرد: بخش خصوصي ايران بايد بخش‌هاي مختلف خود را براي مذاكره با طرف‌هاي تجاري بروز كند و به علوم و فنون تجاري روز مجهز شود.
افخمي‌راد با بيان اينكه سال گذشته سال بسيار پركاري براي سازمان توسعه تجارت بود، يادآورشد: پارسال هيأت‌هاي تجاري زيادي را از نقاط مختلف جهان ميزباني كرده‌ايم و بارها علاقه‌مندي براي گسترش حجم تجارت با كشورهاي ديگر از سوي مسئولان ايراني مطرح شده است.
رئيس سازمان توسعه تجارت با اشاره به پيشرفت‌ها صنعتي هلند و آشنا بودن ايراني‌ها با برندهاي اين كشور افزود: سال گذشته حجم تجارت ايران و هلند 650 ميليون دلار بود كه بيش از 600 ميليون دلار آن را واردات ايران از هلند و 40 ميليون دلار آن را صادرات ايران به هلند تشكيل مي‌داد؛ اين رقم متناسب با توانايي‌هاي دو طرف نيست و بايد براي افزايش آن برنامه‌ريزي كرد.
وي پيشنهاد كرد كه شركت‌هاي بزرگ هلندي در ايران به صورت سرمايه‌گذاري مستقيم و يا سرمايه‌گذاري مشترك فعاليت كنند و يا در قالب ساير فعاليت‌هاي تجاري با طرف‌هاي ايراني كار كنند.
وي با تاكيد بر بازدهي بالاي سرمايه‌گذاري در ايران اضافه كرد: شركت‌هاي خارجي بايد كشورمان را قطب منطقه در توليد و صادرات بدانند و با اين تفكر به ايران بياييند كه ايران در منطقه‌اي است كه به جمعيت 400 ميليوني اطرافش به راحتي دسترسي دارد و به لحاظ سياسي امن است؛ همين عوامل انجام فعاليت‌هاي اقتصادي در ايران را سودآور مي‌كند.
افخمي‌راد در تشريح مزيت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران، گفت: در ايران سرمايه‌گذاران از معافيت‌هاي مالياتي خوبي برخوردارند و حتي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي از شرايط بهتري بهره‌مندند زيرا اين مناطق نياز به اخذ ويزا ندارد و شركت‌هاي خارجي به راحتي مي‌توانند در آنجا فعاليت كنند؛ بانك‌هاي خارجي نيز مي‌تواند به راحتي شعب خود را داير كنند و مجوزهاي راه‌اندازي شركت در حداقل زمان ممكن براي فعالان اقتصادي صادر مي‌شود.
رئيس سازمان توسعه تجارت با تاكيد بر سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي زيربنايي افزود: سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي ايران بازدهي بالايي دارد و بازگشت سرمايه به سرعت صورت مي‌گيرد، ما آمادگي داريم در همه بخش‌ها پارتنرهاي خوبي را به شركت‌هاي هلندي معرفي كنيم.
وي خاطرنشان كرد: براي بهبود هرچه بهتر شرايط سرمايه‌گذاري در ايران، در سازمان توسعه تجارت تلاش كرده‌ايم كه تغييرات در قوانين و مقررات تجاري در حداقل ممكن باشد ضمن اينكه طبق قانون نظام وارداتي خود را با ابزار تعرفه به كنترل درآوريم.
وي در پايان بر حمايت موثر هلند براي تسريع در عضويت ايران به سازمان تجارت جهاني تاكيد كرد.

** معاون وزير خارجه هلند: برقراري روابط بانكي گام نخست ماست
در ادامه اين جلسه «مارتين ون‌دن‌برگ» معاون وزير امور خارجه هلند بر عزم دولت كشورش براي برقراري روابط تجاري با ايران تاكيد كرد و افزود: گام نخست ما تلاش براي ايجاد ارتباط مستقيم و مفيد بانك‌هاي هلندي با بانك‌هاي ايراني است تا از اين مسير روابط تجاري در بخش‌هاي ديگر تسهيل شود.
وي خاطرنشان كرد: ما به گسترش تجارت با ايران علاقه‌منديم اما رفع موانع و مشكلات تجاري زمان‌بر و نيازمند صبر است.
معاون وزير امور خارجه هلند تاكيد كرد: ما آمادگي داريم كه در بخش زيرساخت‌هاي ايران سرمايه‌گذاري مشترك انجام دهيم و با همكاري بنگاه‌هاي ايراني توليد مشترك داشته باشيم.
وي افزود: استقبال گسترده شركت‌هاي اروپايي براي همكاري با ايران سيگنال مثبتي براي مشاركت بنگاه‌هاي هلندي در تهران است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا