جزئيات تفاهمات معدني ايران با ايتاليا و قزاقستان

جزئيات تفاهمات معدني ايران با ايتاليا و قزاقستان

گروه معادن - در پي حضور مقامات و هيات هاي تجاري کشورهاي ايتاليا و قزاقستان در ايران و سفرهاي پيشين رئيس جمهوري به اين کشورها تفاهماتي در حوزه معدن و صنايع معدني با هيات هاي تجاري اين دو کشور حاصل شده که رئيس هيات عامل ايميدرو جزئيات آن را تشريح کرد.

به گزارش ماین نیوز، مهدي کرباسيان، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت درباره تفاهمات ايميدرو با هيات تجاري قزاقستان اظهار کرد: ايران و قزاقستان از گذشته رابطه دوستي نزديکي با هم داشتند و منافع مشترکي نيز با هم دارند.

وي با بيان اينکه قزاقستان نياز به راه دريايي دارد و کشور ما هم پتانسيل و امکانات وسيعي از نظر منابع طبيعي دارد، ادامه داد: پس از سفر رئيس جمهوري در حدود دو سال پيش و پس از آن سفر من و خود آقاي نعمت زاده تفاهم هاي خوبي در حوزه معدن و صنايع معدني با قزاقستان انجام شد. رئيس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران با اشاره به خاص بودن قزاقستان در حوزه معدن گفت: تمام مواد معدني شناخته شده در دنيا و به اصطلاح جدول مندليف در قزاقستان وجود دارد و در همين راستا قرار شده شرکت مشترک معدني بين ايميدرو و اين کشور ايجاد شده و همکاري را از اين طريق ادامه دهيم. وي با بيان اينکه شرکت معدني ايميدرو در قزاقستان ايجاد شده است، ادامه داد: در رابطه با شناخت معادن خوب عمل کرده ايم و در همين مدت توانسته ايم دو معدن ارزشمند روي و سنگ آهن را شناسايي کرده و بخش خصوصي اگر علاقه مند شود آنها را در اين پروژه مشارکت دهيم.

کرباسيان با بيان اينکه به دنبال فرآوري سنگ آهن تا مرحله گندله در قزاقستان هستيم، اظهار کرد: قرار شده به صورت مشترک در اين کشور فرآوري سنگ آهن تا مرحله گندله انجام گيرد و پس از آن اين گندله از طريق راه آهن به فولاد اترک در استان گلستان که بخش خصوصي براي ساخت آن اعلام آمادگي کرده منتقل شود. رئيس هيات عامل ايميدرو با اشاره به تفاهمات در حوزه روي نيز گفت: فرآوري اين ماده نيز قرار است در قزاقستان انجام و نيازهاي کشور از اين طريق برآورده شود. در عين حال ما به دنبال اين هستيم که درصد خوبي از بازار صادراتي را نيز در اختيار بگيريم.

وي همچنين درباره همکاري هاي معدني ايران و ايتاليا بيان کرد: سفر رئيس جمهوري به اين کشور بسيار پربار و خوب بود و با توجه به اينکه همکاري شرکت هاي ايراني با ايتاليايي ها به ويژه در بخش دولتي در زمان تحريم به طور کامل قطع شده بود پس از برجام تفاهم هايي در زمينه فولاد و آلومينيوم با اين کشور حاصل شد. کرباسيان افزود: در بخش فولاد تفاهم شده بود که شرکت مشترکي در چابهار با سرمايه گذاري 60 درصد از سوي ايتاليا و 40 درصد از سوي ايران تشکيل شود و تا سقف دو ميليارد دلار سرمايه گذاري در اين شرکت انجام گيرد.

به گفته رئيس هيات عامل ايميدرو، اين امکان وجود دارد که علاوه بر شرکت هاي ايراني و ايتاليايي ساير شرکت هاي اروپايي بتوانند از مرحله سنگ آهن تا مرحله پاياني فولاد در اين شرکت سرمايه گذاري کنند. کرباسيان با بيان اينکه طرح توسعه شرکت فولاد مبارکه در بندرعباس و افزايش ظرفيت فولاد هرمزگان به سه ميليون تن نيز در راستاي همين تفاهمات در حال پيگيري است، اظهار کرد: مرحله تکميلي فولاد سفيددشت که از طرح هاي هفت گانه فولادي است نيز در بخش مناقصه محدود است و کارهاي فاينانس آن در بخش تامين مالي انجام شده و يک شرکت ايتاليايي نيز در اين زمينه اعلام آمادگي کرده است. وي گفت: يک شرکت مشاوره فرانسوي نيز در اين زمينه وارد شده و ظرف چهار ماه گزارش خواهد داد و پس از آن ما وارد بخش مناقصه مي شويم که شرکت هاي ايتاليايي نيز مي توانند در اين مورد همکاري کنند.

همچنين به گزارش «ايرنا» معاون برنامه ريزي و توانمندي ايميدرو اعلام کرد: ايتاليا و ايران به صورت مشترک در بخش صنايع معدني تا 2/ 6 ميليارد يورو سرمايه گذاري مي کنند. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، امير خرمي شاد با بيان اين مطلب و با اشاره به اينکه سفر سال گذشته رئيس جمهوري ايران به ايتاليا، زمينه ساز دور جديدي از همکاري ها بين تهران و رم را به دنبال داشت، اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده در اين سفر، امضاي تفاهم نامه تاسيس شرکت مشترک ميان ايميدرو و شرکت دانيلي (DANIELI) در ايران (60 درصد سهام مربوط به طرف ايتاليايي و 40 درصد مربوط به ايميدرو)، بود که اين شرکت با نام معدني و فلزي ايران و ايتاليا ثبت شده و مقدمات آن در حال انجام است و براي اجراي طرح هاي کنسانتره، گندله و آهن اسفنجي به ظرفيت 5/ 6 ميليون تن فعاليت خواهد کرد.

وي تصريح کرد: گزارش کار فعاليت شرکت ياد شده پس از نهايي شدن، مطالعه فني و مالي آن انجام و سرمايه گذاري با توجه به ظرفيت آن آغاز مي شود. خرمي شاد، تفاهم همکاري با شرکت هاي ايتاليايي «دانيلي» و «فاتا» را براي اجراي طرح هاي زنجيره آلومينيوم تا مرحله شمش از ديگر برنامه هاي تهران و رم بر شمرد و تصريح کرد: اين طرح ها با ظرفيت 350 هزار تن و نيز صنايع جانبي آن شامل بيلت، سيم و کابل، فويل، ورق قوطي و ورق آلومينيومي خودرو در مجموع به ارزش 73/ 1 ميليارد يورو است. علاوه بر آن، ساخت نيروگاه برق 900 مگاواتي مربوط به اين مجموعه از ديگر برنامه هاي پيش رو است.وي ادامه داد: طرح هاي ياد شده در مسير گسترش فعاليت در چارچوب اقتصاد مقاومتي صورت مي گيرد و انتظار مي رود اسناد مربوط به اين همکاري در ماه جاري يا ارديبهشت ماه، تکميل و فعاليت آغاز شود.

همچنين پيش بيني مي شود شرکت معدني و فلزي ايران و ايتاليا در بخشي از سرمايه گذاري مربوط به طرح زنجيره آلومينيوم (1.73 ميليارد يورو) مشارکت کند که در اين حوزه کارها از سوي ايميدرو سازماندهي و هدايت مي شود؛ در واقع ثبت شرکت مشترک و سرمايه گذاري مستقيم خارجي در اين بخش (فلزي و غيرفلزي) صورت مي گيرد. معاون برنامه ريزي و توانمندي ايميدرو خاطرنشان ساخت: برخي فاينانس ها که مورد تفاهم با شرکت اس.ام.اس اينسه (SMS INNSE) و فولاد مبارکه براي توسعه فولاد هرمزگان صورت گرفته، در واقع از پوشش بيمه ساچه ايتاليا برخوردار است.

وي ادامه داد: توسعه نورد گرم فولاد مبارکه، ريخته گري و نورد فولاد سپيد دشت (چهارمحال وبختياري) و توسعه فولاد هرمزگان به همراه طرح توليد لوله هاي فولادي بدون درز به ارزش کل يک ميليارد يورو پيش بيني شده است.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا