رئیس اتاق ایران:ایتالیا درتلاش برای حضور موثر دربازار ایران است

رئیس اتاق ایران:ایتالیا درتلاش برای حضور موثر دربازار ایران است

تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران ضمن اشاره به تمایل بسیار شركت های ایتالیایی برای حضور در بازار ایران، از تلاش نخست وزیر این كشور برای حذف موانع كاری و تامین منابع مالی پروژه ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محسن جلال پور امروز (چهارشنبه) در نشست تجاری ایران و ایتالیا در محل اتاق ایران افزود: شاهد آن هستیم كه شخص نخست وزیر ایتالیا (متئو رنتزی) در مورد تامین منابع مالی، حذف موانع ارتباطات بانكی و تحقق پوشش بیمه صادرات به طور موثر تلاش كردند نه فقط اعضای دولت بلكه ساختارهای مالی و اعتباری كشور ایتالیا را به عرصه بیاورند.
متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا دیروز(سه شنبه) در صدر هیات 250 نفره سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد.
وی افزود: از این نظر باید گفت عملكرد دولت ایتالیا برای استفاده از فرصت بزرگ بازار ایران، از بیشتر دولت‌های اروپایی بهتر بوده است. شكی نیست فرصت‌های متنوع و بزرگ بازار 80 میلیونی و حوزه نفوذ چند صد میلیون نفری ایران در منطقه، توجه همه شركت های جهانی را جلب كرده است. اما این علاقه تا زمانی كه بسترهای لازم مالی، اعتباری، بیمه‌ای و حقوقی از سوی دولت‌های طرفین آماده نشود، در واقع نمی‌تواند به قراردادهای بزرگ و پرسود تبدیل شود كه در دو كشور ایجاد اشتغال و تحرك اقتصادی كند.
جلال پور معتقد است، سیاست نخست وزیر ایتالیا در تمركز در این حوزه سبب خواهد شد شركت‌های ایتالیایی سهم بزرگ‌تری از فرصت‌های اشتغال و تولید ثروت را برای مردم ایتالیا به ارمغان ببرند.
رئیس اتاق ایران افزود: هنوز بسیاری از مشكلات در این عرصه حل نشده و باید این سیاست كارگشا همچنان در اولویت برنامه‌های دولت ایتالیا باقی بماند.
وی گفت، من از طرف بخش خصوصی ایران و بنگاه‌های ایرانی از این سیاست دولت ایتالیا تشكر می‌كنم و خواستار تداوم آن هستم.
وی با اشاره به امضای قراردادهای دو جانبه روز گذشته ایران و ایتالیا گفت: در نشست امروز نیز 12 سند دیگر امضا می‌شود؛ اینها غالبا اسناد عملیاتی نهایی هستند كه اجازه می‌دهد عملا كار دو طرف روی زمین شروع شود. این مساله نشان می‌دهد اعزام هیات‌های عالیرتبه به ایران و سفر هیات بزرگ اقتصادی ایران به رم در جهت درستی حركت كرده و ثمرهای خوبی داشته است.
جلال پور افزود: به‌عنوان كسی كه در دو سال گذشته از نزدیك در صحنه توسعه روابط اقتصادی دو كشور حضور دارم، بر این باورم كه آنچه تا به امروز عمل كردیم در مقابل فرصت‌هایی كه كار دو اقتصاد بزرگ ایران و ایتالیا می‌تواند برای بنگاه‌های ما ایجاد كند، تنها قدمی كوچك از راهی طولانی است.
وی افزود: ساختار اقتصادی دو كشور نشان می‌دهد می توانیم در عرصه‌های متنوع همكاری‌های متعددی داشته باشیم، این نه تنها وظیفه دولت‌هاست كه بسترهای لازم را فراهم كنند و نه تنها وظیفه بنگاه‌هاست كه با جدیت فرآیند شناسایی بازار را تا عقد قرارداد پیگیری كنند بلكه سازمان‌های بالادستی بخش خصوصی هم موظفند با رویكردی جدی و حرفه‌ای برای این روند بسترسازی كنند.
رئیس اتاق ایران گفت: من و همتای ایتالیایی‌ام در این موضوع تفاهم داریم كه ما هم تلاش‌هایمان را برای ارتقای روابط اقتصادی دو ملت بزرگ ایران و ایتالیا تجدید كنیم.
نشست تجاری ایران و ایتالیا صبح امروز با حضور متئو رنتزی نخست وزیر ایتالیا و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در محل اتاق ایران آغاز به كار كرد.
در این نشست تجاری، مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سفیر ایتالیا در تهران، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، ولی‌الله افخمی‌راد رئیس سازمان توسعه تجارت و محسن جلال پور رئیس اتاق ایران حضور دارند.
همچنین قرار است بعدازظهر امروز، فعالان اقتصادی از بنگاه های ایرانی و ایتالیایی دو نشست برگزار كنند.
یكی از جلسات مربوط به صنعت است؛ فعالان اقتصادی دو كشور در حوزه های نفت و گاز، برق و نیرگاه، فولاد، منسوجات و مد، خودرو، پیمانكاری پروژه های بزرگ، شهرسازی و معماری، مخابرات، صنعت ریلی، فرودگاه سازی، كشتیرانی، پالایشگاه و پتروشیمی با یكدیگر مذاكره خواهند كرد.
ایتالیا در سال های نه چندان دور، نخستین شریك تجاری ایران شناخته می شد و ارزش مبادلات دو كشور در آن سالها به ركورد 7.5 میلیارد یورو در سال رسیده بود كه این رقم در سال های اخیر در نتیجه تحریم به 1.4 میلیارد یورو كاهش یافت.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا