کارشناسان تحلیل کردند:

دلایل کاهش قیمت طلا در سال 2015 و پیش بینی قیمت ها در سال 2016

دلایل کاهش قیمت طلا در سال 2015 و پیش بینی قیمت ها در سال 2016

تحلیلگران با اعلام دلایل کاهش قیمت طلا در سال میلادی گذشته، ۲۰۱۶ را سال احیای طلا در بازارهای جهانی می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، براساس مقاله‌ای که در سایت اکونومیک تایمز منتشر شده ، این سئوال مطرح شده که قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده به کدام سو خواهد رفت؟ این پرسشی است که فعالان بازار در پی پاسخ آن هستند. برهمین اساس، ابتدا باید بازار طلا در سال ۲۰۱۵ میلادی را بررسی کرد و سپس از آینده بازار جهانی سخن گفت.

قیمت این فلز زرد در سال ۲۰۱۵ روندی نزولی داشت. چندین علت برای این روند نزولی برشمرده می‌شود. یکی از علت‌های این کاهش قیمت، آن بود که ترس از رکود در بزرگترین اقتصاد دنیا یعنی آمریکا تا حدودی از بین رفت. توافق هسته‌ای ایران نیز موجب شد تا درگیری و مشاجره در منطقه خلیج فارس تا اندازه‌ای کمتر شود که این امر در افت قیمت طلا بی‌تأثیر نبوده است.

تقاضای این فلز گرانقیمت از چین نیز کمتر شد و از طرفی دیگر دلار آمریکا هم قدرت گرفت. با کم شدن نرخ تورم در آمریکا، اروپا، و ژاپن سرمایه‌گذاران نیز تمایلی به خرید طلا از خود نشان ندادند. علاوه بر این، بانک‌های مرکزی مخصوصاً در کشورهای در حال ظهور، کمتر طلا خریدند.

همه این عوامل و برخی عوامل دیگر موجب شدند که نرخ هر اونس طلا از رقمی حدود ۱۲۰۰ دلار در ژانویه ۲۰۱۵ به زیر ۱۱۰۰ دلار در ژانویۀ ۲۰۱۶ برسد اما این نوسانات در سال ۲۰۱۶ چطور شده است؟

قیمت جهانی هر اونس طلا در سال ۲۰۱۶ میلادی روند افزایشی به خود گرفته و از چند هفته قبل تاکنون به صورت تدریجی در حال افزایش است به طوری که هم اکنون نرخ آن به ۱۲۶۰ دلار رسیده است.

سایت «گلد پردیکشن» گزارش داده علت افزایش اخیر قیمت جهانی طلا را باید در ضعیف شدن دلار آمریکا در مقابل ارزهای دیگر جستجو کرد. همچنین افزایش قیمت طلا دلیل دیگری هم داشته و آن این بوده که فدرال رزرو آمریکا در مورد نرخ بهره رویکرد محتاطانه‌ای را اتخاذ کرده است. معمولاً این نرخ بهره بالاست که موجب می‌شود قیمت طلا نزولی باشد.

در حال حاضر تقاضا برای طلا در بازارهای در حال ظهور همچون چین مشاهده می‌شود. البته عرضه کم طلا نیز موجب افزایش قیمت این فلز زرد شده است.

در همین حال، «جان پین» تحلیلگر ارشد بازار در دانیل تردینگ به سایت «وال استریت ژورنال» می‌گوید: «ما سه ماه بسیار خوبی را تجربه کردیم. از ماه قبل تا به الان تغییر زیادی وجود نداشته است. اما من تصور می‌کنم که این روند همچنان ادامه یابد.»

قیمت جهانی هر اونس طلا از کمتر از ۱۰۸۰ دلار در ژانویه ۲۰۱۶ به مرز ۱۲۶۰ دلار در حال حاضر رسیده است.

انتهای پیام
 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا