عرضه ۱۰۰درصد قراضه راه‌آهن در بورس کالا

عرضه ۱۰۰درصد قراضه راه‌آهن در بورس کالا

عرضه قراضه در بورس کالا مزایای بسیاری دارد. کارشناسان معتقدند، با پذیرش قراضه‌های فلزی و آهن در تالار فرعی بورس کالا، فرآیند زنجیره تولید تکمیل خواهد شد زیرا این میزان آهن و فلز می‌تواند بار دیگر در این زنجیره قرار بگیرد و دوباره به فولاد قابل استفاده تبدیل شود و در کارخانه‌ها به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار گیرد.

این معاملات در گذشته به‌طور معمول با برگزاری مزایده انجام می‌شد و قراضه‌ها از این طریق به فروش می‌رسید اما عرضه این محصولات در تابلوی بورس کالا موجب کشف نرخ صحیح قیمتی خواهد شد. 
راه‌آهن ایران یکی از بزرگترین عرضه‌کنندگان قراضه فلزی در کشور است، که این امکان را پیدا کرده تا همه قراضه‌ها را به صورت یکجا و با قیمت مناسب به فروش برساند. با توجه به آنکه قیمت‌ها در بورس کالا شفاف است، از این رو شرکت‌های فولادی نیز می‌توانند با اطمینان بیشتری به خریداری مواد اولیه خود بپردازند.

 


عرضه ۱۰۰درصد قراضه راه‌آهن در بورس کالا
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با شروع عرضه قراضه آهن در تالار فرعی بورس کالای ایران، روند معاملات این محصول از برگزاری مزایده و فرآیندهای طولانی‌مدت به چند روز کاری کاهش یافته و از همه مهم‌تر معاملات قراضه آهن شفاف شده است. 
به گزارش استیل یاران به نقل از سنا، محسن پورسید آقایی با ابراز رضایت از معاملات قراضه آهن این شرکت در بورس کالای ایران گفت: معاملات قراضه در بورس کالا راضی‌کننده است به طوری‌که همه روند معاملات شفاف شده و حجم مطلوبی قراضه بدون برگزاری تشریفات مزایده و در مدت کوتاهی مورد معامله قرار می‌گیرد. 
وی با اشاره به اینکه شفافیت معاملاتی بورس کالا باعث شده بحث‌های پشت‌پرده‌ای در معاملات قراضه آهن به کلی کنار رود و گامی مثبت در راستای شفافیت و سلامت اقتصادی برداشته شود، بیان کرد: شفافیت قیمت، کوتاه‌شدن سیکل اداری در روند مزایده‌ها، از بین رفتن محدودیت در خرید و استاندارد بودن محصولات از ویژگی‌های بورس کالاست که وجود چنین مقرراتی به نفع خریدار و فروشنده است، چراکه طرفین از کیفیت و کمیت محصولات اطمینان خواهند داشت. 
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز حتی یک تن قراضه آهن شرکت راه‌آهن خارج از بورس کالا عرضه نمی‌شود و ۱۰۰درصد محصولات ما به دلیل مزیت‌های بورس کالا راهی این بازار می‌شود؛ به تبع همه خریداران ما نیز به بورس می‌آیند. 
به گفته وی، اقدام راه‌آهن در عرضه آهن قراضه و ضایعات راه‌آهن از طریق بورس کالا یکی از اقدامات منحصر به فرد این شرکت به‌عنوان یکی از مجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی بوده است. 
مدیرعامل راه‌آهن گفت: عرضه ضایعات و آهن قراضه راه‌آهن در بورس کالا ادامه خواهد یافت و امیدواریم سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها به منظور حرکت به سمت شفافیت و اقتصاد آزاد برای حضور در این بازار ترغیب شوند.

 


قراضه؛ کالای استراتژیک
یکی از کارشناسان فلزات نیز معتقد است، قراضه آهن در همه کشورها ازجمله ایران به‌عنوان یک کالای استراتژیک به شمار می‌آید. 
محمدحسین بابالو در گفت‌وگو با صمت با اشاره به اینکه فرآیند تولید اصلی قراضه انجام شده، بیان کرد: آهن قراضه محصولی است که از حالت ماده معدنی به محصول نهایی تبدیل شده و با یک عملیات حرارتی می‌تواند به کالایی نو تغییر شکل پیدا کند بنابراین جزو کالاهای اساسی محسوب می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه راه‌آهن همیشه در حال نوسازی و بهینه‌سازی است، بیان کرد: قراضه‌های راه‌آهن که شامل لکوموتیو، واگن و ریل در ابعاد بسیار بزرگ و با وزن زیاد است، در نتیجه می‌تواند تامین‌کننده بسیار مهم قراضه محسوب شود و از سوی دیگر قراضه‌های این شرکت از نوع سنگین و مرغوب است و در نتیجه از قیمت بالاتری برخوردار است و مانند قراضه‌های ساختمانی زنگ‌زده و نامرغوب نیست. بابالو با اشاره به اینکه بازار قراضه در کشور مغفول است، بیان کرد: اطلاعات واقعی این بازار در اختیار نیست هرچند همه خریداران سعی می‌کنند اطلاعات خود را شفاف کنند اما همواره این بازار با ابهاماتی روبه‌رو بوده است. بنابراین ورود این محصولات به بورس کالا موجب کاهش و سپس از بین رفتن ابهامات در این بازار خواهد شد. 
وی با اشاره به اینکه حضور راه‌آهن به‌عنوان یکی از عرضه‌کنندگان اصلی در بورس کالا برای کل بازار قراضه مفید خواهد بود، اظهار کرد: معاملات شفاف در بازار قراضه موجب می‌شود دیگر عرضه‌کنندگان نیز به این بازار شفاف وارد شوند و به عبارت دیگر شرکت راه‌آهن سنگ بنایی برای عرضه قراضه‌های شرکت‌های مختلف در بورس کالا به‌شمار آید. 
بابالو در پایان بیان کرد: اگر حجم معاملات قراضه آهن در بورس کالا افزایش یابد، شفافیت در این بازار بسیار افزایش خواهد یافت.

 


شفافیت در بازار
در همین رابطه مدیر واحد کالایی شرکت کارگزاری راهنمای سرمایه‌گذاران به راه‌اندازی تالار فرعی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این تالار و عرضه قراضه‌های راه‌آهن در آن، کالاهایی که از استاندارد معاملاتی برخوردار نیستند نیز می‌توانند در آن معامله شوند. 
سیاوش سعیدی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از قراضه آهن از سوی شرکت‌های تولیدکننده آهن‌آلات و فولادسازی خریداری می‌شود، اظهار کرد: عرضه آهن قراضه در بورس کالا موجب می‌شود این مواد دوباره در چرخه تولید قرار بگیرند. 
وی به مزایای عرضه این مواد در بورس کالا اشاره کرد و گفت: شفافیت قیمتی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های عرضه این نوع محصولات در بورس کالا به شمار می‌آید و به این ترتیب مصرف‌کنندگان اطمینان حاصل می‌کنند که در قیمت معین و مناسبی قراضه‌ها را خریداری می‌کنند. 
سعیدی نقش مصرف ضایعات فلزی در فولادسازی‌ها را بسیار مهم دانست و بیان کرد: از آنجایی که کارخانه‌های فولادسازی در کشور فعالیت می‌کنند، در نتیجه می‌توانند از این قراضه‌ها برای تولیدات خود استفاده کنند اما به دلیل آنکه زنجیره فولاد در کشور ما اندکی ضعف دارد و کامل نیست، نمی‌توانیم از ضایعات فلزی به بهترین شکل استفاده کنیم. 
وی به حجم زیاد ضایعات قراضه فلزی در کشور اشاره کرد و افزود: در کشور ما قراضه آهن بسیاری وجود دارد که می‌توانند دوباره در چرخه تولیدات قرار بگیرند و فولادسازان از آنها استفاده کنند که از آن جمله می‌توان به قراضه‌های خودروهای فرسوده اشاره کرد.


سخن آخر... 
ضایعات در کشور از استانداردها و کیفیت‌های متفاوتی برخوردار هستند اما قیمت مرجع برای آنها وجود ندارد. بنابراین بورس کالا به‌عنوان مرجع قیمت‌گذاری این ضایعات می‌تواند بسیار مناسب عمل کند. به این ترتیب با معامله قراضه آهن در بورس کالا، خریداران و فروشندگان در یک مکان به معامله می‌پردازند، در نتیجه واسطه‌ها حذف می‌شوند و قیمت تمام‌شده آنها کاهش می‌یابد. 
از سوی دیگر اگر معاملات از طریق بورس کالا انجام شود، خریداران از دریافت به‌موقع بارهای خود اطمینان پیدا می‌کنند و فروشندگان نیز مطمئن هستند که در زمان مقرر پول خود را دریافت می‌کنند و معاملات به‌صورت مدون، قانونمند و شفاف انجام خواهد شد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا