گزارش ایسنا از جدیدترین گام برای از سرگیری سوآپ

گزارش ایسنا از جدیدترین گام برای از سرگیری سوآپ

پس از پیشنهاد روسیه به ایران برای سوآپ گاز و نفت خام، اکنون مذاکره با یک شرکت روسی برای آغاز سوآپ نفت خام آغاز شده و در صورت به نتیجه رسیدن این مذاکرات، سوآپ نفت خام پس از پنج سال مجددا از سر گرفته می شود البته برخی مسوولا وزارت نفت بر این باورند که از سرگیری سوآپ پس لغو تحریم ها عملی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وزیر انرژی روسیه که اخیرا به ایران سفر کرده بود در گفت و گویی از پیشنهاد شرکت نفتی گازپروم تحت یک قرار‌داد سوآپ، برای عرضه گاز طبیعی به ایران خبر داده و گفته بود که قرار‌داد‌های مشابهی در بخش نفت نیز بین روسیه و ایران تحت بررسی است.

در این باره امیر حسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از سفر یک شرکت بزرگ روسی به ایران برای مذاکره درباره سوآپ نفت خام، فرآورده نفتی و گاز خبر داده و گفته که این هیات به زودی وارد تهران می شوند.

بر اساس این گزارش در صورتی که این مذاکرات به نتیجه برسد ایران پس از گذشت پنج سال از توقف سوآپ نفت خام و از دست دادن بازار خود در این بخش مجددا سوآپر خواهد شد.

البته در این باره پیش تر سید محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت، گفته بود که احیای مجدد سوآپ منوط به لغو تحریم هاست و در صورت راه اندازی سوآپ شرکت نفت این کار را انجام خواهد داد.

وی همچنین اعلام کرده بود که درسوآپ باید نفت از شمال کشور دریافت شود و در جنوب کشور به فروش برسد، با توجه به اینکه خریداران نفت در دنیا به دلیل تحریم ها از خرید نفت ایران منع شده اند، به طور طبیعی برای سوآپ مشکل وجود خواهد داشت.

طرح سوآپ نفت که در سال 1376 دردولت اصلاحات و زمانی که بیژن زنگنه سکان وزارت نفت را در دست داشت، کلید خورده بود، در خرداد 1389 و در دولت دهم متوقف شد.

در برنامه سوآپ نفت، ایران با استفاده از تاسیسات نکا، نفت را در دریای خزر خریداری می‌کرد و به مصرف داخلی می‌رساند و در مقابل، با استفاده از امتیاز دسترسی به آب‌های آزاد، معادل نفت خریداری‌شده در مرزهای شمالی، آن را در مرزهای جنوبی به فروش می‌رساند. بر اساس قراردادی که ایران با چهار شرکت بین‌المللی منعقد کرده بود، به ازای هر بشکه نفت خام که در خلیج فارس به مشتریان این شرکت‌ها تحویل می‌شد، حدود یک دلار به ایران می‌رسید؛ به طوری که رقم این تجارت در سال‌های اوج خود به بیش از 130 هزار بشکه در روز رسید و در نتیجه تاسیسات نفتی نکا و خطوط انتقال متناسب با این ظرفیت افزایش یافت.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا