فعال بخش خصوصي:

700 ميليون دلارصدور خدمات فني ومهندسي صنعت آبفا/ديپلماسي فعال لازمه توسعه صادرات است

700 ميليون دلارصدور خدمات فني ومهندسي صنعت آبفا/ديپلماسي فعال لازمه توسعه صادرات است

تهران- ايرنا- دبير انجمن صنفي شركت هاي صنعت آب و فاضلاب از صادرات نزديك به 700 ميليون دلار خدمات فني و مهندسي در اين صنعت در سه سال گذشته خبر داد و ديپلماسي فعال سياسي را لازمه اصلي صادرات دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، بهرام فياضي امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران گفت: بخش خصوصي با توجه به ضعف جايگاه رسمي و قانوني در كشور، همواره طفيلي دولت بوده و بر اين اساس، برنامه هاي خود را متناسب با سياست هاي دولت ها پيش برده است.
وي تصريح كرد: امروز بنگاه هاي فعال صنعت آب و برق كشور در حوزه هاي توليدي و پيمانكاري، در خوشبينانه ترين حالت تنها با 20 تا 30 درصد ظرفيت خود كار مي كنند كه نشان دهنده كمبود منابع مالي و پويانبودن شركت ها است.
به گفته فياضي، درصد عمده اي از شركت هاي خصوصي رو به اضمحلال رفته و بويژه از سال 1390 تاكنون، شركت هاي بزرگ صنعت آب و فاضلاب تعديل نيرو داشته اند.
وي افزود: امروز شاهديم عمده پروژه هاي مرتبط با اين صنعت با كمبود اعتبار مواجه اند. يك آمار سرانگشتي نشان مي دهد نزديك به 70 درصد پروژه هاي واگذار شده مشكل منابع اعتباري دارند.
دبير انجمن صنفي شركت هاي صنعت آب و فاضلاب يادآور شد: پارسال و به گفته مديرعامل آبفاي كشور، فقط 35 درصد منابع اعتباري صنعت آب و فاضلاب تخصيص يافت.
وي گفت: نزديك به 700 ميليون دلار صادرات خدمات فني و مهندسي در سه سال گذشته در اين صنعت انجام شده، اما كليد كار در اين قسمت به روابط فعال سياسي گره خورده است و اگر ديپلماسي محكم نباشد، خارجي ها نيزاز حضور شركت هاي ايراني استقبال نمي كنند.
فياضي خاطرنشان كرد: عمده فعاليت هاي صادرات خدمات فني و مهندسي اين صنعت در سال هاي گذشته با كشور عراق بود، اما با وجود مشكلات امنيتي و جنگ در اين كشور، اكثر پروژه ها با مشكلات اساسي مواجه شده است و مطالبات زيادي از طرف هاي عراقي داريم.
وي بيان داشت: پارسال و با همراهي دولت، شركت هاي ايراني فعال در كشور عراق از وامي بهره مند شدند كه در بهبود اوضاع آنها تاثير خوبي بر جاي گذاشت.
دبير انجمن صنفي شركت هاي صنعت آب و فاضلاب همچنين درباره نگاه شركت ها به فعاليت در خارج كشور در فضاي كنوني اقتصاد داخلي، گفت: ريشه شركت هاي ايراني در داخل كشور است و اگر در داخل با مشكل مواجه باشيم، حتي در فعاليت هاي خارج از ايران نيز با مشكل مواجه خواهيم شد.
وي محدوديت بازارهاي خارجي، مشكلات بانكي و نقل و انتقال پول، اعمال تحريم ها و ضعف روابط سياسي و ديپلماتيك در برخي حوزه ها را از مشكلات موجود فعاليت اين شركت ها برشمرد.

** مشكلات اوراق خزانه اسلامي و مشاركت
اين فعال اقتصادي در ادامه به اقدام دولت براي توزيع اوراق خزانه اسلامي و اوراق مشاركت در بين شركت ها اشاره كرد و گفت: توزيع اين اوراق براي شركت هايي كه از حداقلي از نقدينگي برخوردار بوده و براي پرداخت بدهي هاي خود مشكلات كمتري داشتند، فقط مثمر ثمر بود.
وي اضافه كرد: سال گذشته 10 هزار ميليارد ريال از اين اوراق براي توزيع در بين شركت هاي تابعه وزارت نيرو اختصاص يافت، اما سخت بودن نقدشوندگي آنها، نرخ بالاي تنزيل اوراق (از 22 تا 30 درصد) و پذيرفته نشدن اين اوراق به عنوان وثيقه توسط كارفرماها، از جمله مشكلات اساسي آنها است.
پيشتر معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي ظرفيت صادرات خدمات فني و مهندسي كشور در بخش برق را ساليانه 30 ميليارد دلار برآورد و اعلام كرده بود اين ظرفيت را مي توان جايگزين درآمدهاي صادرات نفت و گاز كرد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا