انتقال دانش ساخت هواپیما از رم به یزد/پرواز هواپیمای ساخت ایران در 30 ماه آینده

انتقال دانش ساخت هواپیما از رم به یزد/پرواز هواپیمای ساخت ایران در 30 ماه آینده

یزد - مدیرعامل شركت دانش بنیان توسعه پرواز یزد گفت: كارخانه باسابقه تكنام (tecnam) ایتالیا برای نخستین بار با عقد قردادی 24 ماهه به ارزش 30 میلیون یورو دانش ساخت هواپیما را به این شركت یزدی واگذار كرده و تا 30 ماه آینده هواپیماهای ساخت ایران در آسمان كشورمان به پرواز در خواهد آمد.

سیدعبدالرضا حسینی نسب روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: بر اساس این قرارداد كه از تیر ماه امسال اجرا می شود كارخانه ایتالیایی در مدت 24 ماه دانش فنی ساخت هواپیماهای كم سرنشین دو تا 12 نفره را در اختیار شركت توسعه پروار یزد قرار می دهد و نخستین كارخانه تولید هواپیما در خاورمیانه در یزد راه اندازی و محصولات آن به 15 كشور صادر خواهد شد.
وی خاطر نشان كرد: اجرای این قرارداد كه بهمن سال گذشته در سفر رئیس جمهوری به ایتالیا و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید مانع خروج ارز با حجم بسیار زیاد برای خرید قطعات و هواپیماهای آموزشی نظامی و غیر نظامی می شود و خرید پیشرفته ترین هواپیمای دنیا بدون خروج ارز، گمرك و هزینه زیاد حمل و نقل هواپیما امكان پذیر خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینكه تمام آلیاژهای تولید هواپیما از سالها پیش در كشورمان موجود است قیمت تمام شده انواع محصول ها نسبت به مشابه آن در اروپا برای كشورمان ٣٠ درصد كاهش می یابد و مهمتر از همه اینكه ایران به طور كامل صاحب دانش فنی تولید هواپیما خواهد شد.
مدیرعامل شركت دانش بنیان توسعه پرواز یزد اظهار كرد: بر اساس قرارداد منعقد شده علاوه بر اعزام نیروی متخصص از ایران به اروپا برای آموزش، یك هواپیما نیز در این مدت (24 ماه) به صورت كاملاً مجزا با طراحی مشترك متخصصان شركت توسعه پرواز یزد و تكنام ایتالیا با نامی ایرانی در كشورمان تولید می شود.
وی با بیان اینكه انعقاد چنین قراردادی در خاورمیانه بی سابقه است، افزود: چشم انداز شركت توسعه پرواز یزد تا ١٠ ساله تولید هواپیماهای ٥٠ تا ٧٠ نفره از طریق انتقال دانش است.
حسینی نسب گفت: فعالیت شركت توسعه پرواز یزد از سال 1391 با سرمایه گذاری 18 میلیارد ریال و با خرید دو فروند هواپیما، ساخت آشیانه و تمامی امكانات كمك آموزشی به منظور آموزش خلبانی در فرودگاه بین المللی شهید صدوقی آغاز شد و طی دو سال فعالیت نزدیك به 25 نفر گواهینامه دریافت كردند.
وی با اشاره به مشكلاتی كه گریبانگیر این شركت در روند كار آموزش و خدمات دهی فنی به هواپیماها شده بود، افزود: درخصوص قطعات، لوازم و موارد مصرفی مورد نیاز هواپیماهای آموزشی با مشكل عمده مواجه بودیم و هزینه های زیادی متحمل شدیم.
** دو اختراعی كه توسعه پرواز را دانش بنیان كرد
این نخبه یزدی با اشاره به همكاری شماری از نخبگان این استان با شركت توسعه پرواز برای رفع مشكلات این شركت خاطر نشان كرد: ثبت دو اختراع شامل پمپ سوخت رسان و ژنراتور برق سبب شد اوایل سال 1394 به شركت دانش بنیان تبدیل شویم؛ این اختراع ها اكنون به تولید انبوه رسیده و دیگر استاها و نیروهای نظامی كشور نیز از آن بهره مند می شود.
حسینی نسب با بیان اینكه شركت های سازنده هواپیما در اروپا به دنبال سوختهای ارزان قیمت از جمله بنزین سوپر رفته اند كه استهلاك هواپیما را نیز تا 80 درصد كاهش می دهد، افزود: دستگاه اختراع شده در شركت توسعه پرواز یزد به گونه ای است كه با هوای فشرده سوخت را از مخزن به هواپیما منتقل می كند.
** آغاز مذاكره با شركت ایتالیایی
مدیرعامل شركت توسعه پرواز یزد گفت: پس از این اختراع ها به دنبال قطعات مهمتر رفتیم و در این راستا با شركت تكنام (tecnam) بزرگترین كارخانه سازنده هواپیمای 2 تا 12 نفره در دنیا مذاكراه هایی انجام دادیم.
'این كارخانه ایتالیایی از سال 1946 به ساخت هواپیماهای مختلف روی آورده و از سال 2003 رتبه نخست فروش دنیا از جمله بازار آمریكا را به خود اختصاص داده، به طوری كه حتی شركتی را نیز در فلوریدا آمریكا تاسیس كرده است.'
حسینی نسب با اشاره به فروش فراوان محصولات كارخانه تكنام به ایران در 10 سال اخیر افزود: با این كارخانه مكاتبه ها و مذاكره هایی انجام دادیم و آنها با كسب اطلاعات مورد نیاز، توان شركت را سنجیدند و در نخستین ملاقات موافقت كتبی خود مبنی بر انتقال دانش به كشورمان بر اساس درخواست مطرح شده را اعلام كردند.
وی خاطر نشان كرد: فعالیت های شركت توسعه پرواز یزد برای كسب دانش ساخت هواپیما در ایران با توجه به بند 6 ابلاغیه رهبر معظم انقلاب در سال 1394 مبنی بر اهتمام به انتقال دانش و تكنولوژی صورت گرفته است.
** اظهارات طعنه آمیز برخی بزرگان صنعت هوایی
این نخبه یزدی گفت: برخی از بزرگان صنعت هوایی كشور پس از اطلاع از اهداف و برنامه های شركت توسعه پرواز یزد به ما اعلام كردند كه كارخانه تكنام ایتالیا حتی پاسخ ایمیل شما را نخواهد داد چه برسد به اینكه دانش خود را در اختیارتان قرار دهد؛ با این حال مذاكرات را با این شركت نامدار آغاز كردیم كه با استقبال طرف مقابل مواجه شد.
وی با بیان اینكه اكنون 100 فروند از محصولات شركت تكنام در آسمان ایران پرواز می كند، افزود: این كارخانه پیش از این درخواست های متعددی از كشورهای مختلف از جمله ایران برای خرید دانش ساخت هواپیما داشته كه به همه آنها پاسخ منفی داده بود.
مدیرعامل شركت توسعه پرواز یزد با بیان اینكه همه مذاكره ها تا زمان عقد قرارداد محرمانه پیش رفت، اظهار كرد: پس از امضای تفاهم‌نامه برای دریافت مجوز اقدام كرده و توانستیم برای نخستین بار در كشور مجوز احداث كارخانه هواپیماسازی را از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت كنیم.
حسینی نسب نبود قطعات هواپیماهای آموزشی، استهلاك سریع آنها و نبود هواپیماهای جدید در كشور را از مشكلات آموزش خلبانی در ایران عنوان كرد و افزود: هواپیماهایی كه قرار است در ایران ساخته شود به طور كامل آموزش های نظامی و غیرنظامی را پوشش می دهد و دیگر هیچ نیازی برای خرید هواپیما به منظور آموزش نخواهد بود.
وی با اشاره به نبود ایرتاكسی (تاكسی هوایی) و تاخیرهای طولانی مدت پرواز هواپیماها در ایران تصریح كرد: در صورتی كه ایرلاین های كشورمان از هواپیماهای كم سرنشین استفاده كنند هزینه های آنها در هواپیماهای بزرگ تا 30 درصد كاهش می یابد.
این نخبه یزدی كه در سفر بهمن سال گذشته حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری به ایتالیا حضور داشته است، گفت: با توجه به اینكه شركت دانش بنیان توسعه پرواز یزد درخصوص دانش فنی ساخت هواپیما اقدامات و تحقیقات بزرگی را انجام داده و زمینه كاری آن متناسب با تولید در كشور بوده از بین 400 شركت، جزو 21 شركت منتخب در سفر رئیس جمهوری به ایتالیا قرار گرفت و قرارداد 30 میلیون یورویی با شركت تكنام در این سفر به امضا رسید.
** راه اندازی نخستین مركز توسعه و رشد علوم و فنون هوایی در یزد
حسینی نسب با اشاره به نشست اخیر خود با سیدمحمدرضا سیدحسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد گفت: معاون استاندار در این نشست با تاكید بر توجه ویژه مسئولان استان به شركت های دانش بنیان، به درخواست واگذاری 100 هكتار زمین در اسرع وقت برای اجرای طرح های این شركت و راه اندازی نخستین مركز توسعه و رشد علوم و فنون هوایی كشور در یزد وقت قول مساعد داد.
وی با بیان اینكه كارخانه هواپیماسازی توسعه پرواز یزد برای 270 نفر شغل ایجاد خواهد كرد، خاطر نشان كرد: صنعت هوافضا، های تك و بدون آلودگی و مصرف آب است و امیدواریم با حمایت مسئولان استان یزد و كشور بتوانیم به زودی دانش تولید هواپیما را بومی سازی كنیم.
مدیرعامل شركت دانش بنیان توسعه پرواز با اشاره به برنامه ریزی این شركت برای واگذاری بخشی از سهام به مردم استان یزد، از نخبگان و فارغ التحصلان رشته های هوافضا و تعمیر و نگهداری برای همكاری دعوت به عمل آورد.
استان یزد با جمعیت یك میلیون و 70 هزار نفر در فاصله 620 كیلومتری تهران پایتخت ایران قرار گرفته و با استان های اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و كرمان همجوار است.
این استان با دارا بودن ظرفیت های فراوان و موقعیت راهبردی و ممتاز از مهم ترین قطب های سرمایه گذاری در بخش های میراث فرهنگی، گردشگری، صنعت و معدن، حمل و نقل، توسعه آموزش عالی، آموزش و پرورش، پزشكی و توریسم درمانی محسوب می شود.
یزد نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان است و با عناوینی از جمله شهر بادگیرها، شهر كار و كاریز و كاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا