غروب زرد رسانه ها در عصرضد اطلاعات

غروب زرد رسانه ها در عصرضد اطلاعات

خبرگزاری خبرآنلاین در یادداشت روز دوشنبه نوشت: بسیاری دنیای امروز را عصر اطلاعات می دانند اما تجربه این چند ساله نشان داده است كه اینترنت در كنار همه مزایایی كه دارد،دیگر رسانه ها را به سمت غروبی زرد رنگ كشانده است.

در این یادداشت به قلم هادی معیری‌نژاد آمده است: اما چرا غروب زرد رنگ؟ حقیقت این است كه دنیای مجازی با تمام جذابیت هایش ، از فیس بوك تلگرام گرفته تا توئیتر و دیگر ابزارهای ارتباط اجتماعی ، دیگر رسانه های نوشتاری و دیداری چون روزنامه ها، تلویزیون و سینما را چنان به چالش كشیده است كه این رسانه ها اجبارا در رقابت با این رقیب جوان از ماهیت خود تهی شده و هرچه بیشتر رو به محصولات رقابتی تر كه از قضا در عالم مطبوعات زرد نامیده می شوند و به طور عمومی بیانگر مفهوم ابتذال هستند ، آورده اند.
شكی نیست كه در سالیان اخیر اگر با نگاهی موشكافانه به محصولات فرهنگی چه در داخل كشور و چه در خارج كشور بنگریم نوعی مخاطب محوری افراطی را می بینیم كه معمولا از عنصر حقیقت تهی است . در واقع این حقیقت است كه در كشاكش این رقابت فنا شده است .
از انبوه فیلمهای فانتزی و تخیلی در سینمای هالیوود كه گاه افسانه های كهن را دوباره با روایت های تخیلی تر بازنمایی می كنند تا انبوه مجلات و روزنامه های بی خاصیت كه منتظرند هنرپیشه ای یا ورزشكاری از همسر خود جدا شده یا در اینستاگرام خود عكس همسر احتمالیش را در حالی كه در غروب محو می شوند بگذارد تا تیتر جنجالی فردا جور شود.
همه این ابتذال حاكم بر رسانه ها حاصل جویست كه اینترنت در كنار تمام مزایایش در عصر اطلاعات پدید آورده و می رود تا این عصر را به عصر ضد اطلاعات بدل كند.
از چنین فضایی دیگر بخشهای جامعه نیز ملهم می شوند ؛بیراه نیست اگر ادعا كنیم این عصر ضد اطلاعات موجبات بروز پوپولیسم در عالم سیاست و ابتذال و روزمرگی در حیات اجتماعی و مصرف زدگی افراطی و غیر تولیدی در اقتصادهای اكثر كشورهای جهان شده است.
ظهور دونالد ترامپ و سیاهه پرو پیمانی از سیاستمداران پوپولیست در اقصی نقاط جهان كه می دانند مردم دیگر واقعا عقلشان به چشمشان و گوششان است و می شود آنها را با وعده ها پوچ فریفت موید این نظر است كه ابتذال حاكم بر رسانه ها تا چه حد می تواند حیات آینده جامعه جهانی را تهدید كند.
در كشور ما سقوط تاسف آور تیراژ كتاب و رسانه های مكتوب ارزشمند كه حاضر نمی شوند تن به ابتذال بدهند سالهاست كه شاهد مثال خوبی شده است.
اما نكته تاسف بار تر این است كه مناسبات در هم تنیده جهانی آنقدر در هم پیچیده و غیر قابل پیش بینی است كه به جرات می توان گفت در آینده این فضای تقلیل در آگاهی های عمومی و ابتذال اطلاعاتی بیشتر از این تشدید شده و اینترنت با همه گیری و گستردگی اش سبب رواج نوعی سهل انگاری و عدم وسواس در انتخاب منابع اطلاعاتی افراد شود.
در چنین فضایی اگر شخصی شعری از صائب تبریزی را به نام فروغ فرخزاد در وبلاگش یا فیس بوكش منتشر كند بسیاری آن را می پذیرند و آن را برای یكدیگر فوروارد می كنند.
و این در مورد تمامی علوم و معارف از پزشكی گرفته تا ستاره شناسی صدق پیدا می كندو حقیقت تنها قربانی عصریست كه قرار بود عدالت را در دریافت اطلاعات حقیقی به ارمغان بیاورد اما ابتذال و غروب زرد رنگ رسانه ها را به یادگار گذاشته است.
منبع: خبرگزاری خبرآنلاین
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا