مهمترين نتيجه برجام بازگرداندن رونق اقتصادي

مهمترين نتيجه برجام بازگرداندن رونق اقتصادي

تهران - ايرنا - علي بيگدلي كارشناس روابط بين الملل روز دوشنبه در گفت وگو با پايگاه اينترنتي اميد هسته اي ايرانيان گفت:آشكار است كه مهمترين نتيجه برجام بازگرداندن رونق اقتصادي به ايران است. رونق اقتصادي در سايه اختلاف عميق سياسي قطعاً بدست نخواهد آمد. در حقيقت اختلافات سياسي شديد در هر كشوري پالس هاي منفي را به سمت فعالان اقتصادي خواهد فرستاد.

اين رسانه نوشت: اظهارات رئيس جمهور در مراسم روز فناوري هسته اي مبني بر محدود بودن فرصت استفاده از برجام وهشدار او در خصوص از دست رفتن اين فرصت انعكاس رسانه اي گسترده اي پيدا كرد.
بيگدلي در خصوص محدوديت فرصت استفاده از برجام گفت: در تحليل اين سخنان رئيس جمهور ابتدا مي بايست به سراغ شرايطي رفت كه به دليل آن مهمترين مقام اجرايي كشور مجبور به بيان اين سخنان شده است.
واقعيت اين است كه برجام فرصت تازه اي براي كشورمان و در حقيقت پنجره اي تازه براي اقتصاد و سياست ايران محسوب مي شود كه باز نشدن آن به طور قطع به زيان كل نظام خواهد بود.
اين كارشناس روابط بين الملل در ادامه افزود: در تحليل موانع مربوط به اجراي برجام مي توان مشكلات را در سه سطح بيان نمود. مشكلات سياسي داخل كشور، شرايط منطقه و خراب كاري هاي جريان افراطي در داخل آمريكا .
بيگدلي در خصوص مسائل داخلي مرتبط با برجام گفت: آشكار است كه مهمترين نتيجه برجام بازگرداندن رونق اقتصادي به ايران است. رونق اقتصادي در سايه اختلاف عميق سياسي قطعاً بدست نخواهد آمد. در حقيقت اختلافات سياسي در هر كشوري پالس هاي منفي را به سمت فعالين اقتصادي خواهد فرستاد.
وي در ادامه افزود: فعاليت اقتصادي در شرايط ناپايدار سياسي چه در عرصه داخلي و چه در عرصه خارجي ميسر نيست. در حقيقت بايد گفت كه برقراري ثبات سياسي پيش زمينه برخورداري از ثبات اقتصادي است.از اين رو لازم است كه مسئولين به جاي كشمكش سياسي در مورد ماهيت برجام با اتحاد و يك دلي زمينه استفاده از مواهب آن را براي كشور مهيا سازند.
اين كارشناس روابط بين الملل در ادامه گفت: از سوي ديگر گذر از شرايط خطير كنوني بسيار وابسته به رفتارهاي هوشمندانه در سياست خارجي است. در دنياي امروز كشوري از توانايي براي نقش آفريني موثر در معادلات بين المللي برخوردار است كه مبادلات اقتصادي او با با ساير كشور ها به سطحي قابل قبول رسيده باشد.
از اين رو بايد گفت كه اين استدلال كه كشور ما براي پيشرفت و دستيابي به توسعه بي نياز از روابط خوب و گسترده اقتصادي با ساير كشورهاست قطعا استدلالي غلط است.
منبع: پايگاه اينترنتي اميد هسته اي ايرانيان
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا