روزنامه نگار يوناني: آمريكا نگران از دست دادن فرصت حضور در بازار ايران است

روزنامه نگار يوناني: آمريكا نگران از دست دادن فرصت حضور در بازار ايران است

آتن- ايرنا- روزنامه نگار و تحليلگير يوناني گفت: اظهارات ضد ايراني اخير برخي مقام هاي آمريكا نشانه نگراني و ضعف اين كشور از ادامه ناكامي براي حضور در بازار پر سود ايران و عقب ماندن از كشورهاي اروپايي است.

«خريستس خليجاس» تحليلگر و پژوهشگر يوناني امروز (دوشنبه) در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ايرنا ضمن اشاره به اظهارات برخي مقام هاي آمريكايي در باره برجام گفت: اين ادعاها تاثيري بر سياست هاي اصولي و مستقل جمهوري اسلامي ايران براي حفظ حقوق خود ندارد.
وي با تاكيد بر بي تاثير بودن تحريم هايي كه غرب با فشار آمريكا پس از پيروزي انقلاب اسلامي اعمال كرده است، افزود: ايران با سياست مستقل متكي به دانش بومي با وجود تحريم ها توانست به پيشرفته ترين علوم و فنون دست يابد كه دانش هسته اي و برسميت شناخته شدن آن در سطح بين المللي و حتي توسط كشورهاي غربي حاكي ازخلل ناپذيري اراده جمهوري اسلامي براي توسعه و رشد صنايع و اقتصاد مي باشد.
خليجاس گفت: غرب بويژه آمريكا خوب آگاه شده اند كه تهران حتي زير فشارتحريم هاي غير منطقي به قدرتي منطقه اي و فرا منطقه اي مبدل شده است و بايد با ايران قدرتمند فقط از راه همكاري و دوستي و احترام متقابل وارد گفت و گو شد.
تحليلگر يوناني تصريح كرد: آمريكائي ها و غربي ها مي دانند كه ملت و رهبران جمهوري اسلامي ايران براساس فرهنگ غني خود زور را از هيچ قدرتي نخواهند پذيرفت.
خليجياس در ادامه با اشاره به مشكلاتي كه غرب به سركردگي آمريكا در چندين كشور منطقه خاورميانه و آفريقا همچون سوريه، افغانستان، عراق و ليبي به راه انداخته اند، گفت: گروه هاي تروريستي با حمايت كشورهاي غربي و چند كشور عربي بحران هاي بزرگي در سوريه و ديگر كشورهاي منطقه ايجاد كرده اند و اكنون كشورهاي حامي تروريست ها براي رهايي از اين بن بست خود ساخته به جمهوري اسلامي ايران به عنوان يكي ازكشورهاي قدرتمند منطقه كه هميشه درراه ايجاد و صلح تلاش مي نمايد، نيازمندند.
وي ادامه داد: غرب در گذشته تحت هيچ شرايطي خواستارخاتمه درگيري هاي سوريه و ديگر كشورها نبودند و به همين خاطر هيچ اقدام موثري در اين راستا انجام ندادند ولي با گرفتار شدن در پيامدهاي اين اقدام ها، حركت سيل پناهجويان به كشورهاي غربي، مشكلات مالي و آغاز اقدامات تروريستي در كشورهاي اروپايي، به اين نتيجه رسيدند كه بايد به رويكرد معيارهاي دو گانه درباره كشورهاي ديگر پايان دهند.
خليجياس نويسنده كتاب اسلام سياسي و چندين كتاب درباره اوضاع خاورميانه در ادامه با ارزشمند خواندن نقش كاربردي ديپلماسي جمهوري اسلامي ايران در ايجاد صلح و ثبات منطقه اي، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران هميشه در ايجاد صلح و ثبات منطقه موثر بوده است، ولي كشورهاي غربي به علت اينكه تمايلي به حل بحران سوريه نداشتند با حضور تهران در مذاكرات سوريه مخالفت مي كردند كه اكنون به علت شكست سياست هاي خود، از اين امر استقبال مي كنند.
تحليلگر يوناني گفت: در زمان حاضر كه كشورهاي غربي با چالش هاي جدي در منطقه بويژه سوريه مواجهند، به واقعيت ضرورت همكاري با جمهوري اسلامي ايران اعتراف كرده اند.
وي ادامه داد: غرب با ايجاد بحران در كشورهاي سوريه، عراق، افغانستان و ليبي باعث شد، تعداد زيادي از شهروندان اين كشورها راهي اروپا شوند و كشورهاي غربي اكنون با مشكلات جدي روبرو شده اند.
وي با تاكيد بر ضرورت حل بحران هاي منطقه و جهان از طريق گفت وگو، تصريح كرد: غرب در دهه هاي اخير به جاي مذاكره و احترام به خواسته ملت هاي ديگر، براي تامين منافع نامشروع خود به تنش آفريني دامن زد ولي اكنون به نظر مي رسد حداقل در ظاهر محبور شده بايد به حقوق ديگران احترام بگذارد، زيرا دريافته ملت ها ديگر مانند گذشته تسليم زياده خواهي غرب نمي شوند.
خليجياس در پايان ايجاد صلح و ثبات در منطقه حساس خاورميانه را به نفع همه كشورهاي جهان قلمداد كرد و گفت: اميدوارم غرب به سركردگي آمريكا از برخورد دوگانه با مسايل بين المللي دست بردارد و با احترام گذاشتن به حقوق ديگر ملت ها، زمينه ايجاد صلح و ثبات را فراهم كند تا همزمان با كاهش تنش ها زمينه رشد اقتصادي و زندگي مسالمت آميز بين ملت ها فراهم شود.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا