گزارش بورس پرس از دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه:

نکات مهم رئیس سازمان و معاون وزیر / خبرخوش به کارگزاران + حواشی جالب

نکات مهم رئیس سازمان و معاون وزیر / خبرخوش به کارگزاران + حواشی جالب

رئیس سازمان بورس با اعلام نکاتی درباره کارگزاران، بازدهی بورس و تامین 150 هزار میلیارد تومانی، خبر خوشی به کارگزاران داد. معاون وزیر اقتصاد نیز از برنامه های جدید در بازار سرمایه و عرضه 57 هزار میلیارد تومان اوراق خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، گردهمایی بزرگ مدیران ارشد و مسئولان بازار سرمایه دیروز به میزبانی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و به مناسبت آغاز سال نو برگزار شد و طی آن ضمن فراهم شدن امکانی برای دید و بازدیدهای نورزوی، نکاتی از سوی رئیس سازمان بورس و معاون وزیر اقتصاد مطرح و به برخی مسائل و مشکلات بازار سرمایه پرداخته شد.

چند حاشیه و نکته جالب

- قبل از شروع این جلسه ، مهمترین نکته حاشیه ایی مربوط به تکذیبه رسمی خودرو ایران درباره خرید 17 سهام این شرکت بود و اکثر فعالان در این باره صحبت می کردند.

- علاوه بر این برخی حاضرین با اشاره به طرح دوباره شایعه تغییرات مدیریتی نهاد ناظر، معتقدند بودند نباید تغییراتی در این حوزه رخ دهد. برخی هم از تمدید حکم هیات مدیره کنونی سازمان بورس توسط شورای عالی بورس سخن می گفتند.

- قبل از شروع این جلسه ، برخی متولیان، نگران عدم حضور محمد فطانت بودند ولی وی به موقع در بین مدیران حاضر شد. در این میان شاپور محمدی که باید در کنار فطانت سخنرانی می کرد، با تاخیر حضور یافت و نکاتی را در مورد لایحه بودجه ، سرمایه گذاران خارجی و جایگاه بازار سرمایه و ... مطرح کرد و در جلسه پرسش و پاسخ به سئوالات پاسخ داد.

- استقبال از این جلسه به حدی بود که یکی از مدیران خوش ذوق شرکت های کارگزاری به شوخی گفت: کانون کارگزاران می تواند برای چنین جلسه ایی بیلیت بفروشد!!!

- از دیگر نکات جالب این نشست سه ساعته، پیگیری برخی مطالبات صنعت کارگزاری از سوی میرصانعی دبیرکانون کارگزاران و برخی مدیران شرکت های کارگزاری بود. 

- مصطفی مهماندار حقیقی عضو شورای عالی بورس به عنوان اولین سئوال کننده از رئیس سازمان بورس خواست تا در سال جدید ارتباط بیشتری با کارگزاران برقرار شود. فطانت هم در پاسخ اعلام کرد درهای سازمان بورس همواره به روی کارگزاران باز است. فطانت همچنین به طنز گفت کانون برگزاری این جلسه را فراموش کرده بود که با واکنش خندان میرصانعی مبنی بر شروع هماهنگی ها از دو هفته قبل از سال گذشته همراه شد.

- در این جلسه اعضای شورای عالی بورس، مدیران سازمان بورس، شرکت های بورس تهران، بورس کالا، بورس انرژی، فرابورس ایران، سپرده گذاری مرکزی، مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران،، شرکت های کارگزاری، سرمایه گذاری، تامین سرمایه،سبدگردان، مشاور سرمایه گذاری، اطلاع رسانی و خدمات بورس، پردازشگر اطلاعات مالی و... حضور داشتند.

مشکلات کنونی کارگزاران از زبان دبیر کانون

در ابتدای این جلسه روح الله میرصانعى دبیر کل کانون کارگزاران بورس ، مهمترین مطالبات و دغدغه های شرکت های کارگزاری را نظارت های موازی، مشکلات تخفیف و و رتبه بندی، مباحث مالیاتی به خصوص مالیات بر ارزش افزوده و معاملات اعتباری کارگزاران اعلام کرد. 

وی ضمن درخواست از سازمان بورس برای حل این مسائل، ابراز امیدواری کرد در سال جدید با همکاری های بیشتر سازمان و کارگزاری ها دستاوردهای مثبتى حاصل شود.

اظهارات رئیس سازمان بورس درباره کارگزاران، بازدهی بورس و تامین مالی

محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه به برپایی جلسات سالانه کانون کارگزاران با ارکان بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: مفهوم حضور مسوولان در میان کارگزاران این است که کارگزاران معتمدان مردم هستند و مردم به دلیل همین اعتماد و بدون کمترین دغدغه ای اموال خود را در اختیار کارگزاران قرار می دهند.

وی افزود: بین ٥٠٠ نهاد مالی فعال بازار سرمایه، کارگزاران در راس قله اعتماد هستند. این اعتماد بدون همکاری کارگزاری ها و سازمان بورس و وضع مقررات حاصل نمی شد. قطعا وجود یک نهاد ناظر و قانون گذار اعتماد جامعه به بازار سرمایه و کارگزاران را رقم زده است.

این مقام مسئول با اشاره به شرایط سخت سال گذشته بازار سرمایه گفت: سال 94 سال سختی برای اقتصاد کشور بود. بسیاری از عوامل اثر گذار مانند قیمت های جهانی نفت و کالاهای اساسی، بازار سهام را دچار مشکل کردند . این خود عامل رکود در صنایع و به تبع آن در بازار سرمایه بود اما در این میان بورس های پیشرفته هم از این مساله در امان نبودند. در سال گذشته و جاری میلادی با وجود اینکه در منطقه و جهان، بورس ها با کاهش های سهمگین مواجه بودند اما بورس ما بازدهی قابل قبولی از خود بر جای گذاشته که این مهم مرهون تلاش مدیران در بخش های مختلف بازار سرمایه و علاوه بر حمایت دولت است.

فطانت با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با تمام قدرت و توان پشتیبان اقتصاد مقاومتی است، گفت: اقتدار اقتصادی هر کشوری منوط به آن است که منابع به خوبی تجهیز و تخصیص داده شود. در این میان نیز بازار سرمایه به عنوان محرک اصلی رشد و توسعه اقتصادی هر کشوری محسوب می شود.

وی بعد از تشریح نقشه استراتژی بازار سرمایه برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی گفت: با ورود 18 شرکت جدید در سال گذشته، 18 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار سرمایه اضافه شد. همچنین در برابر افزایش سرمایه 31 هزار و 100 میلیارد تومانی ناشران، 13 هزار و 800 میلیارد تومان تامین مالی دیگر از طریق ابزارهای متعدد مالی مانند اوراق بدهی، صکوک، سلف موازی استاندارد، اوراق مشارکت شهرداری ها و بانک ها، اوراق خزانه اسلامی و... صورت گرفت.

وی افزود: از سوی دیگر سال گذشته و از طریق صندوق های سرمایه گذاری، 61 هزار میلیارد تومان منابع جمع آوری شد که معادل منابع چندین بانک است. با این همه و با احتساب ارزش 4.7 هزار میلیارد تومانی اوراق تسهیلات مسکن و خانه دار شدن 110 هزار نفر ، طی سال گذشته بیش از 105 هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد.

برنامه های جدید برای تحول اساسی در بازار سرمایه

شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد نیز با اشاره به تلاش های بسیار سال گذشته برای رشد بازار سرمایه که مهمترین آن مقررات زدایی و حذف قوانین زائد بود، اظهار داشت: بین ٥٠ یا به تعبیری ٧٠ مجوز زاید بازار سرمایه حذف و ساده سازى شد. براین اساس برای فعالیت در بورس کالا تنها یک مجوز صادر خواهد شد. برخی از این مجوز ها بیش از ١٦ امضا نیاز داشت و زمان بسیارى صرف دریافت آنها می شد.

وی با بیان اینکه ٢٨ آیین نامه و دو اساسنامه و چند دستورالعمل درحوزه قوانین کلان اقتصادی تدوین شده ،تسهیل فرآیندها در بازار سرمایه را یکی از سیاست های سازمان بورس دانست و ابراز امیدواری کرد این روند در سال جاری تداوم یابد.

این مقام مسئول، بازار سرمایه را شفاف ترین حوزه اقتصادی دانست و گفت: در بازارسرمایه تخلفات مالی و سوء استفاده و همچنین ریسک های عملیاتی و تجاری در پایین ترین میزان قرار دارد که ناشی از تلاش ارکان و فعالان آن طی سال های اخیر است. بر همین اساس گسترش و شکل گیری بازار بدهی به عنوان یک تحول بسیار بزرگ آغاز شده است. این درحالی است که تا کنون اقتصاد ما با اهرم صفر همراه بود اما با شکل گیری بازار بدهی به عنوان یک اهرم اقتصادی می توان شاهد رشد اقتصادی بود.

به گفته محمدی فعال تر شدن بازار بدهی در لایحه بودجه ٩٥ گنجانده و بر توسعه بازار بدهی تاکید شده و یکی از موارد مورد توجه رییس جمهور تامین مالی بیشتر از طریق بازار بدهی است. در این میان حجم بازار بدهی هم اکنون پایین است اما این ظرفیت وجود دارد که با تلاش سازمان بورس، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، حجم بازار بدهی گسترده شود تا این مساله حلقه اتصال بازار پول و سرمایه باشد.

عرضه اوراق 57 هزار میلیارد تومانی در بازار بدهی

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با اشاره به تصویب کلیات بودجه سال 95 در مجلس ، گفت: در لایحه بودجه 5 هزار میلیارد تومان اوراق بهادار از سوی وزارت نفت، ١٠ هزار میلیارد تومان توسط شرکت های وابسته به وزارتخانه ها، ١٠ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه زیر یک سال و برای اولین بار، 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت دولت به صورت مستقیم، 7 هزار میلیارد تومان اوراق شهرداری ها و سازمان های وابسته، 7500 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی یک تا سه ساله و 12500 میلیارد تومان اوراق تسویه خزانه  سال جاری پیش بینی شده که به بزرگ شدن بازار بدهی کمک قابل توجهی می کند.

چشم انداز بازار سرمایه

محمدی درباره چشم انداز بازار سرمایه هم گفت: در ماه های اخیر و با توجه به توافق برجام، بازار رشد خوبی را سپری کرده و در ادامه هم چشم انداز مثبت ارزیابی می شود. این درحالی است که با تقویت منابع صندوق تثبیت بازار سرمایه می توان وضعیت خوبی را در بورس مشاهده کرد.

خبر خوش رئیس سازمان بورس به کارگزاران

در ادامه این جلسه سئوالات و نکاتی از سوی حاضرین مطرح شد و رئیس سازمان بورس خبری خوش به کارگزاران داد و گفت: حذف تخفیف های کارگزاران برای تعامل با مشتریان مصوب شده و ماه جاری ابلاغ می شود. بنابراین کانون کارگزاران باید بر حسن اجرای این مصوبه نظارت داشته باشد و موارد مغایرت را به سازمان بورس ارسال کند.

فطانت درباره خواسته دبیر کل کانون کارگزاران و یکی دو نفر دیگر در مورد حذف نظارت های موازی برکارگزاران هم گفت:نظارت های سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر همچنان بر قوت خود باقی است. درخواست های دیگر کانون کارگزاران هم بررسی خواهد شد و در صورت اصولی بودن آنها در سازمان بورس مصوب می شود.

در ادامه هم نکاتی در مورد مسائل مالیاتی نهادهای مالی، امکان بازارگردانی صندوق های سرمایه گذاری و ... مطرح شد.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا