عضو هیأت مدیره انجمن سنگ‌آهن مطرح کرد:

انتقاد از قانون مالیات بر عملکرد صادرکنندگان سنگ آهن/ چشم انداز بازار داخلی و جهانی

انتقاد از قانون مالیات بر عملکرد صادرکنندگان سنگ آهن/ چشم انداز بازار داخلی و جهانی

عضو هیأت مدیره انجمن سنگ‌آهن گفت: طبق قانون، صادرکنندگان سنگ آهن امسال باید مالیات بر عملکرد پرداخت کنند که این مسئله با قانون اساسی در تضاد است و به ضرر تولیدکنندگان سنگ آهن خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهرداد اکبریان در گفت‌‌و‌گو با فارس اظهار داشت: طبق نص صریح قانون اساسی، صادرات معاف از مالیات بر عملکرد است، اما برای امسال مقرر شده که از صادرکنندگان سنگ‌ آهن مالیات بر درآمد دریافت شود.

وی ادامه داد: توجیه نمایندگان مجلس این است که شرایط برای تولیدکنندگانی که سنگ‌ آهن را به بازار داخل عرضه می‌کنند، با شرایط صادرکنندگان سنگ‌ آهن یکسان شود و به همین دلیل، مالیات بر درآمد برای صادرات نیز لحاظ شده است.

وی تصریح کرد: بهتر بود برای یکسان‌سازی شرایط، عرضه‌کنندگان سنگ‌ آهن در داخل از مالیات بر درآمد معاف می‌شدند.

اکبریان با بیان اینکه نمود اجرای این قانون در تیر و مرداد امسال مشاهده خواهد شد، گفت: در صورت اجرای این قانون، شرایط نامطلوبی برای معادن سنگ‌ آهن ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه بزرگترین معادن و واحدهای تولیدی سنگ‌آهن برای پرداخت حقوق شب عید کارگران خود با مشکل روبه‌رو بوده‌اند، گفت: در حال حاضر، وضعیت تولید سنگ‌آهن شرایط مناسبی ندارد و به همین دلیل، دریافت مالیات از واحدها به ضرر این صنعت است.

وی در ادامه با اشاره به روند کاهشی قیمت جهانی سنگ‌ آهن طی سه سال اخیر، گفت: قبل از ماه ژانویه، با افزایش 10 تا 15 درصدی دلاری قیمت جهانی سنگ‌ آهن روبه‌رو شدیم، هر چند بعد از آن، قیمت‌ها حدود 7 تا 8 دلار کاهش یافت اما هنوز هم قیمت جهانی نسبت به کف قیمت بازار در تابستان و بهار سال گذشته شرایط بهتری دارد.

عضو هیأت مدیره انجمن سنگ‌ آهن با بیان اینکه قیمت سنگ‌آهن ایران همیشه 4 تا 8 دلار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است، گفت: در حال حاضر قیمت سنگ‌آهن ایران حدود 50 دلار است که در صورت حفظ قیمت‌های جهانی بین 60 تا 70 دلار تا پایان سال 2016 میلادی پیش‌بینی می‌شود قیمت سنگ‌آهن ایران نیز حدود 50 الی 60 دلار باقی بماند.

وی در ادامه با تأکید بر لزوم اولویت‌بندی واحدهای در حال ساخت برای تولید گندله سنگ‌آهن، گفت: ظرفیت تولید فولاد در ایران رو به افزایش است که می‌توان برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت نسبت به افزایش تولید گندله در داخل اقدام کرد. این در حالی است که از برنامه اجرای این طرح‌ها عقب هستیم و این واحدها در زمان مقرر به مرحله تولید نمی‌رسند.

اکبریان همچنین با اشاره به کاهش تقاضای چین برای خرید سنگ‌ آهن، گفت: بخشی از سرمایه‌گذاری‌ انجام شده در صنعت فولاد چین توسط بانک‌های خارج از این کشور صورت گرفته که در حال حاضر این سرمایه‌ها در خطر هستند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل امسال چین برای حفظ سرمایه‌های خارجی و روابط خود با بانک‌های خارجی باید شرایط فروش فولاد و سنگ‌آهن را بهبود بخشد.

وی در پایان بر لزوم اعطای امتیازات صادراتی یا معافیت‌های مالیاتی برای صنعت سنگ‌آهن تأکید کرد و گفت: حقوق دولتی باید در حدی تعیین و اخذ شود که معادن امکان پرداخت آن را داشته باشند، در غیر این صورت باعث ضرر و تعطیلی بخش معدن خواهد شد.

انتهای پیام

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا