وزیر صنعت:‌

160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع كوچك و متوسط اختصاص می یابد

160 هزار میلیارد ریال تسهیلات به صنایع كوچك و متوسط اختصاص می یابد

شیراز- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ 160 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای گره گشایی از مشكلات واحدهای صنایع كوچك و متوسط كشور كه فعالیت آنها در سال های گذشته متوقف شده است، اختصاص می یابد.

محمدرضا نعمت زاده روز شنبه در نخستین گردهمایی سراسری مدیران عالی و استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در شیراز افزود:‌ مقدمات اعطای این تسهیلات در هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی فراهم شده و سیستم بانكی كشور اینك درحال بررسی این تصمیم است و امید است در نهایت تا پایان فروردین ماه این مصوبه برای اجرا ابلاغ شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهاركرد:‌ تسهیلات 160 هزار میلیارد ریالی به حدود دو هزار طرح صنایع كوچك و متوسط اختصاص می یابد و تخصیص یارانه برای كاهش نرخ تسهیلات بانكی اعطایی به این واحدها در دست بررسی است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید‌ در استان های مختلف گفت:‌ فعالیت هفت هزار واحد صنعتی در سال های گذشته در كشور متوقف شده است و جلسات این كارگروه در بسیاری از استان ها به حل افزون بر 50 درصد مشكلات واحدهای صنعتی منجر شده است كه نتیجه خوبی است.
نعمت زاده درباره برنامه های دیگر وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال اقتصاد مقاومتی،‌ اقدام و عمل گفت:‌ تاكید این وزارتخانه بر بهره گیری از توان و ظرفیت تولید داخلی است و این وزارتخانه فهرستی را این هفته به هیات دولت ارائه می كند كه بر مبنای آن، فهرست اقلام مجاز برای خرید از خارج كشور محدود می شود، هرچند برنامه پنجم توسعه اجازه اعمال این محدودیت ها را نمی داد.
وی ادامه داد: در صورت موافقت دولت با این فهرست، محدودیت بیشتری برای واردات 300 تا 400 قلم كالا كه هم اكنون صادركننده آنها هستیم اعمال می شود و مانع از واردات این اقلام خواهیم شد.
وزیر صنعت،‌معدن و تجارت با اشاره به فعالیت های این وزارتخانه در شناسایی بازارهای هدف و ارائه مشوق های صادراتی گفت:‌در هفته پیش رو دو جلسه با صادركنندگان كشور دارم.
وی افزود:‌ در سال 94 صادرات كشور نسبت به سال 93 حدود دو درصد كاهش داشت كه با اجرایی شدن برجام، در سال 95 دیگر بهانه ای نیست و باید از فرصت پسابرجام حداكثر استفاده را بكنیم.
نعمت زاده اظهار كرد:‌ در برخی حوزه ها از نبود شركت های قدرتمند صادراتی رنج می بریم همچنانكه در حدود سه ماه گذشته به دنبال شركت های توانمندی می گردیم كه به طور مستمر تامین اقلام مورد نیاز فروشگاه های زنجیره ای در كشور روسیه را برعهده گیرند.
وزیر صنعت،‌معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌در سال 94 به میزان دو برابر آمار سال 93 واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع كشور ایجاد شده است و تعداد واحدهای صنعتی كه توانسته اند دانش بنیان شوند دو و نیم برابر شده است.
وی همچنین با بیان این كه یك میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو فرسوده در كشور وجود دارد گفت:‌ با از رده خارج كردن این خودروها، مصرف سوخت این تعداد خودرو به میزان 80 درصد كاهش می یابد كه گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
این مقام مسئول اظهار كرد:‌از رده خارج كردن 90 هزار تاكسی فرسوده با این هدف از اسفند 94 آغاز شده است.
وزیر صنعت، معدن وتجارت در بخش دیگری از سخنان خود از سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی به عنوان چكیده و عصاره تجارب اقتصادی سه و نیم دهه انقلاب اسلامی یاد كرد و گفت: درون زایی به عنوان نخستین ویژگی این سیاست ها به معنای بهره گیری از همه ظرفیت ها و توانمندی های داخلی است كه لازمه آن شناخت این ظرفیت ها است.
وی ادامه داد:‌برخی مدیران گاه از برخی ظرفیت های خارج كشور تعریف می كنند و حال آن كه من به آنها یادآور شده ام كه وضعیت بهتر از آن را در فلان استان كشور داریم و از این رو،‌باید خود را بشناسیم و از توانمندی ها استفاده كنیم و آن را از طریق برون نگری به جهان متصل كنیم.
نعمت زاده گفت:‌باید توجه داشت اقتصاد و علم و تبادل اطلاعات و تجارت مرز نمی شناسد و از طریق اطلاعات،‌می توان با جهان ارتباط برقرار كرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ برخی می گویند صادرات را توسعه دهیم و حال آن كه توسعه صادرات به تنهایی شدنی نیست، بلكه باید تجارت و آنچه كه باعث توسعه می شود، را ‌توسعه دهیم.
وی با تاكید بر ضرورت توسعه دادوستدهای محصولات علمی، فناوری و .. گفت:‌امروز برخی نرم افزارها و تولیدات صنعتی در ایران طراحی می شوند و در خارج كشور تولید می شوند؛ سیاست ما این است كه كار علمی و مهندسی را در اینجا و كار ساخت در بیرون انجام شود.
نعمت زاده در ادامه با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری قزاقستان به كشورمان، با استناد به گزارش رایزن اقتصادی ایران در قزاقستان گفت،‌ صادرات و تجارت ما با این كشور می تواند ده برابر شود كه تحقق آن نیازمند برنامه ریزی است.
وی با بیان این كه تعامل با جهان و برون گرایی می تواند نشات گرفته از درون زایی باشد، اظهار كرد: باید در صنایع پیشرفته كار كنیم اما این كه فكر كنیم مستقل هستیم و بی نیاز هستیم درست نیست.
این عضو كابینه گفت:‌این كه درهای كشور را بر روی خودمان ببندیم تا 50 دلار را جابجا كنیم ذلت است همچنانكه در سال های گذشته با محدودیت های صورت گرفته بر تبادلات مالی با جهان، هزینه های اقتصادی زیادی را مردم و صنعتگران متحمل شدند. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ موفقیت های دولت تدبیر و امید محدود به ارتقای شاخص های اقتصادی نبوده است، بلكه به دنبال آرامشی كه در جامعه به وجود آمده است، ما امروز آرامش بازار و كاهش مسائل جنایی را شاهد هستیم.
نعمت زاده با اشاره به تعیین وزارت صنعت،‌معدن و تجارت به عنوان محور برنامه ریزی اقتصاد دانش بنیان در تحقق سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی گفت:‌ همه برای تحقق این سیاست ها گام بردارند و آستین بالا بزنند.
وی از مردمی بودن به عنوان ویژگی دیگر سیاست های اقتصاد مقاومتی یاد كرد و گفت:‌ انقلاب اسلامی با حمایت مردم شكل گرفته است و باید با همان روش ادامه یابد و برای این هدف‌،باید هم اقتصادمان مردمی باشد و هم دانش و تلاشمان؛‌مردم باید در حصنه و میدان امیدوارانه حضور داشته باشند و از فعالیت اقتصادی نهراسند و ما نیز نباید مانع كار آنها شویم و در این زمینه اگر لازم است باید مقررات مزاحم از میان برداشته شود.
نخستین گردهمایی سراسری مدیران عالی و استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 95 با هدف تبیین برنامه های این وزارتخانه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل صبح شنبه در شیراز گشایش یافت و به مدت دو روز ادامه دارد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا