سبحانی:

صادرات فولاد مبارکه در سال قبل ۲۰ درصد بیش از پیش‌بینی‌ها بود

صادرات فولاد مبارکه در سال قبل ۲۰ درصد بیش از پیش‌بینی‌ها بود

گروه صنایع معدنی >فولاد - مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: صادرات 1.5 میلیون تن محصول برای سال 94 برنامه‌ریزی شده بود که با همت و تلاش همه همکاران موفق شدیم به صادرات 1 میلیون و 793 هزار تن برسیم.

به گزارش ماین نیوز، همزمان با نام‌گذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، افزایش تولید، توسعه محصول و پاسخگویی به نیاز مشتریان از سوی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، به عنوان جهت‌گیری فولاد مبارکه در سال 95 معرفی شد.

در گردهمایی آغاز سال جدید که با حضور مدیرعامل، معاونین، مدیران و کارکنان شرکت در سالن تشریفات شرکت فولاد مبارکه برگزار شد، اهداف و اقدامات نواحی مختلف تولیدی و پشتیبانی شرکت مورد بررسی قرار گرفت و بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت اظهار داشت: سال 1395، طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» نامیده شده است و اینکه ایشان برای چندمین بار موضوع اقتصاد را مطرح می‌کنند یعنی همچنان اقتصاد بزرگ‌ترین و مهم‌ترین چالش و پاشنه آشیل کشور است.

وی افزود: وقتی صحبت از اقدام و عمل می‌شود، همایش و سخنرانی کافی نیست و در حقیقت اقتصاد مقاومتی را باید در عمل پیاده کرد و آنچه که فولاد مبارکه در سال گذشته انجام داد، تحقق اقتصاد مقاومتی در اقدام و عمل بود؛ چراکه وقتی در دنیا، صنعت فولاد دچار چالش اساسی می‌شود و شرکت‌های بزرگی عرصه را خالی می‌کنند.

سبحانی ادامه داد: فولاد مبارکه در همین شرایط توانست خود را از این آسیب نجات دهد و پایدار بماند که بر همین اساس، جهت‌گیری فولاد مبارکه در سال 95، «افزایش تولید، توسعه محصول و پاسخگویی به نیاز مشتریان» معرفی می‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: سال 94، سالی بی‌سابقه و سخت بود، سالی که با وجود تلاطم‌های اقتصادی و شرایط خاص حاکم بر بازار فولاد و از جمله فولاد مبارکه سال پرفراز و نشیبی گردید، اما مجموعه فولاد مبارکه توانست همانند گذشته، دستاوردهای خوبی را کسب نماید؛ سال 94 به گونه‌ای بود که تاریخ چندین ساله فولاد دنیا این شرایط را تجربه نکرده بود.

وی عنوان کرد: اگرچه افت و خیز قیمت‌ها همیشه بوده و دره مرگ و نقطه آتش‌فشان هر 10 سال یک‌بار در صنعت فولاد تکرار می‌شود اما تاکنون چنین شرایطی را نداشته‌ایم که به یک‌باره در کمتر از 6 ماه قیمت‌ها 60 درصد افت پیدا کنند و همه غافلگیر شده، فرصت برنامه‌ریزی پیدا نکنند.

سبحانی اظهار داشت: در حالت عادی در مقاطعی هم که قیمت‌ها به صورت تدریجی نزول پیدا می‌کرد، سریع بازیابی می‌شد و در واقع دوره رکود کوتاه بود، قیمت‌ها با یک شیب ملایم به کف می‌رسید و بلافاصله شتاب می‌گرفت، اما در سال گذشته این اتفاق، کاملا بر عکس بود تا جایی‌که در سال گذشته، افت ناگهانی و شدید، دوره رکود طولانی و رشد بسیار کند قیمت‌ها را شاهد بودیم.

وی شرایط موجود را دوره بحران فولادسازهای جهان خواند و افزود: شرایط سال گذشته باعث شد، روند به گونه‌ای گردد که شرکت‌هایی نتوانند خود را نجات دهند، ورشکست شده و از دور خارج شوند. همان‌گونه که از تیتر اخبار صنعت فولاد جهان مشخص است شرکت‌های متعددی از گردونه خارج شدند و شرکت‌هایی به حیات خود ادامه دادند که یا یارانه دولتی داشتند یا اندوخته قبلی که توانستند زیان خود را تحمل کنند.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اضافه کرد: در این بین شرکت‌های چینی هم علی رغم یارانه‌ها و کمک‌هایی که از دولت خود می‌گرفتند 8 میلیارد دلار زیان ثبت کردند، تاتا استیل لندن تعطیل شد و بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد ایتالیا با 10 میلیون تن تولید ظرفیت خود را به 5 میلیون تن رساند و 500 میلیون یورو در سال میلادی گذشته زیان داد و زیان 900 میلیون یورویی را برای سال 2016 پیش‌بینی کرده است.

وی فولاد مبارکه را بنگاهی قدرتمند دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط خاص صنعت فولاد در جهان و در همین شرایط سخت، شرکت فولاد مبارکه توانست با همکاری و همدلی همه کارکنان خود، همانند گذشته سربلند شود در حالی که شرایط فولاد مبارکه به دلایلی، سخت‌تر از فولادسازهای دیگر کشورها بود، چراکه با افت 60 درصدی قیمت بازار جهانی، قیمت تمام شده فولادسازهای دیگر کشورها نیز کاهش یافت،

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان داشت: قیمت سنگ آهن و انرژی یک سوم شد و درنهایت قیمت تمام شده کاهش پیدا کرد و قیمت محصول هم پایین آمد ولی این شرایط اصلاً برای فولاد مبارکه مهیا نگردید و فولاد مبارکه در شرایطی در سال 94 قیمت خود را 15 درصد کاهش داد که هزینه‌های این بنگاه اقتصادی از حقوق و دستمزد گرفته تا مواد اولیه، حمل و نقل و ... همه افزایشی بوده است.

سبحانی بیان کرد: اگر فولاد مبارکه توانست این بحران را پشت سر بگذرد، فقط نتیجه همدلی و هم‌زبانی کارکنان این شرکت بود و در مواقعی هم که صحبت از نهضت صرفه‌جویی و مدیریت و کنترل هزینه‌ها مطرح شد همه باهم لبیک گفتند و مشارکت کردند که جای دارد از تک تک دوستان و همکاران به خاطر توفیقات سال گذشته تشکر کنم که البته حفظ و تداوم توفیقات حتماً در گرو همت و تلاش مضاعف در سال جدید است.

وی با مرور دستاوردهای فولاد مبارکه در سال 94 گفت: تولید فولاد خام گروه 6.977.900 تن و تولید ورق نورد گرم گروه 5.474.575 تن بود که از این مقدار بر اساس برنامه سال 94 صادرات 1.5 میلیون تن محصول بوده که با همت و تلاش همه همکاران موفق شدیم 1 میلیون و 793 هزار تن صادر کرده و رکورد سالیانه صادرات از ابتدای راه‌اندازی تاکنون را به ثبت برسانیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان از دیگر دستاوردهای شرکت به آخرین رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی در ارزش روز دارائی‌ها اشاره کرد و گفت: فولاد مبارکه به عنوان تنها شرکت تولیدی رتبه هشتم است و قبل از فولاد مبارکه همه مؤسسات مالی و بانکها در رتبه بالاتر قراردارند؛ علاوه بر این موفقیت، باید به قرار گرفتن در جایگاه دهم بین شرکت‌های جهان تراز در ارزیابی WSD اشاره کنم.

سبحانی اظهار داشت: مؤسسه آمریکایی ورلد استیل داینامیک، مؤسسه‌ای مطالعاتی و تحلیل‌گر صنایع فولاد جهان است. اکثر گزارش‌ها و تحلیل‌هایی که بر اساس آن بازار فولاد را پیش‌بینی می‌کنند توسط این مؤسسه تهیه می‌شود که در آخرین گزارش خود فولاد مبارکه در بین 36 شرکتی که در کلاس جهانی هستند جایگاه دهم را پیدا کرده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه اهداف کلان شرکت در سال 95 را تشریح نمود و افزود: تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای که شروع شده باید انجام شود و هرچه زودتر در مدار تولید قرارگیرند. بازسازی کوره ها با راه اندازی ریخته گری جدید شماره 5 امکان تولید 7.2 میلیون تن را فراهم می‌کند. توسعه سبا باید به اتمام رسیده و به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: در طرح سپید دشت هم واحد احیا مستقیم در حال اتمام است که به زودی راه‌اندازی می‌شود که با این روند تولید با حداکثر ظرفیت، تنوع محصول، تأمین نیاز بازار باید در دستور کار سال جدید قرار گیرد. در این بین چشم‌انداز آینده نشان می‌دهد که در فضای رقابتی جدید و باز شدن منابع خارجی بر روی سرمایه‌گذاران داخلی نوید این داده می‌شود که تحرکی در بازار اتفاق می‌افتد و تحرک یعنی رشد تقاضا که حتماً فولاد مبارکه باید پاسخگو باشد.

سبحانی در ادامه حفظ بازارهای صادراتی و تلاش برای توسعه بازار و برنامه برای صادرات 2 میلیون تن را از دیگر اهداف سال 95 خواند و افزود: افزایش بهره‌وری در همه زمینه‌های مصرف انرژی، نیروی انسانی، مواد، تجهیزات و...، جانشین‌پروری، مدیریت و بهینه‌سازی سطح موجودی‌های کالا و قطعات، مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از پساب شهری و صنعتی، حفظ محیط زیست و حذف فعالیت‌های بدون ارزش افزوده از دیگر اهدافی است که در فولاد مبارکه با همراهی و همکاری همه همکاران انجام خواهد شد.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا